پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 28
کد خبر: ۱۲۹۱۸۰
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۸
نگاهی به وضعیت بانک‌ها در سال 95 هم از حیث تسهیم سود سپرده و هم از حیث درآمد حاصل از تسهیلات و سرمایه گذاری، نشان می دهد که اگر چه سال 95 تحت تأثیر اعمال برخی مقررات سختگیرانه بانک مرکزی و الزام بانک‌ها به ارائه صورت‌های مالی خود مطابق استانداردهای گزارشگری بین‌المللی، سال سختی محسوب می شد و نماد برخی بانک‌های بورسی بسته شده و هنوز هم برخی از این نمادها بسته است، اما شکاف درآمد ناشی از سود تسهیلات اعطایی و سود پرداختی به سپرده‌گذاران از 10 هزار و 500 میلیارد تومان در سال 94 به 9 هزار و 800 میلیارد تومان در سال 95 کاهش یافته است.

شعار سال: نگاهی به وضعیت بانک‌ها در سال 95 هم از حیث تسهیم سود سپرده و هم از حیث درآمد حاصل از تسهیلات و سرمایه گذاری، نشان می دهد که اگر چه سال 95 تحت تأثیر اعمال برخی مقررات سختگیرانه بانک مرکزی و الزام بانک‌ها به ارائه صورت‌های مالی خود مطابق استانداردهای گزارشگری بین‌المللی، سال سختی محسوب می شد و نماد برخی بانک‌های بورسی بسته شده و هنوز هم برخی از این نمادها بسته است، اما شکاف درآمد ناشی از سود تسهیلات اعطایی و سود پرداختی به سپرده‌گذاران از 10 هزار و 500 میلیارد تومان در سال 94 به 9 هزار و 800 میلیارد تومان در سال 95 کاهش یافته است.

بررسی صورت‌های مالی ۲۰ بانک بورسی نشان می‌دهد این بانک‌ها با کسب ۱۱۹ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان درآمد از محل تسهیلات و سرمایه‌گذاری، بیش از ۱۰۸ هزار میلیارد سود به سپرده‌گذاران پرداخت کردند اما ۵ بانک بیش از درآمد خود سود پرداخته‌اند.

نکته دیگر قابل تأمل در ارقام تجمیعی مجموع سود سپرده پرداختی به سپرده‌ گذاران و تفاوت آن با سود تسهیلات اعطایی است. این 20 بانک در سال 95 رقمی بالغ بر108 هزار و 642 میلیارد تومان سود سپرده پرداخت کرده‌اند که نسبت به سال 94 به میزان 19.2 درصد رشد نشان می‌دهد.

این کسری 9 هزار و 827 میلیارد تومانی با اختصاص بخشی از درآمد بانک‌ها از سود سرمایه‌گذاری‌ها و سپرده‌گذاری‌ها جبران شده است، البته همان‌طور که ارقام زیر نشان می‌دهد شکاف درآمد ناشی از سود تسهیلات اعطایی و سود پرداختی به سپرده‌گذاران از 10 هزار و 500 میلیارد تومان در سال 94 به 9 هزار و 800 میلیارد تومان در سال 95 کاهش یافته است.

ارقام زیر نشان می‌دهد نسبت درآمدهای مشاع بانک به سود علی‌الحساب سپرده‌ها، با وجود رشد قابل درآمد از محل سود تسهیلات، اندکی هم کاهش یافته و از 109.9 درصد به 109.7 درصد رسیده است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران ، تاریخ انتشار -------- ، کدمطلب: 465086 ، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین