پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۴۲۶۳
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۲:۴۴
اشتیاق بی رویه کودکان، نوجوانان و حتی جوانان چینی به بازی های اینترنتی و رایانه ای موجب شده است تا نسل جوان این کشور با بیماری های مختلف چشمی از جمله «نزدیک بینی» مواجه شوند، این وضعیت دولت را بر آن داشته است تا این روند را کنترل کند.
شعارسال: موضوع استفاده از اینترنت برای بازی و همچنین در دسترس بودن فراوان بازی های اینترنتی در چین که بزرگترین بازار این بازی ها محسوب می شود، موجب شده است تا مقامات ارشد این کشور به مساله ورود کند و دستور محدودیت و گاها ممنوعیت این بازی ها را صادر کنند.

مقامات دولتی می گویند با هدف حفظ سلامت چشم کودکان در نظر دارند مدت زمان بازی کودکان با انواع وسایل کامپیوتری را محدود کنند این قانون قرار است به زودی اجرا شود و احتمالا خبر بدی برای فعالان صنعت بازی در چین است.

'سی نت' از رسانه های چین که اخبار بازی های رایانه ای و اینترنتی را دنبال می کند می نویسد چین را می توان یکی از مراکز بزرگ برای رقابت عاشقان بازی های موبایلی و انواع بازی های رایانه ای دانست.

با این وصف به نظر می رسد دولت قصد دارد نرخ وابستگی کودکان به بازی را کاهش دهد این تصمیم از زمانی جدی تر شد که وزارت بهداشت چین گزارش داد برگزاری «لیگ بازی های آنلاین» و افزایش مدت زمان خیره شدن کودکان به صفحات موبایل و یا انواع نمایشگر به بینایی آنان آسیب می زند و اختلالاتی مثل «نزدیک بینی» را به همراه می آورد.

چین پیشتر نیز محدودیت هایی برای زمان بازی کودکان اجرا کرده بود که ناشی از نگرانی والدین و معلمان در مورد اعتیاد به بازی از سوی کودکان بود.

رویکرد کودکان و نوجوانان به این بازی ها آنقدر جامعه چین را تحت تاثیر قرار داده است که امروزه از عباراتی مانند «کودکان بازی های اینترنتی» و یا «کودکان گیمی» و یا «گیمرها» استفاده می شود و رایج بودن این مضامین ناشی از نگرانی های اجتماعی فزاینده در این کشور است که میلیون ها کودک و نوجوان را در خود جای داده است.

به نظر می رسد که بیشترین وظیفه برای کنترل این پدیده منفی اجتماعی به نهاد آموزشی کشور چین سپرده شده است و بر همین اساس آموزش و پرورش چین برنامه‌ای برای محافظت از چشم کودکان و نوجوانان با اقداماتی شامل تعدیل و تنظیم تعدادی از بازی‌های آنلاین و محدود کردن زمان بازی آنها در نظر دارد.

به عنوان بخشی از این طرح که چندین وزارت‌خانه دیگر آن را پشتیبانی می‌کنند، اداره کل مطبوعات و انتشارات ممکن است یک سیستم یادآوری سن مناسب برای بازی‌ها و همچنین اقدامات دیگر برای محدود کردن زمان بازی را اجرا کند.

'شی جین‌پینگ' رئیس جمهوری چین اخیرا با اشاره به داده‌های سازمان بهداشت جهانی که نشان می‌دهد «چین دارای بالاترین میزان نزدیک‌بینی دوران کودکی» در جهان است، خواستار توجه بیشتر به این موضوع شده است.

هدف این است که تا سال 2023 میزان نزدیک‌بینی در کودکان و نوجوانان در مجموع به میزان 0.5 درصد و بیش از یک درصد در هر سال در استان‌هایی که نزدیک‌بینی یک مساله بزرگ است، کاهش یابد.

وزارت آموزش و پرورش امیدوار است که نرخ نزدیک‌بینی را در کودکان 6 ساله سه درصد، برای دانش آموزان ابتدایی 38 درصد، برای دانش آموزان نوجوان زیر 60 درصد و برای دانش آموزان دبیرستانی زیر 70 درصد کنترل کند.

این وزارتخانه از والدین می‌خواهد زمان بازی بچه‌ها با وسایل الکترونیکی را محدود کنند و اطمینان حاصل نمایند که فرزندانشان برنامه غذایی سالم و خواب مناسبی داشته باشند همچنین آنها را به بازی در خارج از منزل و فعالیت‌های بدنی تشویق کنند.

آموزش و پرورش همچنین می‌خواهد که مدارس هر روز تمرینات چشم را به دانش آموزان بدهند و استفاده از وسایل الکترونیکی را تا 30 درصد در زمان تدریس محدود کنند.

** نزدیک بینی خطری جهانی

نزدیک بینی در کودکان در واقع فقط مختص چین نیست کشورهای زیادی با این موضوع درگیر هستند و حتی از لحاظ پزشکی تلاش می شود تا راه هایی برای درمان بیماری و جلوگیری از ابتلا به آن پیدا شود.

این روزها وقت کودکان و نوجوانان هر چه بیشتر با وسایل الکترونیک، موبایل، لپ‌تاپ، کنسول و کامپیوتر می‌گذرد به خصوص در دهه اخیر که تلفن‌های هوشمند متصل به اینترنت فراگیر شده ‌اند.

درباره تاثیر این چشم دوختن‌های طولانی و مستمر بر وزن این کودکان و افزایش احتمال بیماری‌هایی مثل دیابت نیز مسایل زیادی مطرح شده است، اما اگر خوب به موضوع نگاه شود دیده می شود که به جز افزایش دور کمر، چشم کودکان و نوجوانان هم در دهه‌های اخیر بسیار نزدیک‌بین‌تر شده است.

بررسی ها نشان می دهد که در شرق آسیا نزدیک‌بینی کودکان به یک اپیدمی تبدیل شده است «لیان شی' جراح و متخصص بیماری‌های چشمی می‌گوید: عارضه نزدیک‌بینی این روزها هر چه بیشتر شایع شده و علاوه بر چین در جنوب آسیا از جمله سنگاپور، تایوان و کره جنوبی 90 درصد 18 ساله‌ها نزدیک‌بین هستند در اروپای غربی نیز 40 تا 50 درصد جوانانی که در میانه دهه 20 سالگی هستند نزدیک‌بین شده‌اند در حالی که در قرن بیستم این میزان 20 تا 30 درصد بوده است.

'چانگ زون' دیگر متخصص بیماری‌های چشمی بر این باور است که یکی از علل شیوع نزدیک‌بینی «کم بودن تماس کودکان با نور آفتاب» است.

این متخصص معتقد است به نظر می‌رسد قرار نگرفتن در معرض «نور مستقیم آفتاب» مهمترین عامل باشد چون بچه‌هایی که زیاد مطالعه یا از کامپیوتر و تلفن هوشمند و تبلت استفاده می‌کنند فرصت کمتری دارند که بیرون خانه، این سو و آن سو بدوند و در معرض آفتاب باشند و به همین دلیل بیشتر احتمال دارد دچار نزدیک‌بینی شوند.

به هر صورت راهکارهایی نیز برای مقابله و محدود کردن این بیماری ذکر شده است که از جمله می توان کم کردن تکالیف الکترونیکی کودکان، بردن بچه ها به فضای باز برای تفریح، حضور بیشتر در زیر نورآفتاب، استفاده از اسیدهای پرچرب برای کودکان و نوجوانان، تغذیه سالم با سبزیجات و ماهی و گذراندن بیشتر زمان در فضای باز اشاره کرد.

برخی گزارش ها نشان می دهد که از هر 10 کودک و نوجوان در چین حدود 9 نفر نزدیک بین هستند برخی بررسی ها نشان می دهد که اوضاع در کره جنوبی از این هم وخیم تر است.

گفته می شود که اگر این روند ادامه پیدا کند تا نیمه قرن بیست و یکم 50 درصد از مردم جهان درگیر نزدیک بینی می شوند و از این تعداد 10 درصد نزدیک بینی شدید خواهند داشت.

قرار گرفتن در برابر نمایشگر رایانه و استفاده فوق العاده بی رویه از بازی های اینترنتی و تجهیزات ذی ربط نمایشی از نزدیک، اصلی ترین عواملی است که به ابتلا و شیوع این بیماری می انجامد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار: 14 شهریور 1397 ، کدخبر: 83024002 ، www.irna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین