پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۱۱۷
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۵
انجمن علمی اپتومتری ایران ضمن انتقاد از دخالت وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه صدور پروانه کسب مغازه‌های فروش عینک، این موضوع را زمینه‌ساز مشکلات جدی برای بینایی مردم دانست.
شعار سال: دکتر علی میرزاجانی، رئیس انجمن اپتومتری ایران در نشست خبری نوزدهمین کنگره سراسری اپتومتری با اشاره به افرادی که در زمینه تجویز و فروش عینک‌های طبی، عدسی‌های تماسی و ... فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: ما در ایران صنفی به نام عینک‌ساز داشتیم که بعد از ایجاد رشته دانشگاهی اپتومتری این حرفه را به طور موروثی به نسل‌های آینده منتقل کردند. به همین خاطر در حال حاضر فروش و تجویز عینک به شکل غیر قانونی وجود دارد. وزارت بهداشت نیز اگر بخواهد اقدام به پلمب این مراکز کند، 9 ماه زمان می‌برد تا به نتیجه برسد.

وی افزود: فروش عینک سود بالایی دارد و افرادی که به طور تجربی این کار را یاد گرفته‌اند، نمی‌خواهند آن را رها کنند. از سال 1376 در مجلس قانونی تصویب شد که طبق آن ساخت عینک طبی به عنوان یک حرفه وابسته به پزشکی شناخته می‌شود و رسیدگی به تخلفات این حوزه و همچنین صدور مجوز بر عهده وزارت بهداشت است.

رئیس انجمن اپتومتری ایران در ادامه ضمن انتقاد از دخالت وزارت صنعت، معدن و تجارت در این حوزه ادامه داد: از سال 83 تا امروز 3000 واحد غیر قانونی مداخله در حوزه عینک ایجاد شده است که به این بهانه اقدام به فروش عینک آفتابی و لنزهای زیبایی و طبی هم می‌کنند.

میرزاجانی با بیان اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت به نام خرده فروشی عینک اقدام به صدور پروانه کسب برای این مراکز می‌کند، افزود: زمانی که از این موضوع به دادگاه شکایت می‌شود قاضی به علت نداشتن تخصص و همچنین آورده شدن نام خرده فروشی عینک در پروانه‌های کسب، به پرونده رسیدگی نمی‌کند.

مافیای عینک در ایران

رئیس انجمن اپتومتری ایران ضمن هشدار نسبت به فعالیت مافیایی در حوزه عینک به دلیل حاشیه پر سود بازار آن اظهار کرد: چه کسی استاندارد بودن عینک‌ها را در مغازه‌های متفرقه تعیین می‌کند. حتی دستگاه‌هایی که در این مغازه‌ها برای تعیین استاندارد بودن عینک‌های آفتابی استفاده می‌شود نیز غیر قانونی و غیر قابل اطمینان است. در حال حاضر حدود 15 نفر عضو هیئت علمی رشته اپتومتری در کشور هستند و فقط این رشته در چهار دانشگاه آموزش می‌دهد. تعداد اپتومتریست‌ها نیز برای سرویس‌دهی به اندازه کافی وجود دارد، اما شرایط بازار این رشته اجازه جذب این نیروها را نمی‌دهد.

دخالت اتاق اصناف در حوزه عینک

میرزاجانی در ادامه تصریح کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت سال گذشته نام ساخت و تعمیر عینک طبی را در لیست مشاغل فنی و تخصصی که نیاز به گذراندن دوره دارند، آورده که این موضوع مغایر با قانون است. انجمن صنفی اپتومتری نیز در این خصوص با رئیس اتاق اصناف جلسه‌ای داشته و از این موضوع شکایت کردند. آنها نیز به ما گفتند که می‌توانید شکایت کنید اما، دو سال زمان می‌برد که پرونده بررسی شود.

وی افزود: نامه‌ای به سراسر کشور زده شده و گفته شده است که ساخت عینک طبی یک فعالیت پزشکی است، اما فروش آن نیاز به جواز کسب دارد که باید توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت صادر شود. در حالیکه ما موضوعی به نام فروش عینک نداریم، بلکه اجرت ساخت عینک داریم.

میرزاجانی با بیان اینکه تجویز عدسی‌های تماسی مانند لنزهای زیبایی و طبی تنها باید توسط اپتومتریست‌ها صورت گیرد، ادامه داد: با توجه به اینکه لنز در تماس مستقیم با قرینه است، اگر تحت نظر اپتومتریست یا چشم پزشک تجویز نشده باشد، مخاطرات زیادی را برای مردم در پی دارد.

وی همچنین به فروش این لنزها در سالن‌های آرایش، عینک فروشی‌ها و برخی مغازه‌های خرازی نیز اشاره کرد و گفت: این مراکز فاقد صلاحیت و مجوز از وزارت بهداشت هستند و تنها با مجوزی که از اتحادیه‌ها دریافت می‌کنند، اقدام به ارائه لنزهای زیبایی، تعیین نمره عینک و همچنین فروش عینک‌های آفتابی که خود نوعی عینک طبی است، می‌کنند.

میرزاجانی ضمن هشدار نسبت به ورود غیرقانونی لنزهای طبی و زیبایی در کشور آنها را به دلیل نداشتن ویژگی‌های اپتیکی و همچنین امکان نرساندن اکسیژن به قرنیه، مسبب نابینایی و آسیب رسیدن به قرنیه چشم دانست و افزود: عدسی‌های تماسی به خصوص لنزهای زیبایی هیچ تفاوتی با طبی ندارند، اما به راحتی در همه جا حتی مترو نیز فروخته می‌شوند. نظارتی نیز در این زمینه وجود ندارد.

ابتلای 25 تا 30 درصد کودکان کشور به عیوب انکساری

رئیس انجمن اپتومتری ایران، آمار ابتلای کودکان ایرانی به عیوب انکساری نیازمند عینک را 25 تا 30 درصد اعلام کرد و گفت: استفاده فراگیر از لوازم الکترونیکی مانند رایانه، تبلت و موبایل عوارضی مانند قرمزی و سوزش چشم و در طولانی مدت نزدیک‌بینی می‌شود. استفاده بی‌رویه از بازی‌های کامپیوتری و نگاه نکردن به فاصله دور و همچنین نداشتن فعالیت در محیط بیرون توسط کودکان، باعث افزایش نرخ عیوب انکساری می‌شود.

وی به مردم توصیه کرد که کودکان باید به بازی‌های همراه با تحرک و خارج از منزل تشویق شوند و استفاده از بازی‌های رایانه‌ای در سنین قبل از مدرسه به حدود نیم ساعت در طول روز کاهش یابد.

میرزاجانی تاکید کرد: باید در زمینه فروش عینک، ساخت و صدور پروانه فعالیت برای مراکز فروش، نظارتی جدی وجود داشته باشد؛ چراکه این موضوع از قاچاق تریاک بدتر است و همه مردم به آسانی چشم‌های خود را در اختیار افراد سودجو می‌گذارند. بیمه‌ها نیز اگر تنها در صورت تجویز عینک از سوی یک موسسه عینک طبی، پول عینک را بدهند این موضوع برطرف می‌شود.

شعار سال: در ادامه این نشست دکتر ابراهیم جعفرپور نائب رئیس انجمن اپتومتری ایران، ضمن اشاره به سابقه طولانی رشته اپتومتری در کشور و همچنین عملکرد موفق آن در حوزه آموزشی اظهار کرد: برای طرح تنبلی چشم، بودجه و نیروی زیادی صرف شده است، اما گر زنجیره آخر آن که تجویز و صدور عینک است، درست اجرا نشود، همه زحمات به باد می‌رود. چندی پیش موردی داشتیم که یک فروشگاه عینک در نسخه تجویز شده از سوی اپتومتریست برای یک کودک دخالت کرد و نتیجه آن بعد از شش ماه ایجاد یک انحراف عمیق در چشم کودک شد.

ضرورت نظارت وزارت بهداشت بر واردات عدسی

نائب رئیس انجمن اپتومتری ایران با بیان اینکه هنوز برای واردات عدسی‌ها و فرم‌ها نیازی به تایید وزارت بهداشت نیست، ابراز امیدواری کرد: امیدواریم در این زمینه اقدامی جدی صورت گیرد. در کشور یمن که یکی از فقیرترین کشورهای غرب آسیاست، ارائه این مجوز ضروری است، اما در ایران هنوز این اتفاق نیفتاده است.

وی تجویز عینک آفتابی را اقدامی تخصصی از سوی اپتومتریست‌ها عنوان کرد و گفت: در تمام کتاب‌های علمی عینک آفتابی به عنوان یک عینک تجویزی شناخته می‌شود؛ چرا که ویژگی‌های خاصی از جمله نمره چشم، رنگ چشم، شکل صورت و ... مشخص می‌کنند که فرد باید از چه عینکی استفاده کند.

شعار سال، نوزدهمین کنگره سراسری اپتومتری 20 تا 22 مردادماه در سالن همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار می‌شود. محورهای سخنرانی این کنگره نیز تجویز عینک و انحرافات چشمی در کودکان، کم بینایی در افراد مسن، عدسی‌های تماسی، ساخت عینک طبی، فیت عینک و عدسی‌های تماسی اعلام شده است. همچنین دو کارگاه شبیه سازی تصاویر شبکه‌ای و تراش و تعمیر عینک نیز در حاشیه این کنگره برگزار می‌شود.

با اندکی تخلیص و اضافات، برگرفته از سایت خبری هدهد، تاریخ انتشار: 16مرداد 1393، کد مطلب: 521819، www.hodhodnews.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین