پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۳۳۰۵
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۸
یکی از انگیزه‌های مهم برای ورود سپاه به عرصه اقتصادی ذخیره وسیع تجهیزاتی بود که از زمان جنگ در اختیار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی باقی مانده بود. در کنار این مقتضیات جنگ سبب شده بود قرارگاه‌های متعدد فنی و مهندسی برای اجرای پروژه‌های مختلف در داخل سپاه تشکیل شود.
شعارسال: روزنامه جوان از رسانه های وابسته به سپاه پاسداران نوشت: یکی از انگیزه‌های مهم برای ورود سپاه به عرصه اقتصادی ذخیره وسیع تجهیزاتی بود که از زمان جنگ در اختیار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی باقی مانده بود. در کنار این مقتضیات جنگ سبب شده بود قرارگاه‌های متعدد فنی و مهندسی برای اجرای پروژه‌های مختلف در داخل سپاه تشکیل شود.

از جمله مهم‌ترين ابداعات مهندسي سپاه در جنگ مي‌توان به ساخت پل خيبر در عمليات مهم خيبر يا زير‌سازي و جاده سازي‌هاي گسترده در عمليات والفجر 8 اشاره كرد كه زمينه عبور رزمندگان را از رودخانه اروند امكانپذير كرد. در چنين شرايطي بود كه براي استفاده از تجهیزات عظيم باقي مانده از جنگ و همچنين دانش و توان فني نيروهاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي برخي پروژه‌هاي عمراني به سپاه پاسداران انقلاب اسلامي واگذار شد؛ مسئله‌اي كه اتفاقاً با درخواست مستقيم دولت هاشمي‌رفسنجاني انجام شد.

حجت الاسلام سعيدي نماينده مقام معظم رهبري در ستاد فرماندهي كل قوا و همچنين نماينده سابق ولي فقيه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در مصاحبه‌اي با اشاره به همين مسئله مي‌گويد: در دوران پس از جنگ كشور به شدت نياز به سازندگي عمران و آباداني و ترميم زيرساخت‌ها داشت و رئيس دولت وقت (آيت‌الله هاشمي رفسنجاني) از رهبر معظم انقلاب درخواست كردند كه بخشي از توان مازاد سپاه به كمك دولت بيايد كه مورد موافقت ايشان هم قرار گرفت و سپاه وارد عرصه‌هاي اقتصادي يا بهتر بگويم سازندگي شد. سپاه اين سياست را تا امروز به همين شكل ادامه داده است و همچنان بر اين سياست استوار است. اگرچه سپاه وارد پروژه‌هاي كوچك اقتصادي شد اما سياست امروز سپاه ورود به عرصه‌هاي ملي است كه بخش خصوصي توان اجراي آن را ندارد.

نكته اصلي اينجاست كه سپاه عمدتاً به پروژه هايي وارد مي‌شود كه عملاً امكان اجراي آن براي بخش خصوصي وجود ندارد يا ريسك اجراي آن بسيار بالاست، به عنوان مثال از جمله اين پروژه‌ها مي‌توان به خط لوله انتقال گاز سراسري از منطقه عسلويه به سيستان و بلوچستان اشاره كرد.

در دوران اوج‌گيري تحريم‌هاي بين‌المللي نيز اين سپاه پاسداران انقلاب اسلامي بود كه با استفاده از توان خود تلاش كرد بسياري از پروژه‌هاي ناتمام را تكميل كند. اجراي پروژه فازهاي جديد پارس‌جنوبي كه با همت متخصصان داخلي و با حداقل وابستگي به كشورهاي خارجي ساخته شد، يكي از اين موارد است.

با اين تلاش گسترده يكي از مهم‌ترين تأكيدات مقام معظم رهبري نهي سپاه از ورود به حوزه هايي است كه مي‌تواند سبب وهن چهره اين نهاد انقلابي شود، از همين رو سپاه پاسداران انقلاب اسلامي بسياري از سهم‌هاي خود در حوزه‌هاي شركت‌داري را كه به صورت غير مستقيم حضور داشت از طريق بورس به نهادهاي خصوصي واگذار كرده است، البته اين بماند كه همين خدمات گسترده در فضاي سياسي منشأ بسياري از تهمت‌ها به اين نهاد انقلابي به خصوص در برخي رسانه‌هاي داخلي بوده است.

 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری تحلیلی فرارو، تاریخ انتشار:1 اردیبهشت 97، کدخبر:  ۳۵۶۶۵۶،www.fararu.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
0
0
واقعا سپاه خدمت هایی به مردم کرده که همیشه باید مخفی بمونه...تاریخ قضاوت میکنه
ن.ف83
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
0
0
سپاه با این حجم از تجربه و توان اجرایی که داشت باید به سازندگی کشور کمک می کرد
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
0
0
سپاه در تمامی عرصه های سیاسی و اقتصادی به ایران کمک های شایانی کرده است و ما هرچه داریم از برکات حضور این ارگان است
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
0
0
سپاه میتواند برای کشور از لحاظ اقتصادی سود آوری بسیاری را داشته باشد اگر پروژ] های مختلف را بگیرد
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
0
0
سپاه روز به روز داره موفق تر از هروزش عمل میکنه و به قدرت خودش اضافه میکنه و این نگرانیه بزرگی برای اسرائیلی هاست که دارن بودجه مقابله با ایرانشونو روز به روز بیشتر می کنن
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین