پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۱۲۵۰
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۲:۲۲
معاون خاتمی در وزارت ارشاد گفت: ۱۱ سال من با آقای خاتمی به عنوان مدیرکل، مشاور و معاون خدمت ایشان بودم، هیچ خطای مالی و اخلاقی از او ندیدم.

شعار سالمعاون خاتمی در وزارت ارشاد گفت: ۱۱ سال من با آقای خاتمی به عنوان مدیرکل، مشاور و معاون خدمت ایشان بودم، هیچ خطای مالی و اخلاقی از او ندیدم.

خلاصه ای از مصاحبه با محمدطه عبدخدایی معاون خاتمی در وزارت ارشاد می خوانید؛

*از اول انقلاب من با ایشان آشنا بودم. پدر ایشان آیت‌الله حاج روح‌الله خاتمی بود که از قبل با ایشان آشنا بودیم. او یک ضعف داشت و آن هم اینکه دوستانش را دربست قبول می‌کرد حتی زمانی هم که رئیس‌جمهور بود بعضاً کارهایی انجام می‌­شد که نباید می‌­شد.

* حدود 150 هنرپیشه جزو اخراجی­‌های وزارت فرهنگ بودند. من آمدم خدمت آقا و گفتم اینها لیست را به من دادند که اخراج کنم ولی وجداناً نمی‌­توانم چنین کاری بکنم. آقا گفتند "هرگز این کار را نکن، اینها بندگان خدا هستند بالاخره فضا آن زمان اینگونه بوده و این شغل­شان بوده" یعنی از سال 61 تا 66 یک نفر اخراج نشد و اینها آمدند پست گرفتند و الان جزء هنرپیشه‌­های مملکت هستند. اخراج نشدن اینها با حمایت آقا بود.

* در این کشور دستگاه فیلم ویدیو ممنوع شد، چه کسی ممنوع کرد؟ آقا ممنوع کرد؟ امام ممنوع کرد؟ حوزه علمیه ممنوع کرد؟ چرا ممنوع شد؟ دادستانی موظف بود برود داخل خانه­‌ها آن را به عنوان اشیاء ممنوعه بگیرد و بیاورد و بعد می‌­داد ارشاد و دوباره با برگ سبز وارد می‌­شد.

* یادم هست رفته بودم اجلاس توریسم در پاریس، داشتم برمی­‌گشتم در هواپیما برگه­‌هایی می­‌دادند که چه چیزهایی در ایران ممنوع است. مثلاً مواد مخدر، ورود اسلحه، ورود مشروبات الکی و دستگاه و فیلم ویدئو و.. یک آقایی به مهماندار می‌­گوید من دوربین ویدیو دارم با آن چه کنم؟ مهماندار می­‌دانست من معاون گردشگری هستم گفت از آن آقا بپرس، آن آقا با لهجه صحبت می­‌کرد و گفت با این چه کنم؟ من هم نمی‌­دانستم چه بگویم! گفتم بیایید فرودگاه راهنمایی می‌­کنند که چه کنید. من آمدم در جلسۀ معاونین این را مطرح کردم که چرا ما این کار را می­‌کنیم؟ آقای تاج­زاده روبروی من بود گفت "آقا رفته فرنگ متجدد شده"! و یکسری آقایان ما را هو کردند که چنین سخنی را گفتیم. بعد آقای خاتمی گفت "پس مواد مخدر را هم آزاد کنیم!" من گفتم مواد مخدر ماهیتش مشکل دارد. پس شما دوربین عکاسی را هم ممنوع کنید چون ممکن است با دوربین عکاسی عکس­ های مستهجن گرفته شود.

* بعد آقای لاریجانی وزیر ارشاد شد و ویدئو هم آزاد شد. زمان آقای میرسلیم یک پرونده‌­ای به وجود آمد که مشخص شد در بردن و آوردن این ویدیوها کلی در آن پول جابجا شد که نه آقای خاتمی خبر داشت، نه آقای لاریجانی، چون بعضی از آنها با امضای آقای خاتمی بود، بعضی با امضای آقای لاریجانی بود و بعضی با امضای آقای کرباسچی هم بود ولی اینها خودشان نمی ­دانستند در ماجرای بده بستان­ها چه خبر است. سانسور مطبوعات از کجا شروع شد؟ کجا ممیزی کتاب شروع شد؟ چه کسی این کارها را کرد؟ همین آقایان که الان روشنفکر شدند.

*آقایان در این زمینه تندروی داشتند نمونه‌­اش اکبر گنجی که امروز منکر می­‌شود قرآن وحی است و می‌­گوید قرآن وحی نیست همین آدم سوار موتور می‌شد و در خیابان فاطمی به حجاب زن‌ها گیر می‌داد. یا مثلاًفرستادن رایزن‌های فرهنگی به خارج کشور. آقای عرب­‌سرخی را فرستادند ترکیه. عرب‌ سرخی را رایزن فرهنگی ما در ترکیه قرار دادند و ایشان حتی مولانا و مولوی را تشخیص نمی‌داد. به من گفتند تایلند اگر تایلند نشد برو آرژانتین. وقتی هم رفتم آرژانتین به من پول نمی‌دادند.

*همین آقایان از جمله تاجزاده در وزارت ارشاد، سراج موسوی در کمیته، ابطحی، امین زاده، مجید انصاری در سازمان‌ زندان‌ها و... محدودیت‌های بی دلیلی برای مردم ایجاد کردند و امروز مسئولیت اقدامات خود را به گردن مراجع و رهبر انقلاب می‌اندازند. کسانی که امروز ادعا می‌کنند جمهوری اسلامی دیکتاتوری ایجاد کرده خودشان در زمان مسئولیت عامل به وجود آمدن خفقان بودند. همین آقای میرلوحی(محمود میرلوحی عضو شورای شهر تهران و فعال سیاسی اصلاح‌طلب) که دانشجوی هند بود، بعد می­‌آید رئیس کمیتۀ تهران می‌­شود و می‌­رود پیست اسکی دیزین و شمشک دستور می‌­دهد تمام عینک­‌های دودی را جمع کنند! چون این مظهر غرب است! همین آقا امروز روشنفکر می‌­شود! اگر یادتان نرفته بیایید از مردم عذرخواهی کنید.

*در دوم خرداد در عین حال که به آقای خاتمی ارادت داشتم چراکه وی را آدم سالمی می‌دانم ولی به دلیل حواشی که در وزارت ارشاد در اطراف خاتمی دیده بودم در آن برهه آقای ناطق را مناسب تر می‌دانستم. معتقدم دوم خرداد جریانی بود که خروجی عملکرد راست‌ها بود. همان طور که روی کار آمدن اقای احمدی نژاد خروجی عملکرد چپ ها بود.

*در سال 88 بنده عضو هیچ یک از ستادها نبودم ولی بعد از آشوب‌های پس از انتخابات با خیلی از آقایان صحبت کردم که دست از اقدامات خود بردارند. با آقای خاتمی نیز صحبت کردم و امید داشتم که بتوانم او را از اقدامات منصرف کنم ولی با توجه به اینکه اطرافیان او بسیار بر روی او تاثیرگذارند انتظاری که داشتم محقق نشد. ولی آن چیز که به صراحت به خود بنده گفته بود و فکر کنم اخوی‌ام(محمدمهدی عبد خدایی) هم در جلسه حضور داشت، این بود که انتخابات 88 احمدی نژاد رای آورده و باور داشت که تقلب درست نبود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تحلیلی خبرآنلاین ، تاریخ انتشار 2 خرداد 97، کدمطلب: 779065 ، www.khabaronline.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین