پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۵۲۸۲
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۸
به افزايش پيشرونده انحناي قرنيه كه منجر به مخروطي شكل شدن آن مي‌شود، كراتوكونوس (قوز قرنيه) گفته مي‌شود. در اين بيماري، قرنيه در بخش مركزي نازك شده و در نهايت منجر به نزديك بيني و آستيگماتيسم شديد مي‌شود. اين اختلال معمولا دو طرفه بوده، در دوره نوجواني آغاز مي‌شود و تا دهه سوم و چهارم زندگي پيشرفت مي‌كند. ميزان شيوع كراتوكونوس در جمعيت عادي یک در هر دو هزار نفر است.

شعار سال: عملكرد غيرطبيعي آنزيم‌هاي نگهدارنده قرنيه (ليزوزيم و مهار كننده‌هاي پروتئوليتيك) همراه با اختلال در ساختار فيبرهاي كلاژن ممكن است در ايجاد اين بيماري نقش داشته باشند. كراتوكونوس با عواملي از قبيل قرار گرفتن بيش از حد در معرض نور خورشيد، لنزهاي تماسي نامتناسب با چشم و حساسيت طولاني مدت و مزمن چشم كه منجر به ماليدن چشم براي مدت طولاني شود نيز ارتباط دارد.

آيا كراتوكونوس ارثي است؟

بيشتر موارد كراتوكونوس (قوز قرنيه) موردي (غيرفاميلي) بوده اما گاهي به صورت ارثي (اتوزومال غالب) نيز منتقل مي‌شود. در 10 درصد موارد ساير افراد خانواده مبتلا هستند. بروز قوز قرنيه در بيماران مبتلا به سندرم داون نسبت به جمعيت عادي شايع‌تر است.

علايم كراتوكونوس چيست و چگونه تشخيص داده مي‌شود؟

نشانه زودرس كراتوكونوس، تاري ديد است كه با عينك قابل اصلاح نيست. نزديك بيني و آستيگماتيسم نيز ممكن است با اين بيماري همراه باشند. مشكلات ايجاد شده شامل تاري ديد بوده و حساسيت به نور نيز ممكن است مشاهده شود. بيماران مبتلا به كراتوكونوس اغلب در هر بار معاينه چشم پزشكي نياز به تغيير در شماره عينك خود دارند.

تشخيص كراتوكونوس ممكن است مشكل باشد؛ چرا كه پيشرفت اين بيماري معمولا بسيار آهسته است؛ اگرچه در برخي موارد پيشرفت سريعي دارد. كراتوكونوس با يك معاينه دقيق چشم و توپوگرافي قرنيه تشخيص داده مي‌شود.

چگونگي درمان كراتوكونوس (قوز قرنيه)

هيچ دارويي براي بهبود يا جلوگيري از ايجاد كراتوكونوس وجود ندارد. در فرم خفيف بيماري، استفاده از عينك يا لنز تماسي نرم در درمان كمك كننده است، اما در صورتي كه بيماري پيشرفت كند و قرنيه نازك شده و شكل آن تغيير يابد، عينك يا لنز تماسي نرم بينايي را اصلاح نخواهند كرد. در موارد افزايش نامنظمي قرنيه و اصلاح آستيگماتيسم نامنظم ممكن است نياز به لنز تماسي سخت باشد. در اين صورت لنزهاي تماسي سخت نفوذپذير به گاز جهت بهبود ديد مناسب هستند.

در صورتي كه در يك بيمار جوان، پيشرفت تدريجي آستيگماتيسم مشاهده شود، بررسي دقيق‌تر لازم است. در مراحل پيشرفته استفاده از لنز تماسي ممكن است مشكلات بيمار را افزايش دهد.

توجه داشته باشيد كه كراتوكونوس حتي موارد پيشرفته آن باعث كوري نمي‌شود و عمل پيوند قرنيه در كراتوكونوس موفق‌ترين نوع عمل پيوند قرنيه است. اما پس از عمل پيوند، فرد بايد براي هميشه تحت نظر بوده و مراقب باشد تا ضربه به چشم وي وارد نشود. عدم استفاده از لنز و يا تاخير در انجام پيوند، عارضه‌اي را براي بيمار ايجاد نمي‌كند و تنها مشكل، عدم ديد مناسب بيمار است. در موارد بسيار شديد كراتوكونوس كه قرنيه بسيار نازك شده است، بايد هر چه زودتر براي انجام پيوند قرنيه اقدام شود.

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار 3 مهر 90، کد مطلب: 956030، www.isna.ir.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین