پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۷۷۱۱
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۸
یک متخصص و جراح بیماری‌های چشم و فلوشیپ بیماری‌های شبکیه و لیزر گفت: اغلب ضایعات ناشی از مصرف الکل در بدن و بویژه در چشم؛ غیرقابل برگشت است و باید از خوردن چنین موادی خودداری کرد.

شعار سال: دکتر حمیدرضا برخورداری یزدی گفت: آسیب عصب بینایی ناشی از مصرف الکل صنعتی (الکل چوب) در روزهای اخیر با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا افزایش یافته است.

وی اظهار داشـت: تصورات اشتباه مردم باعث شده که رویه استفاده خوراکی الکل جهت از بین بردن و پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا در سطح جامعه گسترش پیدا کند و یکی از آسیب های جدی ناشی از مصرف الکل صنعتی از بین رفتن کامل و یا قسمتی از میزان بینایی است.

به گفته وی این ضایعه که معمولا بصورت دیرهنگام بعد از تهوع و استفراغ و دل درد مشخص میگردد بصورت کاهش دید بدون درد پیشرونده ۲ طرفه است.

دکتر برخورداری یادآور شد: اولین علامت این ضایعه، به صورت مشاهده جرقه های نورانی و تغییر در حس دید رنگی بویژه کم رنگ دیده شدن رنگ قرمز در ابتدای علایم است که متعاقب آن تار شدن در نقطه فیکس کردن بیمار و در نهایت کاهش دید مرکزی است.

این متخصص و جراح چشم با بیان اینکه کاهش بینایی از سطح متوسط تا نابینایی کامل میتواند پیشرفت کند اضافه کرد: الکل متیلیک یا الکل چوب از طریق اسیب عروق بافت چشم و تغییر متابولیسم اعصاب بینایی باعث تخریب عصبی چشم میگردد.

وی افزود: استفاده همزمان از دخانیات، کمبود سطح ویتامین ب و دیابت و مشکلات زمینه ای کلیوی میتواند باعث تشدید آسیب چشمی ناشی از الکل گردد؛ همچنین تجمع متابولیت الکل یعنی اسید فرمیک در عصب بینایی باعث تخریب عملکرد واحدهای انزژی ساز عصب و آسیب انتقال عصبی و از بین رفتن دیواره پوششی عصب بینایی می گردد.

این فوق تخصص شبکیه اظهار داشت: حداکثر غلظت خونی الکل در طی ۶۰ تا ۹۰ دقیقه اولیه خوردن اتفاق می افتد هر چند جذب پوستی و تنفسی آن نیز وجود دارد.

وی اولین اقدام در برخورد با چنین فردی را عدم اتلاف وقت و مراجعه سریع به اورژانس مسمومین و انجام ازمایشات اولیه خون و ادرار و سطح ویتامین ب و اندازه گیری حدت و میدان بینایی و به صلاحدید پزشک مصرف مایعات فراوان وریدی، تخلیه محتویات معده در ۲ ساعت اولیه مصرف بی کربنات سدیم جهت اصلاح اسیدوز بدنی و انجام همودیالیز جهت حذف حداکثری توکسین از خون و استفاده از مکمل های ویتامینی لازم است.

این متخصص یادآور شد: معاینات چشم پزشکی طی ۴ تا ۶ هفته اول از اهمیت بالایی برخوردار هست و علی رغم اقدامات انجام گرفته باید به خاطر داشت که اکثر ضایعات ایجاد شده بویژه در چشم غیر قابل برگشت می باشد و افراد می بایست از اقدام به خوردن چنین موادی خودداری کرده و صرفا با رعایت اصول بهداشتی و پزشکی و پرهیز از شرکت در تجمعات، چرخه گسترش ویروس کرونا را کنترل نمایند.

آخرین آمارها حاکی از مسمومت ۳۵ نفر بعلت مصرف الکل صنعتی در استان یزد  است که شماری از این تعداد، راهی دیار باقی شدند، برخی دچار مرگ مغزی و برخی هم نابینا شده اند و بقیه آنها هم با حالی ناخوش در بخش های ویژه مراکز درمانی بستری هستند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ 6 فروردین 99، کد مطلب: 83727150: www.irna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین