پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۱۶۲۳
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۱
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به اجرای طرح ملی پیشگیری از تنبلی چشم در سراسر استان، گفت: والدین زمان طلایی درمان این اختلال بینایی را از دست ندهند.

شعار سالدکتر عبدالله غریب زاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: به اعتقاد متخصصان چشم پزشکی بهترین زمان برای درمان این اختلال بینایی سه تا شش سال می باشد.

وی افزود: به اعتقاد متخصصان این حوزه، اگر دوره طلایی سه تا شش سال را در درمان این بیماری از دست بدهیم ، شانس درمان فرد مبتلا را بسیار کم کرده و وی را به سوی نابینایی سوق داده ایم.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با بیان اینکه بیماری تنبلی چشم موجب اختلال دید طبیعی می شود، گفت: در این اختلال شاید ظاهر چشم سالم باشد ، اما دید کودک حتی با وجود استفاده از عینک نیز کامل نخواهد بود.
غریب زاده ضمن هشدار به خانواده ها نسبت به نظارت بیشتر بر روی کودکانشان در استفاده از تبلت و رایانه ، تصریح کرد: متاسفانه این روزها شاهد استفاده بیش از حد این وسایل در میان کودکان هستیم که صرف نظر از بروز برخی رفتارهای نابهنجار ناشی از این مساله ، سلامت بینایی کودکان نیز در معرض خطر است.
وی ادامه داد: والدین باید در نظر داشته باشند که استفاده بیش ازحد از این وسایل و چشم دوختن به آنها سبب بروز مشکلاتی در میان کودکان می شود که از جمله آنها می توان به اختلال تنبلی چشم اشاره کرد.
براساس نظر پزشکان متخصص چشم ، تست های بینایی سنجی در سنین قبل از دبستان بسیار حائز اهمیت است چرا که بسیاری از بیماری‌های چشمی در پیش از دبستان قابل درمان است.
به عقیده پزشکان پی ‌بردن به تنبلی چشم و درمان آن تابع زمان طلایی است . برای درمان تنبلی چشم نباید زمان را از دست داد؛ چرا که شاید با یک کار ساده بتوان دید کودک را بهبود بخشید اما اگر زمان طلایی درمان از دست برود صدمه ایجاد شده قابل برگشت نبوده و در هیچ جای دنیا نمی‌توان برای بهبود دید این کودک کاری کرد.
در این عارضه چشم از نظر ظاهری مشکلی ندارد ولی دید آن طبیعی نیست چرا که چشم ارتباط کافی با مراکز بینایی در مغز ندارد و اگر در سنین کودکی که بدن در حال رشد است این اشکال برطرف نشود در بزرگسالی نمی‌توان برای آن کاری کرد.
به همین دلیل در سنین رشد که هنوز ارتباط مغز و چشم کامل شکل نگرفته است زمان محدود برای درمان وجود دارد و در این زمان است که می‌توان ارتباط ضعیف شده چشم با مراکز بینایی در مغز را برقرار و حفظ کرد.
بیماری‌هایی چون انحرافات چشمی، ناهنجاری‌های مادرزادی، آب‌مروارید مادرزادی، کدورت‌های قرنیه، تومورهای چشمی و ضربات به چشم که موجب پارگی قرنیه چشم در سنین کودکی می‌شود می‌تواند موجب تنبلی چشم شود.
شایع ‌ترین فرم تنبلی چشم، تنبلی یک‌طرفه چشم است که در آن یک چشم نسبت به چشم دیگر ضعیف ‌تر است که در سنین پایین با کمک عینک اصلاح می‌شود و باید گفت قابل درمان ‌ترین فرم تنبلی چشم همین نوع است.
در تنبلی چشم یک طرفه به علت اینکه دید چشم آسیب دیده کمتر از چشم دیگر است و در رقابت بین دو چشم ، چشم سالم ‌تر مراکز بینایی بیشتری را در مغز اشغال می ‌کند، دو چشم به اندازه مساوی با مغز مرتبط نشده‌اند و دید چشم آسیب دیده برای همیشه کمتر خواهد شد.
براساس نظرمتخصصان مهمترین مساله در درمان تنبلی چشم این است که همه کودکانی که به ظاهر مشکلی ندارند در سن 3 سالگی از نظر انحرافات چشمی و عیوب انکساری بررسی شوند که خوشبختانه این برنامه به صورت کشوری درآمده است و امیدواریم با افزایش آگاهی والدین در این زمینه شاهد کاهش انواع شایع تنبلی چشم باشیم.
در صورتی که والدین کوچکترین مورد را در کودک خود از قبیل اینکه کودک انحراف چشم دارد ، خوب بازی نمی‌کند، از چشمانش به درستی استفاده نمی‌کند و یا وسط مردمک چشم به جای تیره بودن سفید باشد را مشاهده کنند باید بطورحتم کودک را به پزشک ببرند.
اجرای طرح ملی غربالگری تنبلی چشم در هرمزگان همزمان با سراسر کشور از اول آبان ماه آغاز شده است.
سال گذشته 68 هزار و 529 کودک در هرمزگان تحت پوشش طرح غربالگری تنبلی چشم قرار گرفتند و امسال پیش بینی می شود 127 هزار کودک در این طرح شرکت کنند.
سال گذشته 2 هزار و 218 کودک دارای اختلال بینایی از جمله تنبلی چشم، عیوب انکساری، انحراف چشم و سایر بیماری ها بودند که 135 نفر آنان تحت درمان قرار گرفتند .
در سال 94 بیش از 65 هزار و 370 کودک سه تا شش ساله در هرمزگان سنجش بینایی شدند که 226 نفر آنها به تنبلی چشم مبتلا بودند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه اطلاعات ، تاریخ انتشار آبان 96، کدمطلب:82707520، www.ettelaat.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین