پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۱۲۴۰۷۷
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۴
با وجود اینکه صنعت برق توانایی تولید بیش از ۹۰ درصد از نیازهای داخلی کشور را دارد، اما وزارت نیرو به دلیل مشکلات مالی و اقتصادی نمی تواند حمایت لازم از این صنعت را به عمل بیاورد.

شعارسال: تعیین شعار سال اقدامی هوشمندانه از سوی رهبر انقلاب است که هر ساله، با هدف جهت دادن به سیاست های اجرایی و عملکرد مسئولین حکومتی و دولتی و همچنین توجیه و جهت دهی افکار عمومی، توسط ایشان انجام می شود.

این شعارها به منظور ایجاد وحدت رویه در بین بخش های مختلف حکومت و مردم بیان می شود تا با کار هماهنگ مسئولین و مردم، کشور در یک جهت مشخص حرکت کرده و از اقدامات بی هدف و مغایر منافع کشور و مردم پرهیز شود.

بنابراین ضروری است هر یک از بخش های اجرایی کشور، سیاست کاری خود را با این شعار تطبیق داده و در جهت تحقق آن تلاش نمایند.

صنعت برق کشور به عنوان یکی از بخش های مهم اقتصاد کشور می تواند نقش به سزایی در تحقق شعار سال ایفا کند. کارشناسان گردش مالی سالیانه صنعت برق را بیش از ۲۵ هزار میلیارد تومان برآورد می کنند که در نوع خود عدد بزرگی محسوب می شود[۱].

اما سوالی که مطرح می شود این است که چه میزان از این گردش مالی نسبتا بزرگ، نصیب کالاها و تولیدات داخلی می‌شود؟

درصد بالایی از تجهیزات صنعت برق ساخت داخل هستند

در آبان ماه سال ۹۶ مسئولین وزرات نیرو اعلام کردند که ۹۵ درصد تجهیزات مورد استفاده در صنعت برق توسط تولیدکنندگان داخلی تولید می شود.[۲]

در آخرین اظهار نظر ها در این زمینه، هفته گذشته محسن بختیار معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر نیرو، اظهار کرد که بیش از ۹۰ درصد تجهیزات مورد نیاز صنعت برق و تامین و ساخت تجهیزات و مدیریت نیروگاه‌های کشور، تولید داخل می‌باشد.[۳] در هر صورت به نظر می رسد درصد بالایی از تجهیزات مورد نیاز صنعت برق در داخل تولید می شود.

مشکلات اقتصادی وزارت نیرو، مانع حمایت از تجهیزات داخلی

با وجود توان بالای صنعت برق در تولید تجهیزات مورد نیاز این صنعت، مشکلات مالی وزارت نیرو باعث شده است تا حمایت های لازم (آنچنان که سیاست های اقتصاد مقاومتی بر آن تکیه دارد) از این صنعت بعمل نیاید.

یکی از بزرگترین مشکلات وزارت نیرو بدهی های این وزارتخانه به پیمانکاران داخلی است. بدهی چند هزار میلیارد تومانی وزارت نیرو باعث می شود تا این وزارتخانه برای انجام پروژه های خود، به جای استفاده از توان داخلی به سمت سرمایه گذاران خارجی متمایل شود.

یکی از مشکلاتی که در استفاده از سرمایه گذاری خارجی در صنعت برق وجود دارد، این است که این سرمایه گذران غالبا در قراردادهای خود حاضر نیستند از تجهیزات ایرانی استفاده کنند و تمایل دارند که از تجهیزات کشور خود یا سایر شرکای تجاری خود، برای انجام پروژه استفاده کنند.

حتی در مواردی مشاهده شده است که سرمایه گذران خارجی (چینی)، در قرار داد خود تعهد کرده اند که بخشی زیادی از تجهیزات پروژه ای که که به آنها واگذار شده را الزاما از تولیدکنندگان ایرانی تامین کنند؛ اما در عمل قطعات ساخت چین را وارد کرده و تولید کنندگان داخلی را مجبور به مونتاژ قطعات کرده اند.[۴]

آشفتگی و کمبود منابع مالی وزارت نیرو منجر به این می شود که مسئولین این وزارتخانه برای حل مشکلات به سمت سرمایه‌گذاری خارجی و به تبع آن واردات حرکت کنند و این کار می تواند ضربات جبران ناپذیری به صنعت برق بزند. صنعتی که با وجود توان بالای فنی و عملیاتی به دلیل عدم پرداخت مطالبات خود سالیان اخیر آسیب دیده است.

در این شرایط، اولویت وزارت نیرو در تحقق شعار سال، رفع مشکلات اقتصادی صنعت برق است؛ مشکلاتی که راهکارهای متفاوتی برای حل آن وجود دارد.

پینوشت:

[۱] سابا

[۲] باشگاه خبرنگاران جوان، کد خبر: ۶۳۰۷۹۸۶

[۳] سابا، کد خبر: ۱۳۰۵۳۲

[۴] برق نیوز، کد خبر: ۲۱۳۰۵

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری تحلیلی مقاومتی نیوز، تاریخ انتشار: 29فروردین1397 ، کدخبر: 51798: www.moqavemati.net


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین