پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۰۹۹۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۰
حراج داشته‌های لرستان ماجرای امروز و دیروز این دیار نیست، روزی پتروشیمی و حالا دانشکده علوم قرآنی که این روزها خبرها حکایت از انتقال آن به ملایر دارد.

شعار سال: احداث و ایجاد دانشکده علوم قرآنی در استان لرستان یکی از مصوبات سفر هیئت دولت بود که در شهریورماه سال ۹۰ افتتاح شد و در مهرماه همان سال دانشجو پذیرش کرد؛ اما طی سال‌های اخیر بارها زمزمه انحلال این واحد دانشگاهی به گوش رسید و این روزها موضوع جدی‌تر شده است؛ تجهیزات واحد برادران دانشکده علوم قرآنی توسط اداره کل اوقاف استان لرستان جمع‌آوری و به ملایر انتقال داده‌شده است تا این دانشکده پس از کش‌وقوس‌های فراوان در ایستگاه انحلال متوقف شود.

دانشکده علوم قرآنی که در دولت دهم به بهره‌برداری رسید در دولت یازدهم با چالش‌های زیادی مواجه شد، مشکلاتی که موجب گلایه‌های متعدد شد اما گوش شنوایی برای رفع مشکلات پیدا نشد.

هنوز خیلی از روزهایی نگذشته که حبیب‌الله دهمرده استاندار وقت لرستان در مراسم افتتاح دانشکده علوم قرآنی خرم‌آباد ابراز امیدواری کرد که «در آینده شاهد افتتاح دانشکده‌های دیگری در استان و توسعه فضای آموزشی و علمی لرستان باشیم» و حالا نه‌تنها خبری از اضافه شدن دانشکده‌ها در لرستان نیست که دانشکده علوم قرآنی نیز در شرایط انحلال و انتقال قرار دارد.

نفس‌های آخر دانشکده علوم قرآنی لرستان در ساختمانی مستهلک

امروز جمعی از اهالی رسانه لرستان به محل دانشکده علوم قرآن لرستان رفتند تا از نزدیک در جریان اخبار انحلال این مرکز دانشگاهی و وضعیت کنونی این دانشکده قرار بگیرند.

ساختمان مستهلک، قدیمی و اجاره‌ای سهم دانشکده علوم قرآنی لرستان است که شرایط تحصیل دانشجویان در آن فراهم نیست، علاوه بر مسائل زیرساختی، استانداردهای آموزشی و امکانات تحصیل نیز در این دانشکده فراهم نیست تا بسیاری از دانشجویان بومی و غیربومی این دانشکده انتقال به دانشکده‌های هم‌جوار ازجمله ملایر را ترجیح دهند.

این در حالی است که زمینی در منطقه کمالوند خرم‌آباد برای احداث ساختمان دانشکده علوم قرآنی اختصاص‌یافته که حدود هشت هکتار است اما روند احداث ساختمان این دانشکده به دلیل عدم تخصیص اعتبارات کند بوده است.

وعده‌هایی برای تحقق نیافتن

به گفته مسئولان دانشکده، استانداری لرستان بر اساس تفاهم‌نامه‌ای اختصاص ۳ میلیارد تومان اعتبار طی ۳ سال برای تکمیل ساختمان دانشکده علوم قرآنی در منطقه کمالوند را پذیرفته است اما تاکنون به تعهدات خود عمل‌نکرده است.

مسئولان استانداری لرستان پس از تخصیص نیافتن اعتبار ۳ میلیاردی، قول مساعد برای اختصاص ساختمان دانشکده سماء خرم‌آباد به دانشکده علوم قرآنی را دادند که بازهم مجالی برای تحقق این وعده پیدا نشد و دربه‌دری دانشکده علوم قرآنی استمرار یافت.

صمد اسمی معاون آموزشی دانشکده علوم قرآنی لرستان با اشاره به اینکه دانشکده علوم قرآنی وابسته به سازمان اوقاف و امور خیریه است، اظهار داشت: این دانشکده‌ها با همکاری و هماهنگی مسئولان استانی در استان‌ها ایجاد می‌شوند، درواقع مسئولان استانی تعهد می‌دهند که امکانات رفاهی و تجهیزات این دانشکده‌ها را تأمین کنند.

دانشکده علوم قرآنی لرستان به اندازه یک موسسه قرآنی هم امکانات ندارد

وی بابیان اینکه امروز دانشکده علوم قرآنی لرستان به‌اندازه یک موسسه قرآنی هم امکانات ندارد، تصریح کرد: این دانشکده استانداردهای آموزشی لازم را ندارد.

معاون آموزشی دانشکده علوم قرآنی لرستان با تأکید بر اینکه عمل نکردن به تعهدات از سوی مسئولان استان باعث شد که امروز این دانشکده در مرحله انحلال و انتقال دانشجویان به ملایر قرار بگیرد، افزود: چگونه دانشکده‌های علوم قرآنی در استان‌های دیگر پایدار مانده‌اند اما در لرستان این‌گونه نیست!؟

اسمی با اشاره به اینکه به مفاد تفاهم‌نامه اداره کل اوقاف و امور خیریه لرستان و استانداری لرستان عمل نشد، افزود: مکان احداث دانشکده علوم قرآنی لرستان مشخص‌شده بود اما برای احداث این ساختمان نیز به تعهدات داده‌شده، عمل نشد.

قطعی تلفن‌های دانشکده و انتقال تجهیزات

وی بابیان اینکه امروز برای تغذیه همین تعداد اندک دانشجویان نیز مانده‌ایم، تصریح کرد: اعتبارات جاری دانشکده را در سال ۹۶ هنوز نگرفته‌ایم و امروز حتی تلفن‌های این دانشکده قطع‌شده‌اند.

معاون آموزشی دانشکده علوم قرآنی لرستان ادامه داد: این دانشکده حتی هیئت‌علمی ندارد و اساتید آن مدعو هستند و به‌صورت حق‌التدریسی در این دانشکده فعالیت می‌کنند.

اسمی با اشاره به اینکه دانشکده علوم قرآن لرستان ۱۲۰ دانشجو داشته که ورودی‌های سال ۹۳ آن فارغ‌التحصیل شده‌اند و امروز ورودی‌های سال ۹۴ آن ترم آخر خود را می‌گذرانند و بسیاری از دانشجویان نیز به سایر دانشکده‌ها انتقالی گرفته‌اند، گفت: این دانشکده در سال‌های ۹۵ و ۹۶ جذب دانشجو نداشته است.

وی بابیان اینکه سال ۹۵ تعدادی از دانشجویان ما در خوابگاه دچار گازگرفتگی شدند و مجبور شدیم دانشجویان دختر دانشکده را به خوابگاه خودگردان انتقال دهیم، تصریح کرد: اداره کل اوقاف استان نیز وسایل و تجهیزات دانشکده علوم قرآنی برادران استان را جمع کرده و برده‌اند.

آیت الله میرعمادی: انحلال دانشکده علوم قرآنی بازی با حیثیت مردم لرستان است

آیت‌الله میرعمادی نماینده ولی‌فقیه در لرستان نیز پیش‌ازاین در خطبه‌های نماز جمعه با انتقاد از مسئولان امر هشدار داد که انحلال و انتقال دانشجویان دانشکده علوم قرآنی برای مردم قابل‌تحمل نیست.

سید احمد میرعمادی با اشاره به اینکه وظیفه شرعی خود دانستم که موضوع اعتراض و نارضایتی دانشجویان دانشکده علوم قرآنی خرم‌آباد نسبت به انحلال این دانشگاه و انتقال آن به شهرستان ملایر را عنوان کنم، اظهار داشت: این خبر هم از سوی مسئولان دانشگاه تأییدشده است.

وی بابیان اینکه دانشکده علوم قرآنی با پیگیری فراوان در سال ۱۳۹۰ در خرم‌آباد افتتاح شد، تصریح کرد: متأسفانه دانشکده علوم قرآنی از روز اول مورد بی‌مهری مسئولان قرارگرفته و دانشجویان ازنظر مکان فضای مناسبی در اختیار ندارند.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان و امام‌جمعه خرم‌آباد با تأکید بر اینکه محل خوابگاه دانشجویان مناسب نیست و از سوی دیگر کمبود امکانات رفاهی، آموزشی و ... دارند، افزود: متأسفانه این دانشکده تاکنون یک رئیس ثابت و معین نداشته و همه روسای آن پروازی بوده‌اند.

آیت‌الله میرعمادی با اشاره به اینکه دانشکده علوم قرآنی خرم‌آباد زیر نظر اداره کل اوقاف و امور خیریه است و این نهاد نیز حمایت لازم را نداشته و نمی‌کند، گفت: مسئولان بالادست گفته‌اند که دانشکده را منحل می‌کنیم و آن را به ملایر انتقال می‌دهیم.

وی بابیان اینکه این مسئله پیامدهای فراوانی دارد، تصریح کرد: با انجام این کار باحیثیت استان و مردم خرم‌آباد بازی می‌شود.

مردم این شهر هنوز یادشان نرفته پتروشیمی خرم‌آباد را به اراک منتقل کردند و چقدر بابت آن ضرر کردند

نماینده ولی‌فقیه در لرستان و امام‌جمعه خرم‌آباد با تأکید بر اینکه مردم این شهر هنوز یادشان نرفته پتروشیمی خرم‌آباد را به اراک منتقل کردند و چقدر بابت آن ضرر کردند، افزود: امروز هم انتقال دانشکده علوم قرآنی یک نوع اهانت به مردم است و نشان می‌دهد مردم و مسئولان استان توان اداره یک دانشکده را نداشته‌اند.

وی تصریح کرد: راه‌حل این نیست دانشکده را منحل کنیم و به شهرستان دیگر منتقل کنیم بلکه راه‌حل این است مسئولان بیایند وقت بگذارند و مسائل این دانشکده را حل کنند.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان و امام‌جمعه خرم‌آباد با اشاره به اینکه اداره کل اوقاف و امور خیریه این پول‌ها را چه می‌کند و تاکنون نتوانسته حتی یک مغازه را در حریم امامزاده زید بن علی(ع) را آزاد کند، ادامه داد: راه این نیست با سرنوشت بچه‌های مردم بازی کنیم و انتقال دانشکده علوم قرآنی بازی با سرنوشت دانشجویان عزیز است.

سؤال اینجاست که دانشکده علوم قرآنی زیر نظر اوقاف و امور خیریه بوده اما چرا این نهاد اقدامی برای این دانشکده انجام نمی‌دهند؟ مسئولان امر در استانداری نیز چرا برای تکمیل ساختمان این دانشکده قدمی برنمی‌دارند؟

سال کار و تلاش و بی‌همتی مسئولان برای حفظ یک دانشکده!

در شرایطی که همه استان‌های کشور برای بالا بردن سطح مراکز آموزش عالی خود تلاش‌های بی‌وقفه‌ای را دنبال می‌کنند، در لرستان دانشکده‌ای که می‌تواند مرکز نشر معارف الهی باشد در سکوت مسئولان منحل می‌شود و ظرفیتی آموزشی و فرهنگی از بین می‌رود.

از انحلال دانشکده علوم قرآنی لرستان جز حسرت چیزی برای مسئولان و مردم استان نمی‌ماند، تکمیل پروژه احداث ساختمان دانشکده علوم قرآنی یا اختصاص یک ساختمان آماده به این دانشکده مشکل بزرگی نیست که نتوان آن را حل کرد، تنها همت و غیرت مسئولان لرستانی را می‌خواهد که انگار این روزها بی‌رمق‌تر از هر زمان دیگری در اداره خود نشسته و تنها ناظر بر انحلال یک مرکز دانشگاهی هستند.

سید موسی خادمی استاندار لرستان در نخستین جلسه شورای اداری لرستان در سال ۹۷، اذعان کرد که امسال سال کار و تلاش است و همه مسئولان در رده‌های مختلف باید با همکاری و وحدت تلاش کنند و برای توسعه لرستان کار کنند؛ امروز حفظ دانشکده علوم قرآنی مصداق تلاش و کار برای توسعه لرستان در بخش آموزش عالی است و تنها همت و وحدت مسئولان را می‌خواهد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار 20 فروردین 97، کدمطلب:4266859، www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۴
0
0
یعنی تا حالا هیچ دانشکده قرانی در اینشهر بزرگ نداشتیم؟
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین