پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۳۳۸۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۶
در سال 97 چالش هاي متعددي در حوزه هاي اقتصادي و روابط بين المللي ميان ايران و جامعه جهاني وجود خواهد داشت.

شعار سال: دکتر حسن هاني زاده تحليلگر مسائل بين الملل در خصوص چالش هاي ايران در حوزه سياست خارجي در سال جديد گفت: در سال 97 چالش هاي متعددي در حوزه هاي اقتصادي و روابط بين المللي ميان ايران و جامعه جهاني وجود خواهد داشت. همچنين احتمال خروج آمريکا از برجام وجود دارد و ايران بايد در سال 97 خود را آماده مرحله جديدي پس از خروج احتمالي آمريکا از برجام کند و سازوکارهاي مناسبي را در اين مرحله اتخاذ نمايد. از سوي ديگر ممکن است کشورهاي اروپايي تحت تاثير آمريکا سطح روابط خود را با ايران کاهش دهند و اين مي تواند براي اقتصاد ايران مشکل آفرين باشد. با توجه به اينکه دونالد ترامپ تهديداتي را براي خروج از برجام کرده است به نظر مي رسد آمريکايي ها به طور جدي در سال 97 از برجام خارج مي شود و ايران بايد در اين خصوص سازوکارهاي جدي براي مقابله با اين مرحله اتخاذ کند و آمريکا را به انزوا بکشاند. چالش ديگر در حوزه اقتصادي بي رغبتي کشورهاي اروپايي براي تعامل با ايران است. طي سه سالي که از برجام مي گذارد کشورهاي اروپايي موضع شفافي در ارتباط با سرمايه گذاري و همکاري هاي اقتصادي با ايران اتخاذ نکردند و کشورهاي اروپايي ثابت کردند تابعي از اراده آمريکا هستند و اين چالشي است که بايد در حوزه اقتصادي به آن توجه داشت. همچنين ايران بايد براي توسعه همکاري با کشورهاي شرق آسيا برنامه ريزي کند. مسئله ديگر بحران سوريه است که به عنوان يک چالش جدي براي سوريه هم پيمان ايران وجود دارد و ممکن است اين بحران وارد مرحله خطرناکي شود و آمريکايي ها به طور مستقيم در بحران سوريه ورود پيدا کنند و ايران بايد در خصوص دخالت آمريکا در بحران سوريه چاره انديشي کند. مسائل ديگري نيز وجود دارد مانند بحران يمن و رابطه با عربستان که بايد ايران مورد توجه قرار دهد.

اين کارشناس در ارتباط با سرنوشت برجام در سال جديد گت:ممکن است در سال 97 آمريکا از برجام خارج شود و در اين خصوص ايران بايد چاره انديشي کند. برجام با مشکلات جدي مواجه خواهد شد و خروج آمريکا از برجام مي تواند يک چالش در روابط ايران با کشورهاي اروپايي ايجاد کند.سال 97 سال حساسي براي برجام خواهد بود و احتمال زيادي است که آمريکا از برجام خارج شود و ايران بايد خود را براي اين مرحله آماده کند. آمريکا براي خروج از برجام زمينه سازي مي کند و اين امر مي تواند اعتبار برجام را زيرسوال ببرد. در اين صورت ايران بايد کميته داوري در سطح جهاني تشکيل دهد و درصدد محکوم کردن آمريکا باشد و از زياده خواهي آمريکا و نقش تخريبي آمريکا در منطقه بکاهد.

دکتر هاني زاده در پايان گفت:عملکرد دستگاه ديپلماسي کشورمان مثبت است و در حد توان خود توانسته با چالش هاي جهاني و منطقه با عقلانيت برخورد کند. دستگاه ديپلماسي موفق عمل کرده و بايد فعال تر در عرصه هاي سياسي حضور داشته باشد و نقش تخريبي عربستان را در منطقه کاهش دهد و درصدد يارگيري جديدي در منطقه باشد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آریا، تاریخ انتشار 31 فرودین 97 ، کد مطلب: 20180417144613498، www.aryanews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
0
0
امیدواریم امریکا با این تنش هایی که داره به وجود میاره سعی نکنه برجام رو از میان ببره
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین