پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۶۱۷۹
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۳
برای بسیاری از افراد پیش آمده است که می‌گویند پلکمان می‌پرد. این پرش غیرارادی،‌ اعصاب را به هم می‌ریزد و فرد به بسیاری از راه‌ها متوسل می‌شود تا از شر آن خلاص شود. این که پرش پلک چه علتی دارد و چه موقع باید نگران آن شوید، سوال بسیاری از افراد است،‌اما واقعا چرا پلک چشممان می‌پرد؟

شعار سال: برای بسیاری از افراد پیش آمده است که می‌گویند پلکمان می‌پرد. این پرش غیرارادی،‌ اعصاب را به هم می‌ریزد و فرد به بسیاری از راه‌ها متوسل می‌شود تا از شر آن خلاص شود. این که پرش پلک چه علتی دارد و چه موقع باید نگران آن شوید، سوال بسیاری از افراد است،‌اما واقعا چرا پلک چشممان می‌پرد؟

پرش پلک، حرکات مکرر و غیرقابل کنترل پلک زدن یا اسپاسم پلک است که معمولا پلک فوقانی را درگیر می‌کند و هر چند ثانیه یکبار ایجاد می‌شود.

علامت ابتلا به یک بیماری

اکثر افرادی که دچار پرش جزئی پلک چشم می‌شوند، می‌گویند پریدن پلکشان طی چند روز یا چند هفته خودبه خود برطرف شده، اما در مواردی گذرا نیست و در صورت تداوم، روزها، هفته‌ها یا ماه‌ها طول می‌کشد.

گاهی انقباضات و پرش پلک می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات دیگر چشم از قبیل ابتلا به بیماری‌های چشم باشد؛ مثل التهاب پلک یا خشکی چشم یا حساسیت به نور. همچنین در موارد نادر می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری مغزی یا عصبی، مانند فلج بلز، بیماری پارکینسون یا دیستونی‌ها باشد.

چه داروهایی می‌تواند این عارضه را ایجاد کند:

پرش چشم گاه در اثر عوارض برخی داروها بخصوص داروهای ضدتشنج و روانپزشکی نیز ایجاد می‌شود.

به خاطر داشته باشید، مصرف کافئین، الکل و استعمال دخانیات، مصرف برخی داروهای ضدصرع و کمبود برخی املاح در بدن بخصوص منیزیم و پتاسیم می‌تواند از عوامل ایجاد پرش پلک باشد. همچنین برخی بیماری‌های بافت‌های سطحی چشم مثل بلفاریت (التهاب لبه پلک)، آلرژی چشم، خشکی چشم، عفونت و تحریک قرنیه و ملتحمه نیز از عوامل بروز پرش پلک محسوب می‌شود.

حرکاتی که باید جدی بگیرید

غیر از پرش چشم، برخی حرکات دیگر صورت نیز می‌تواند نگران‌کننده باشد. این حرکات به صورت کرمی شکل، دور چشم و اطراف آن احساس می‌شود و ممکن است در سایر نقاط صورت هم ایجاد شود.

این حرکات ممکن است، نشانه‌های ابتلا به برخی بیماری‌ها مانند ام‌اس و ضایعات ساقه مغزی باشد و ضرورت دارد، فرد بررسی شود. در چنین مواردی این حرکات با استرس و بی‌خوابی تشدید می‌شود.

رعایت نکردن چه نکاتی می‌تواند باعث بروز پرش چشم شود؟

علت پرش پلک و چشم معلوم نیست و عوامل متفاوتی باعث آن می‌شود. این حرکات با خستگی و استرس خود را نشان می‌دهد و مصرف کافئین، سیگار و الکل نیز می‌تواند از عوامل بروز این حالت باشد. این مشکل ممکن است از یک چشم به چشم دیگر منتقل شود که کاملا شایع و بی‌خطر است.

بر این اساس، با معاینه پزشک، مشکل اصلی فرد تشخیص داده می‌شود، اما به طور کلی با اصلاح سبک زندگی و تنظیم استراحت و خواب کافی و پرهیز از مواجهه با تنش و اضطراب در زندگی روزمره، اجتناب از تماشای طولانی‌مدت تلویزیون و کار با رایانه و خیره شدن به نور شدید، مصرف نکردن الکل و دخانیات در درمان موثر است.

چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد ؟

زمانی که انقباض یا اسپاسم اطراف چشم بیشتر از یک هفته طول بکشد و این پرش باعث افتادگی پلک فوقانی شود، باید به پزشک مراجعه کرد. اگر این حالات تمام صورت را درگیر کند و حالات کرمی شکل داشته باشد، لازم است به متخصص مغز و اعصاب مراجعه شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت بیتوته ، تاریخ انتشار -------، کدمطلب: --------، www.beytoote.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین