پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۰۲۱۱
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۱
اویس کیانی گفت: راهنمایان گردشگری علیرغم رشد صنعت گردشگری همچنان با برخی مسائل ابتدایی شغلی شان دست و پنجه نرم می‌کنند.

شعار سال: اویس کیانی، رئیس هیأت مدیره کانون انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری سراسر کشور در گفتگو با خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛به تبیین نشدن امنیت شغلی برای راهنمایان گردشگری اشاره کرد و اظهار داشت: راهنمایان علیرغم رشد صنعت گردشگری همچنان با برخی مسائل اولیه و ابتدایی شغلی شان دست و پنجه نرم می‌کنند. هنوز که هنوز برخی قوانین و مقررات نوشته شده برای راهنمایان اجرایی نمی شود.

وی افزود: امروزه همه به شغل راهنمایان گردشگری و موجودیت حیاتی این شغل در بدنه صنعت گردشگری اذعان داریم ولی کاری در جهت رفع فوری موانع شکوفا شدن این شغل و قانومند شدن آن نمی‌کنیم. قوانین و مقررات راهنمایان می تواند با نظر خود ایشان ترمیم و بهینه شود.

رئیس هیأت مدیره کانون انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری سراسر کشور گفت: بایستی قبول کنیم که اگر این شبکه راهنمایان گردشگری توانمند شود، چرخ صنعت گردشگری با شتاب بیشتری می‌چرخد. راهنما بایستی بیمه، امنیت شغلی و مقررات قاطع در حوزه تعامل شغلی با سایر فعالان و تاسیسات گردشگری داشته باشد و مشکل نبود این امکانات و تعامل‌ها قطعا با همت و کمک خود راهنمایان و سایر تشکل‌ها حل می‌شود.

وی تصریح کرد: تا به امروز راهنمایان با هرگونه مشکل گردشگری کنار آمده اند و صبورانه این مسیر را برای عشق به وطن طی می کنند. راهنمایان به عنوان افرادی که می توانند سمت و سوی گردشگری را هدایت کنند، نقشی تعیین کننده دارند تا این صنعت شتاب بیشتری بگیرد. زیرا با همه نوع چالش و نیازهای این صنعت آشنایی دارند.

رئیس هیأت مدیره کانون انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری سراسر کشور در بخش دیگری از سخنانش به تشریح اهمیت برگزاری مراسم‌های مختص به روز جهانی راهنمایان گردشگری پرداخت و اظهار داشت: گرامیداشت روز جهانی راهنمایان گردشگری و گردهمایی ها طبیعتا باعث هم افزایی، انسجام و وحدت رویه راهنمایان در سراسر کشور می شود. روز جهانی راهنمایان در جهت موجودیت دادن راهنمایان و طرح مسائل و مطالبات شان از اهمیت بالایی برخوردار است.

کیانی افزود: تا به امروز برگزاری مراسم‌های ویژه روز جهانی راهنمایان گردشگری باعث تقویت ارتباطات بومی و استانی شده است. برون‌ریزی توانمندی های راهنمایان گردشگری، تبادل اشتراکات و تعالیم و تبادل تجارب یک سال گذشته از اهداف دیگر برگزاری مراسم‌های ویژه روز جهانی گردشگری هستند.

وی گفت: راهنمایان گردشگری با حضور در مراسم‌های ویژه روز جهانی راهنمایان گردشگری در قامت پیش قراولان صنعت گردشگری با جاذبه ها و پتانسیل های میزبان آشنا می شوند. همکاران میزبان نیز با برگزاری این مراسم‌ها از نظر شغلی، اعتباری و جایگاه شان در استان رشد می کنند.

رئیس هیأت مدیره کانون انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری سراسر کشور ادامه داد: حاصل ده ساله اول برگزاری گردهمایی های ملی راهنمایان گردشگری، حضور راهنمایان گردشگری دنیا در ایران بود و این امر باعث شد این حجم انرژی و هم افزایی در مقیاس بین المللی نیز رشد کند و حرکت داوطلبانه بی سابقه ای برای رشد صنعت گردشگری در کشور رقم بخورد.

کیانی تصریح کرد: امیدواریم روند مثبت گردهمایی ها در گردهمایی یازدهم کرمانشاه نیز ادامه یابد تا ده ساله دوم این رویداد نوید رشد بیش از پیش صنعت گردشگری را بدهد.

وی در خصوص میزان نزدیک شدن وضعیت کمی و کیفی راهنمایان گردشگری به سطح استانداردهای جهانی،اظهار داشت: طبیعی است استانداردهای ثابت و متغیر در حوزه شغلی راهنمایان گردشگری در سراسر دنیا با توجه به سیاست های کلان کشورها تبیین می شود. استانداردهای ثابت که رایج هستند، قاعدتا با توجه به ارتباطات بین المللی صنفی راهنمایان و برگزاری و دیدارهای بین المللی قابل انتقال به همکاران است. می‌توان گفت با توجه به آغاز دوره های بین المللی کاربردی راهنمایان گردشگری طبق استانداردهای فدراسیون جهانی راهنمایان به لزوم یادگیری این تکنیک ها پی بردند.

کیانی تصریح کرد: اکنون دوره های بین المللی همچنان به زبان فارسی و انگلیسی اجرا می شود و راهنمایان حاضر در این دوره ها از مفید بودن این دوره ها یاد می کنند، اما بایستی به توسعه شغلی شان نیز کمک کند و این تقبل استانداردهای بین المللی در همه حوزه هاست که زمانبر است. از حیث تربیت مدرس همین دوره ها نیز از سالها قبل اقداماتی شده و حالا اساتید ایرانی این دوره های کاربردی را تدریس می کنند که این روند بایستی ادامه یابد.

رئیس هیأت مدیره کانون انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری سراسر کشور افزود: طبق دستورالعمل آئین نامه راهنمایان گردشگری مقرر شده بود راهنمایان گردشگری از نظر ظاهری و کارت شناسایی نیز شکلی نزدیک به استاندارهای مطابق جهانی داشته باشند، اما متاسفانه با توجه به اتمام زمان قانونی، همچنان اجرای این قوانین در هاله ای از ابهام است و دلیل آن مشخص نیست.

کیانی گفت: خوشبختانه اتفاقات خوب زیرساختی از جهت رفع روزنه های قانونی در بستر دولتی رخ داده ولی به نظر من نظام اجرایی خود را از دست داده است که با تجدید نظر می شود اتفاقات خوبی را رقم زد و اثرات ملموس را به راهنمایان نشان داد.

وی ادامه داد: تلاش ما در بستر صنفی روی توسعه اشتغالزایی و اقتصادی راهنمایان گردشگری با رویکرد افزایش ابزار شغلی و آگاهی متمرکز است. با توجه به این طرح و این فعالیت ها می توان از نیرو و توانایی راهنمایان گردشگری به نفع صنعت گردشگری استفاده کرد و میزان اشتغالزایی را در بین راهنمایان گردشگری بالا برد.

رئیس هیأت مدیره کانون انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری سراسر کشور همچنین اظهار داشت: ایجاد زیرساخت الکترونیکی و هموارسازی بسترهای آی تی به نفع راهنمایان نه تنها می تواند بسیاری از مشکلات فعلی را حل کند، بلکه می تواند به همه عناصر فعال در صنعت گردشگری نیز یاری رساند و خدمات را با کیفیت بهتر و چابک تر به مسافر برساند. در این راستا از سال 94 این طرح آغاز شد و امیدوار هستیم بزودی در فازهای مختلف طبق برنامه رونمایی شود. همچنین برنامه های دیگری هست که به مرور از آن صحبت خواهیم کرد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان ، تاریخ انتشار 15بهمن96، کدمطلب:۶۴۲۴۵۷۹، www.yjc.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین