پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۱۳۲۰
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۲
دانشیار‌ دانشگاه علوم پزشکی‌ تهران با اشاره به بهترین زمان درمان افتادگی پلک در کودکان تصریح کرد: اگر افتادگی پلک‌ جلوی چشم را گرفته باشد‌ اکنون‌ بهترین‌ زمان برای درمان این عارضه بوده اما اگر مشکلی ایجاد نکرده‌ بهتر است تا وقتی که کودک کم کاری کند برای جراحی‌ صبر‌ کنیم‌ زیرا‌ نتیجه‌ این جراحی‌ با بی حسی بهتر از بیهوشی‌ است.

شعار سال: محمدطاهر‌ رجبی‌ معاون پژوهشی بیمارستان‌ فارابی‌ و دانشیار‌ گروه چشم پزشکی‌ دانشگاه علوم پزشکی تهران سؤالات شما را در زمینه‌ بیماری‌های چشمی‌ پاسخ داد.

بیماری آر پی وشب کوری

رجبی‌ در پاسخ به این سؤال‌ که آیا بیماری‌ «آر‌ پی‌» و شب‌ کوری‌ درمان‌‌پذیر‌ هستند؟،گفت: بیماری‌ آر پی‌ که منجر‌ به شب‌ کوری می‌شود درمانی ندارد‌ و تنها در مواردی‌ که فرد‌ به عوارضی‌ چون آب مروارید‌ یا مشکلات شبکیه‌ دچار شده باشد‌ این عوارض را درمان می‌کنیم‌.

درد چشم نشانه چیست؟

معاون پژوهشی بیمارستان‌ فارابی‌ با اشاره به علت‌ دردهای‌ چشمی عنوان کرد: درد چشم می‌تواند مربوط‌ به سطح آن یا بافت‌های چشمی باشد‌ در صورتی که درد مربوط به خود چشم باشد می‌تواند‌ مشکل قرنیه، سلبیه‌، دردهای داخلی چشم‌ یا عفونت‌ داخل چشمی‌ باشند‌ افزون بر این آب سیاه که زاویه چشم بسته است نیز می‌تواند منجر به بروز درد‌ در چشم شود‌.

وی ادامه داد: دردهای چشمی‌ که مربوط‌ به سطح‌ چشم هستند‌ به دلیل‌ خراش‌ سطح چشم یا ملتهمه‌ بروز می‌کنند همچنین خراش پلک نیز می‌تواند عامل ایجاد دردهای‌ چشمی‌ باشد‌.

آمبلیوپی‌ یا تنبلی چشم در کودکان و بزرگسالان

معاون پژوهشی بیمارستان‌ فارابی‌با اشاره به درمان بیماری آمبلیوپی‌ عنوان کرد: درمان این بیماری بسته به سن افراد متفاوت است در صورتی که این‌ بیماری از هشت تا 10 سالگی‌ تشخیص‌ داده شود قابل درمان است، در صورتی که فردی آب مروارید‌ مادرزادی‌ به همراه‌ این بیماری داشته باشد‌ تا 2 ما‌هگی باید درمان شود.

رجبی به درمان تنبلی چشم در کودکی و بزرگسالی‌ اشاره کرد و گفت: تنبلی چشم پس از 10 سالگی خوب به درمان پاسخ نمی دهد و فرد نیاز به عینک پیدا می‌کند البته در صورتی که همراه تنبلی چشم انحراف و آب مروارید‌ نیز وجود داشته باشد‌ این بیماری‌ها را درمان می‌کنیم‌.

آب آمدن از چشم کودکان و تجمع مایع زرد

دانشیار‌ دانشگاه علوم پزشکی‌ تهران در پاسخ به این سؤال‌ که آیا ریزش‌ اشک‌ یا آب آمدن از چشم در کودکان‌ و تجمع‌ مایع‌ زرد‌ در گوشه چشم آنها نگران‌کننده‌ است؟ گفت: ریزش‌ اشک یا آب آمدن از چشم کودکان معمولاً گذرا است و به دلیل عفونت‌، حساسیت‌ یا آلرژی‌ چشمی بروز می‌کند که در این صورت‌ نیاز به درمان‌های چشم‌پزشکی است.

وی ادامه داد: در صورتی که این عارضه‌ از بدو تولد‌ وجود داشته باشد‌ احتمال‌ انسداد‌ مجاری اشکی‌ وجود دارد که با میل‌ یا لول زدن مجاری اشکی را باز می‌کنیم‌.

ناخونک چشم و درمان آن

رجبی‌ با اشاره به علل‌ بیماری ناخونک‌ چشم‌ گفت: ناخونک‌ چشم‌ علل‌ مختلفی‌ دارد که اشعه آفتاب‌، ضربه‌، سوختگی‌ و عفونت‌ را می‌توان از علل بروز این بیماری‌ دانست اما مهمترین‌ علت بروز‌ ناخونک‌ چشم اشعه آفتاب است‌.

معاون پژوهشی بیمارستان‌ فارابی‌ به درمان ناخونک‌ چشم اشاره کرد و افزود: به منظور درمان این بیماری جراحی‌ پیوند ملتهمه‌ به همراه برداشتن‌ ناخونک‌ انجام می‌شود‌ که میزان عود آن‌ بسیار کم است.

آخرین دستاوردها در درمان قوز قرنیه چیست؟

وی در پاسخ به این سؤال که آخرین دستاوردها در درمان قوز قرنیه چیست؟ گفت: قوز‌ قرنیه‌ بسته به مرحله‌ پیشرفت بیماری درمان متفاوتی دارد‌ اگر دید فرد خوب باشد از لنز‌ استفاده می‌کنیم‌ اما اگر بیماری قوز قرنیه‌ در حال پیشرفت‌ باشد از اشعه UV برای جلوگیری از پیشرفت‌ این بیماری استفاده می‌شود.

رجبی‌ ادامه داد: درمان قوز‌ قرنیه‌ در مرحله‌ شدید و پیشرفته‌ در صورتی که همراه با کدورت‌ چشم باشد پیوند قرنیه‌ است همچنین در برخی بیماران از رینگ‌ استفاده می‌کنیم تا قرنیه‌ کشیده شود و صاف‌تر باشد‌ اما به هر حال‌ درمان بسته به افراد مختلف‌ متفاوت است‌.

خشکی و عارضه های چشمی در هنگام مطالعه، استفاده از تلفن همراه و تلویزیون

معاون پژوهشی بیمارستان‌ فارابی‌ با اشاره به بروز مشکلات چشمی هنگام استفاده از رایانه‌، تلفن همراه و تلویزیون که منجر به عارضه‌ خشکی چشم در افراد می‌شود گفت: یکی از مشکلات رایج چشم که شیوع زیادی پیدا کرده است سوزش‌ و خشکی چشم است.

وی افزود: این عارضه‌ علل زیادی دارد‌ که به خصوص‌ در کلانشهر‌هایی چون تهران به دلیل آلودگی‌ و خشکی هوا این عوارض تشدید می‌شوند.

رجبی ادامه داد: در هنگام مطالعه و کار با موبایل‌، رایانه‌ و تماشای تلویزیون‌ تعداد دفعات پلک زدن چشم کمتر می‌شود‌ به طور عادی هر فرد در دقیقه 10 الی 14 بار پلک می‌زند اما در هنگام استفاده از تجهیزات الکترونیکی‌ تعداد پلک‌ زدن‌ها کاهش پیدا می‌کند و اشک چشم تبخیر و حالت سوزش‌ در آن ایجاد می‌شود‌.

دانشیار‌ دانشگاه علوم پزشکی‌ تهران عنوان کرد: پلک‌ زدن کمک می‌کند تا چربی‌هایی که در پلک افراد وجود دارند ترشح‌ شود و از بروز خشکی‌ چشم جلوگیری شود‌.

رجبی با اشاره به درمان خشکی‌ چشم‌ گفت: پلک زدن، شستشوی‌ پلک‌ روش‌هایی برای پیشگیری از بروز خشکی چشم محسوب می‌شوند اما در صورتی که فرد دچار عوارض آزاردهنده‌ای شده باشد نیاز به استفاده از اشک مصنوعی است‌.

درمان پرش پلک چیست؟

وی با اشاره به پرش‌ پلک عنوان کرد: این عارضه معمولاً در نتیجه تحریک عصبی بروز می‌کند که می‌تواند علل داخلی یا خارجی داشته باشد خشکی چشمی که درمان نشود از علل خارجی پرش‌ پلک محسوب می‌شود در صورتی که فرد دچار مشکلات عصبی باشد‌ با تزریق بوتاکس‌ مشکل پرش پلک را درمان می‌کنیم‌.

درمان گل مژه چیست؟

دانشیار‌ دانشگاه علوم پزشکی‌ تهران به بروز عارضه گل‌ مژه‌ در چشم اشاره کرد و گفت: در لبه‌ پلک‌ غدد چربی وجود دارند اگر ترشحات چربی لبه پلک جمع شوند و به بافت‌های اطراف‌ رسوب کنند عارضه گل‌ مژه‌ دیده‌ می‌شود.

وی به درمان گل‌ مژه اشاره کرد و گفت: در صورتی که فردی دچار عارضه گل مژه‌ شده باشد به او توصیه‌ می‌کنیم‌ لبه پلک خود را چند بار در طول روز شستشو‌ و ماساژ دهند همچنین‌ استفاده از حوله‌ ولرم نیز کمک می‌کند تا ترشحات‌ تجمع پیدا کرده خارج شوند‌.

رجبی ادامه داد: در صورتی که پس از یک ماه با درمان‌های ساده گل مژه‌ بهبود پیدا نکند از جراحی استفاده می‌کنیم.

مگس پران و مشاهده جرقه

معاون پژوهشی بیمارستان‌ فارابی‌ به مشکل مگس‌پران و جرقه‌ در چشم اشاره کرد و گفت: داخل چشم‌ اولین‌ لایه‌ قرنیه‌ و زجاجیه‌ آخرین لایه‌ بوده که به شبکیه‌ چسبیده است، با افزایش سن‌ لایه چسبیده به شبکیه‌ جدا می‌شود‌ و داخل زجاجیه‌ حرکت می‌کند و منجر به عارضه‌ مگس‌پران در چشم می‌شود.

رجبی ادامه داد: اگر جرقه‌ در دید فرد ایجاد شود یا در تشخیص‌ها دریابیم‌ که فرد دچار کندگی‌ شبکیه شده است برای درمان نیاز به جراحی است‌.

عارضه جراحی آب مروارید

وی به عارضه‌ مگس پران و جرقه پس از جراحی آب مروارید‌ اشاره کرد و گفت: بروز مگس‌پران پس از آب مروارید‌ بسیار دیده می‌شود که درمان خاصی ندارد اما در صورت بروز جرقه‌ باید‌ شبکیه چشم‌ معاینه شود تا کند‌گی آن بررسی شود.

درمان افتادگی پلک در کودکان

دانشیار‌ دانشگاه علوم پزشکی‌ تهران با اشاره به بهترین زمان درمان افتادگی پلک در کودکان تصریح کرد: اگر افتادگی پلک‌ جلوی چشم را گرفته باشد‌ اکنون‌ بهترین‌ زمان برای درمان این عارضه بوده اما اگر مشکلی ایجاد نکرده‌ بهتر است تا وقتی که کودک کم کاری کند برای جراحی‌ صبر‌ کنیم‌ زیرا‌ نتیجه‌ این جراحی‌ با بی حسی بهتر از بیهوشی‌ است.

سفیدک در مژه ها

رجبی‌ به مشکل سفیدک‌ در مژه‌ و درمان آن اشاره کرد و گفت: سفیدک در مژه یا بلفاریت‌ عارضه‌ای است که درمان آن مصرف آنتی بیوتیک‌ خوراکی است.

خشکی چشم پس از جراحی لیزیک

وی در پاسخ به این سوال که پس از جراحی لیزیک‌ فرد دچار عوارضی چون سوزش و خشکی چشم می شود، خاطرنشان کرد: خشکی چشم پس از مدت طولانی از جراحی لیزیک‌ محسوب نمی شود البته‌ تا شش ماه پس از جراحی ممکن است فرد دچار خشکی چشم‌ شود‌ فردی که پس از دو سال گرفتار خشکی چشم شده بدون جراحی نیز به دلیل مستعد‌ بودن دچار خشکی چشم میشد‌.

درمان انحراف چشم چیست؟

معاون پژوهشی بیمارستان‌ فارابی‌ با بیان‌ درمان انحراف‌ چشم‌ عنوان کرد: برای درمان انحراف‌ چشم‌ اول فرد باید‌ معاینه شود‌ و در صورت‌ لازم‌ پزشک‌ با جراحی‌ این عارضه‌ را درمان می‌کند.

راه های کنترل فشار چشم

رجبی‌ در پاسخ به این سؤال که کنترل فشار چشم‌ چگونه است‌؟، تصریح کرد: در فردی که مبتلا به فشار چشم باشد‌ پزشک متخصص چشم قطره‌هایی را برای کنترل‌ فشار چشم تجویز می‌کنند‌ اما بر خلاف فشار خون در افراد مستعد‌ فشار چشم راه پیشگیری وجود ندارد‌ در افرادی که به این عارضه مبتلا هستند معاینه هر چند وقت یک بار توصیه می‌شود‌.

وی ادامه داد: فشار چشم 22 و 23 عدد بینابینی‌ محسوب می‌شود که برخی پزشکان‌ مصرف‌ دارو را تجویز می‌کنند اما برخی اظهار‌ می‌کنند که فرد در این مرحله نیاز به درمان دارویی ندارد.

آیا واقعا خطر نابینا شدن بعد از لیزیک وجود دارد؟

دانشیار‌ دانشگاه علوم پزشکی‌ تهران عنوان کرد: امکان نابیناشدن پس از جراحی لیزیک وجود ندارد.

عوارض لیزیک و لازک تا چند وقت ادامه دارد؟

معاون پژوهشی بیمارستان‌ فارابی‌ عوارض لیزیک‌ و لازک‌ تنها تا چند هفته پس از جراحی وجود دارد و پس از آن از بین می‌رود و ایمنی هر دویکسان است.

درمان آب مروارید چیست؟

رجبی با اشاره به ددرمان آب مروارید‌ گفت: برای درمان آب مروارید، چشم را جراحی می کنیم و لنز در داخل چشم می گذاریم.

زمان معاینه چشم در بیماران دیابتی

وی به زمان معاینه چشم افراد مبتلا به دیابت‌ اشاره کرد و افزود: اگر شبکیه‌ چشم بیماران دیابتی تخریب نشده باشد هر نه ماه یا یک سال یک بار فرد برای معاینه به متخصص چشم مراجعه کند اما اگر ضایعه‌ای در شبکیه‌ رخ داده باشد فواصل‌ بین‌ هر معاینه دو ماه توصیه می‌شود.

پلیسه جوشکاری در چشم

دانشیار‌ دانشگاه علوم پزشکی‌ تهران در پاسخ به این سؤال که پلیسه‌ جوشکاری‌ و عارضه ایجاد شده ناشی از آن بر روی چشم چگونه درمان می‌شود، گفت: در صورتی که پلیسه‌ جوشکاری‌ بر روی قرنیه‌ بیافتد‌ اثر آن باقی می‌ماند و از بین رفتن آن ممکن است چند سال طول بکشد‌ چون پلیسه‌ بر روی مرکز بینایی‌ افتاده است‌ احتمال‌ پخش نور وجود دارد‌ اما بعد از گذشت زمان به طور طبیعی این عارضه‌ خود به خود درمان می‌شود و به همین دلیل‌ نیاز به اقدام خاصی نیست‌.

ارتباط دیسک گردن و مشکلات چشمی

رجبی با اشاره به ارتباط‌ دیسک‌ گردن‌ و مشکلات چشمی‌ گفت: دیسک‌ گردن علائم چشمی ایجاد نمی‌کند.

عدس در گوشه چشم

وی با اشاره به بروز به طور ناگهانی یک نقطه به اندازه عدس روی گوشه چشم راست گفت: نیاز به معاینه و بررسی تخصصی است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری بهداشت نیوز، تاریخ 19 آذر 96، کد مطلب: 40924: www.behdasht.news


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین