پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۶۲۵۳
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۵
عزم مدیریت شهری مرکز استان جزم شده تا بار دیگر طرح «باغ مزار استاد لطفی» را به کمیسیون ماده پنج ببرد و این موضوع بارقه امید برای پایان دادن به غربت قلندر ایران زمین در گرگان را زنده کرد.

شعار سال:  ۱۲ اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۳ بود که استاد محمدرضا لطفی، نوازنده‌ پیشکسوت تار، سه‌تار، کمانچه و دف براثر بیماری سرطان درگذشت و پیکر وی بر اساس وصیت خود استاد به زادگاهش در گلستان منتقل و سه روز بعد در محله سبزه مشهد در دل بافت تاریخی گرگان تدفین شد.

در چهار سال گذشته ساماندهی مزار استاد با اما و اگرهای فراوانی همراه بود. یک بار مسئولان خبر از ساخت مجتمع فرهنگی در جوار مزار استاد را دادند و در فاصله ای کوتاه بعد از این وعده گودبرداری و آغاز ساخت مجتمع تجاری اداره کل اوقاف و امور خیریه گلستان احداث مجتمع فرهنگی استاد لطفی را برای همیشه منتفی کرد.

پس از آن اجرای طرح باغ مزار جایگزین مجتمع فرهنگی استاد شد و در حالی که تنها دو هزار متر مربع از محدوده بافت تاریخی مرکز استان در تملک شهرداری گرگان بود قرار شد طرح باغ مزار در محدوده پنج هزار مترمربعی اجرایی شود.

مردادماه سال ۱۳۹۵ این طرح به کمیسیون ماده پنج استان رفت و به گفته رضا مروتی، معاون هماهنگی امورعمرانی استاندار وقت گلستان این طرح به دلیل مغایرت و اشکالات قانونی و نداشتن متولی مشخص به تصویب نرسید.

مناقشات نداشتن متولی باغ مزار پایان یافت

مهرماه همان سال شورای اسلامی شهر گرگان پا پیش گذاشت و با تصویب اجرای طرح باغ مزار در صحن علنی شورا به مناقشات نداشتن متولی مشخص برای اجرای طرح باغمزار استاد لطفی پایان داد.

بهسازی باغ مزار استاد لطفی در لیست ۳۰ پروژه مهم و محوری امسال شهرداری گرگان قرار دارد و برای اجرای آن ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده استاما این مصوبه هم دردی را دوا نکرد و یک ماه بعد از این مصوبه حسین صادقلو، شهردار وقت گرگان در نامه ای خطاب به رئیس شورای اسلامی شهر گرگان اما و اگرهای جدیدی در خصوص اجرای این طرح مطرح کرد.

او آن زمان داشت آب پاکی را روی دست اعضای شورای شهر و دوستداران و مریدان استاد لطفی ریخت و با بیان این که «ساخت باغ مزار استاد لطفی برعهده شهرداری نیست و هیچ قولی هم نداده‌ایم» یک بار دیگر طرح باغ مزار را بدون متولی کرد.

یکسال بعد (مهرماه ۱۳۹۶) در حالی که تنها چند روز از آغاز فعالیت دوره پنجم شورای اسلامی شهر گذشته بود، علیرضا حاج محمدعلی، معاون زیربنایی، حمل و نقل و ترافیک شهرداری گرگان وعده تملک ۱۰ باب از ساختمان های اطراف مزار استاد را داد و امید داد تا چهارمین سالگرد ارتحال قلندر ایران زمین اجرای طرح باغ مزار و ساخت آرامگاه استاد لطفی به پایان برسد.

تا به حال به غیر شهرداری، ارگان دیگری کاری انجام نداده است

اما این وعده هم در ایستگاه وعده های اجرای طرح باغ مزار متوقف شد و یک روز مانده به چهارمین سالگرد ارتحال استاد لطفی، مدیریت شهری (شهردار و اعضای شورای شهر، کارکنان شهرداری گرگان) به همراه نبی هزار جریبی، نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی بر مزار استاد محمدرضا لطفی جمع شدند و وعده دادند بهسازی باغ مزار استاد لطفی تا اسفندماه به پایان برسد.

جزییات بیشتر طرح بهسازی باغ مزار استاد لطفی را از معاون شهرسازی و معماری شهردار گرگان جویا شدیم و مجید طاهری به خبرنگار مهر گفت: به رغم تمام امکانات تاکنون به غیر از شهرداری گرگان، ارگان دیگری برای ساماندهی مزار و اجرای طرح باغ مزار استاد لطفی کاری انجام نداده است.

وی با اشاره به این که بهسازی باغ مزار استاد لطفی در لیست ۳۰ پروژه مهم و محوری امسال شهرداری گرگان قرار دارد، گفت: برای اجرای این طرح ۲۰۰ میلیون تومان از بودجه ۲۵۰ میلیارد تومانی امسال در نظر گرفته شده است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار گرگان افزود: در طرح بهسازی باغ مزار، وضع موجود ساماندهی شده و کف سازی، جداره سازی و سردرب ورودی باغ مزار انجام می شود.

طرح باغ مزار به کمیسیون ماده پنج می رود

طاهری ادامه داد: محوطه باغ مزار استاد لطفی، محله لاله ۱۳ و چهارشنبه ای و سرچشمه به سمت امامزاده نور، نعلبندان، سرای باقری و پاسرو امسال جداره سازی، سنگ فرش و کف سازی می شود.

وی با اشاره به این که انتهای این کریدور به میدان شهرداری متصل می شود و احیاء جداره میدان تاریخی شهرداری هم در دستور کار قرار دارد، بیان کرد: امسال دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار برای احیاء بافت تاریخی گرگان در نظر گرفته شده است.

طاهری با تاکید بر این که تلاش داریم با احیاء بافت تاریخی گرگان ظرفیت اقتصادی آن را بالا ببریم، تصریح کرد: طرح باغ مزار استاد لطفی را تا چند روز دیگر به کمیسیون ماده پنج ارسال می کنیم.

پلاک اوقاف در طرح جدید حذف شده و ورودی به جای این که به سمت لاله ۱۳ باشد به سمت تکیه برمی گردد و عنصر مزاحم (بنای چند طبقه اوقاف) دیده نمی شودوی با بیان این که تملک املاک همجوار مزار استاد در اولویت است، خاطرنشان کرد: تملک املاک با همکاری شهرداری و دفتر بهسازی و احیاء بافت تاریخی گرگان انجام می شود و ساخت بنای فرهنگی (خانه فرهنگ، مرکز موسیقی و ... ) در این طرح دیده شده است.

جزییات بیشتر طرح باغ مزار استاد لطفی را از مدیر دفتر بهسازی و احیاء بافت تاریخی گرگان که به همراه گروهی از معماران و شهرسازان گلستانی کار طراحی اولیه و تغییرات چندباره طرح باغ مزار را بر عهده داشته اند جویا شدیم و حسین کتولی اظهار کرد: بهسازی باغ مزار استاد لطفی در چهار فاز انجام می شود و بسیار امید داریم که تا پایان سال در حوزه قانونی و عملیاتی طرح باغ مزار اتفاقات خوبی رقم بخورد.

طرح را طبق وضع موجود تغییر دادیم

وی گفت: بعد از آن که تملک اصلی برای باغ مزار انجام نشد و طرح قبلی به اجرا در نیامد تصیم گرفتیم طرح را طبق وضع موجود تغییر دهیم و طرح را به گونه ای طراحی کردیم که در همین زمینی که در تملک شهرداری است و با حداقل خرید پلاک ها قابل اجرا باشد.

مدیر دفتر بهسازی و احیاء بافت تاریخی گرگان به جزییات اجرای چهار فاز این طرح هم اشاره و بیان کرد: فاز نخست طرح باغ مزار ساماندهی کلی تر و جداره سازی است که تاکنون ۷۰ درصد آن انجام شده است.

وی با اشاره به این که در فاز دوم و سوم وضعیت فعلی بیش از پیش ساماندهی می شود، افزود: در این دو فاز جداره ها و باغچه ها تکمیل شده و عمارت یا خانه استاد لطفی در آن ساخته می شود که آن هم مستلزم آن است که حداقل یک پلاک تملک شود.

کتولی با بیان این که یک پلاک حدود ۳۰۰ متر مربعی برای اجرای فاز دو و سه باید تملک شود، ادامه داد: این پلاک توسط شهرداری تملک می شود چون تمرکز بر این بود که طرح به گونه ای طراحی شود که شهرداری گرگان خودش بتواند کارهای آن را انجام دهد.

وی با تاکید بر این که در فاز چهارم باید سه تا چهار پلاک در ضلع شمالی مزار استاد خریداری شده و به طرح اضافه شود تا این که طرح به عنصری آبرومند تبدیل شود، یادآور شد: این موضوع مستلزم تغییر کاربری است و خوشبختانه بعد از سه سال شاهد تغییر رویکرد مدیریت شهری گرگان هستیم و قرار است به زودی این طرح را به کمیسیون ماده پنج ارسال کند.

وی با اشاره به این که در کمیسیون ماده پنج باید تغییر این چند پلاک ازمسکونی به فضای سبز مصوب شود تا این طرح به عنوان پروژه در مقیاس ملی تبدیل شود، متذکر شد: این طرح به همت استانداری گلستان و پیگیری رسانه ها نیاز دارد چرا که اعمال نظرها برای تغییر کاربری این پلاک ها بسیار مهم است.

معارض کم می شود

کتولی با بیان این که اگر تغییر کاربری این پلاک ها در کمیسیون ماده پنج به تصویب برسد عملا شهرداری باید در یک افق یکساله آن ها را تملک کند، اضافه کرد: در این شرایط تقریبا یک هزار متر مربع به فضای فعلی افزوده شده و معارض های آن کم می شود.

وی با یادآوری این که فضای فعلی باغ مزار دو هزار و ۲۰۰ مترمربع است و افق طرح در چهار هزار متر مربع پیش بینی شده است، تصریح کرد: اگر آن چه ما پیش بینی کرده ایم عملی شود با یک صورت دیگر و تکنیک های معمارانه تقریبا به همان طرح اولیه باغ مزار می رسیم.

مدیر دفتر بهسازی و احیاء بافت تاریخی گرگان در پاسخ به این سوال که با مجتمع تجاری اداره کل اوقاف و امور خیریه گلستان چه می کنید، گفت: پلاک اوقاف در طرح جدید حذف شده و ورودی باغ مزار به جای این که به سمت لاله ۱۳ (وضعیت فعلی) باشد به سمت تکیه برمی گردد و عنصر مزاحم (بنای چند طبقه اوقاف) دیده نمی شود.

بپذیریم گذشت آن زمانی که شهرداری گرگان پروژه های ۱۵ میلیارد تومانی زیرگذر تعریف می کرد؛ دیگر چنین بودجه و پولی وجود ندارد وی با بیان این که ما در طراحی جدید کیفیت کار را تقلیل نداده ایم و تلاش کردیم بر اساس وضع موجود و بودجه شهرداری واقع بینانه عمل کنیم، متذکر شد: این موضوع به این معنا نیست که فقط شهرداری گرگان باید به ساماندهی مزار استاد لطفی ورود کند بلکه باید سایر ارگان ها هم در این موضوع دخیل شوند.

کتولی افزود: امیدوارم این بار دیگر اتفاقات خوبی رقم بخورد چرا که مجموعه ای که پیگیر این کار است در این مدت خیلی صدمه دیده اند بابت کاری که فقط بر اساس علاقه به استاد و بافت تاریخی گرگان آن را انجام می دهند.

وی در پاسخ به این سوال که می توان با اختصاص ۲۰۰ میلیون تومان از اعتبارات شهرداری در سال جدید شاهد اتفاقات خوبی در بهسازی باغ مزار استاد لطفی باشیم، اظهار کرد: باید بپذیریم گذشت آن زمانی که شهرداری گرگان پروژه های ۱۵ میلیارد تومانی زیرگذر تعریف می کرد؛ دیگر چنین بودجه و پولی وجود ندارد وگرنه با یک دهم آن هم می شد کل تملک را انجام داد و تمام پروژه را اجرایی کرد.

مدیر دفتر بهسازی و احیاء بافت تاریخی گرگان خاطرنشان کرد: آن زمان که پول بود اراده نبود و حالا که اراده هست متاسفانه پول نیست و دیگر زمان در اجرای این طرح مطرح نیست مهم انجام شدن آن است که خوشبختانه این اراده در مدیریت شهری گرگان ایجاد شده و به سمت اجرای این طرح در حرکت هستیم.

طرح باغ مزار استاد لطفی هم اکنون در انتظار ارسال به کمیسیون ماده پنج و تصویب تغییر کاربری سه پلاک از مسکونی به فضای سبز و تملک است اما این ها تنها بخشی از کار است چراکه اجرای این طرح و پایان دادن به غربت استاد و قلندر ایران در سرزمین مادری بیش از هرچیز به یک همت و اراده استانی برای تبدیل شدن به یک پروژه ملی و بین المللی دارد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار 15 اردیبهشت 97 ، کد مطلب: 4286738، www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین