پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۵۹۶۱
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۹
رفتار تحقیرآمیز ریاض با سودان، عدم‌پرداخت حقوق و مزایای نظامیان شرکت‌کننده در جنگ یمن، طولانی‌شدن این جنگ و بی‌فایده بودن آن از جمله دلایلی هستند که مطالبات برای خروح نظامیان سودانی از جنگ یمن را افزایش داده است.

شعارسال: این روزها صداهایی از داخل سودان به گوش می‌رسد که خواهان خروج نظامیان این کشور از یمن است. فراکسیون "قوی التغییر" در پارلمان سودان از جمله گروه‌های سیاسی است که از "عمر البشیر" رئیس جمهور این کشور خواسته است فوراً نظامیان سودانی را از جنگ یمن خارج کند. این فراکسیون خواستار حمایت خارطوم از روند صلح در یمن شده البته بدون اینکه حامی طرف خاصی باشد.

روزنامه سودانی "اخبارالیوم" به‌نقل از منابع آگاه این کشور نوشت: رویکرد قوی میان مقامات کشور برای خروج نظامیان سودانی از جنگ یمن ایجاد شده و این در حالی است که مطالبات نمایندگان پارلمان و مردم در این زمینه رو به افزایش است.

دلایلی که نظامیان سودان باید از جنگ یمن خارج شوند

منابع آگاه سودانی علل زیادی را برای برون‌رفت نظامیان این کشور از جنگ یمن بیان کرده‌اند که مهم‌ترین آنها بدین شرح است:

جنگ بیهوده و بی‌فایده

بیش از سه سال است که نظامیان سودانی در جنگ یمن شرکت دارند. این جنگ بی‌فایده طولانی شده و خسارت‌های انسانی زیادی به سودان وارد شده است. خسارت‌های سنگین جنگ یمن در همه زمینه‌ها قابل مشاهده است، به همین دلیل، مطالبات برای برون‌رفت نظامیان سودانی از این جنگ رو به افزایش است.

تحقیر سودان

منابع آگاه سودانی گفتند: در جریان بحران اقتصادی سودان، ریاض رفتار تحقیرآمیزی با خارطوم داشت. چندی قبل، سودان با مشکل عرضه بنزین روبه‌روشد،چرا که یکی از پالایشگاه‌های این کشور به‌خاطر انجام تعمیرات اساسی تولیداتش کاهش یافته بود. مردم سودان برای دریافت بنزین ساعت‌ها در صف می‌ایستادند. این مسئله سبب نارضایتی مردم شده بود و شرایط اجتماعی سیاسی به‌تدریج به‌سمت ناآرامی پیش می‌رفت، این در حالی بود که سربازان سودانی در خط مقدم جبهه‌های جنگ علیه مردم یمن بودند، اما کسانی (اشاره به سعودی‌ها)که قرار بود تکیه‌گاه سودانی‌ها باشند آنان را میان مشکلات رها کرده بودند.

سودانی‌ها می‌گفتند: اگر یک شناور نفتکش بخواهد از چین به‌طرف سودان حرکت کند بیش از بیست روز در راه خواهد بود، اما اگر همین شناور بخواهد از عربستان به‌طرف سودان حرکت کند فقط ظرف چند ساعت می‌تواند بار خود را در یکی از بنادر این کشور تخلیه کند ولی... .

عدم‌پرداخت حقوق نظامیان

نظامیانی که در جنگ یمن شرکت دارند تاکنون حقوق خود را دریافت نکرده‌اند. فشارهای شدیدی به دولت (خارطوم) وارد می‌شود تا موضع مناسبی در این زمینه اتخاذ کند.

حملات موشکی تلافی‌جویانه یمنی‌ها

یکی از عللی که سبب شده درخواست خروج نظامیان سودانی از یمن افزایش یابد، پاسخ موشکی یمنی‌هابه تجاوزات نظامی عربستان است. گاهی اوقات این موشک‌ها به مناطقی اصابت می‌کنند که از مواضع نظامیان سودانی دور نیست. به‌علاوه، فشارهای بین المللی وجود دارد تا کشورهای شرکت‌کننده در جنگ یمن را در فهرست سیاه "جنایات جنگی" قرار دهند. این کشورها متهم هستند که در این جنگ مرتکب جنایت شده‌اند .

پایگاه‌های ویژه

با هویدا شدن برنامه‌های ویژه برخی کشورهای شرکت‌کننده در جنگ یمن درخواست سودانی‌ها برای خروج نظامیانشان از این جنگ شدت یافته است. کشورهایی همچون امارات می‌خواهند در یمن و منطقه شاخ آفریقا پایگاه نظامی داشته باشند تا بر این منطقه یعنی تنگه باب المندب واقع در دریای سرخ تسلط پیدا کنند. این دریا یکی از آبراه‌های بزرگ جهانی است که نفتکش‌ها و شناورهای تجاری زیادی در آن تردد می‌کند.

تیرگی روابط ملت‌های سودان و یمن

منابع سودانی در پایان گفتند از دهه 1940 تا پیش از جنگ یمن روابط مردم سودان باهمتایان یمنی خود توأم با احترام و مودت و دوستی بود، اما مشارکت سودان در جنگ یمن این روابط را از بین برد و روابط دو ملت تیره شد و به پایین‌ترین سطح خود سقوط کرد.

اکنون نمایندگان پارلمان، نویسندگان، روزنامه‌نگاران همراه ملت سودان خواستار خروج نظامیان این کشور از یمن شده‌اند. آنان معتقدند که مسائل داخلی، منطقه‌ای و جهانی سودان بسیار مهم‌تر از شرکت در جنگ یمن است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 14 اردیبهشت 1397، کدخبر: 1716671، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Romania
۰۷:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
0
0
به نظر من هرچی سودان زودتر از این ائتلاف خارج بشه به نفعشه مخصوصا به خاطر جنگ یمن و تحقیر شدن مردمشون
ن.ف83
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
0
0
همه کشور ها دارند یکی یکی از این ائتلاف خارج میشوند ؛ حالا دیگر عربستان دارد نتیجه جنگ در یمن را میبیند
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
0
0
کشور سعودی محکوم به ذلت و خواری و شکست است چون که اسلام رو کنار گداشته
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین