پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۴۷۶۱
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۴
چشم از جمله ساختارهای مهم و حساس است که بخش های مختلف آن با توجه به ساختار و عملکرد آن با هم تطابق دارند.حرکات منظم و نوسانی و مکرر چشم ها در یک یا چند منطقه بینایی که بطور غیر ارادی رخ می دهد و بطور فیزیولوژیک و هم بطور پاتولوژیک می تواند رخ دهد را نیستاگموس گویند. این حرکات بصورت رفت و برگشتی یا بصورت پاندولی می باشند.در واقع نیستاگموس لرزش کره چشم یا نوسانات تکراری و ریتمیکه یک یا هر دو چشم است.

شعار سال: این حرکات غیر ارادی بوده و بیشتر این موارد به صورت مادرزادی بروز می کند ولی ممکن است بر اثر برخی بیماری ها مانند بیماری های مغزی و گاهی اوقات ضایعات گوش داخلی نیز ایجاد شود که در این صورت اکتسابی خواهد بود. نیستاگموس ممکن است باعث مشکلات بینایی شود.

علل وعلائم نیستاگموس

علامت اصلي همان حرکات ريتميک است که در اغلب موارد با چشم غير مسلح نيز قابل تشخيص است. . در برخي از بيماران ممکن است همزمان با نيستاگموس، انحراف چشم نيز وجود داشته باشد. علاوه بر علايم فوق، در موارد حسي ساير علايم بيماري زمينه اي چشمي همچون افتادگي پلك ها، كاتاراكت (آب مرواريد) يا بیماری شبكيه يا عصب بينايي نيز قابل تشخيص هستند.از علت های این بیماری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مادرزادی
  • علل چشمی
  • بیماری­های لابیرنت
  • آسیب­های عصب هشتم
  • آسیب­های ساقه مغز
  • بیماری­های مخچه
  • داروها مثل فنی توپین و فنوباربیتال


انواع نیستاگموس

۱- نيستاگموس كه مي تواند عرضي، عمودي ، چرخشي يا پاندولي باشد. نيستاگموس هاي پاندولي از لحاظ سرعت و ارتفا‌ع يكسان هستند، لذا جزء كند و تند ندارند ولي نيستاگموس هاي ضربانی، كه بطور شايعتر ديده مي شوند، داراي دو حركت كند و تند هستند. پس علاوه بر تقسيم بندي فوق، نيستاگموس ها را ميتوان به دو نوع كلي پاندولي و ضربانی تقسيم نمود.

۲- نیستاگموس مادرزادی : در شش ماهه اول زندگی رخ می دهد اگر قبل از شش ماهگی رخ دهد به آن نیستاگموس زودرس و اگر پس از شش ماهگی رخ دهد به آن نیستاگموس دیر رس می گویند و به دو گروه تقسیم می شوند

  • نیستاگموس نقص حسی : همراه با آنومالی های چشمی که باعث کاهش دید می شوند مثل کاتاراکت مادرزادی ، آتروفی اپتیک دیسک ، اینریدیا و آلبینیم
  • نیستاگموس نقص حرکتی ایدیو پاتیک : بر اثر آنومالی در سیستم حرکتی که حرکات دقیق چشم را کنترل می کند ایجاد می شود مثل NBS

۳- نیستاگموس پنهانی : این نوع هنگام بستن یک چشم ایجاد یا افزایش می یابد و غالباً در بیماران مونوکولار رخ می دهد . جهت نیستاگموس همیشه زمانی که کاور از یک چشم به یک چشم دیگر منتقل می شود برعکس می شود و این ویژگی خاص نیستاگموس پنهانی است . که خود به دو نوع تقسیم می شود که هر دو نوع همیشه همراه با استرابیسم هستند .

  • نیستاگموس پنهان واقعی : که فقط هنگام بستن یک چشم ظاهر می شود .
  • نیستاگموس پنهان آشکاری : این نوع بدون بستن یک چشم آشکار می شود و با بستن چشم بیشتر می شود .

۴- نیستاگموس اکتسابی یا نورولوژیک : علت آن ضایعات پاتولوژیک یا ضربه به راه های اعصاب حرکتی است . مثل MS . که به چهار گروه تقسیم می شوند .

  • نیستاگموس فلجی نگاه : بیشتر از نوع پرشی است که در GAZE اسنتریک رخ می دهد که حرکت پرشی آن در همان جهت نگاه می باشد .این نوع معمولاً همراه با ضایعات مغزی است .
  • نیستاگموس پاندولی اکتسابی : اغلب همراه با بیماری های مغز یا ساقه مغز یا بیماری دسیلینه شدن است .
  • نیستاگموس الاکلنگی : در این نوع یک چشم به بالا و معمولاً داخل و یک چشم دیگر به پایین و به خارج حرکت می کند . این نیستاگموس نادر است و همراه با ضایعات کیاسما می باشد.
  • نیستاگموس وسیتبولار: معمولاً اکتسابی است و حرکت چشم در یک جهت کند و در جهت دیگر سریع می باشد و شبیه حرکت اره است.

درمان نیستاگموس

درمان نیستاگموس باعث افزایش دید و کاهش حرکات چشم و سر می شود.در موارد مادرزادی نیستاگموس، برخی از روش های غیر جراحی مانند تمرینات ورزشی چشم که به تمرینات اوتاپتیکس معروف است انجام می پذیرد و همچنین درمان های جراحی نیز در بهبود نسبی دید و اصلاح وضعیت غیر طبیعی سر بسیار مفید و سودمند است.

نيستاگموس غالباً ماندگار است اما مي توان بينايي كاهش يافته را با استفاده از عينك و وسايل كمك كننده كاهش بينايي بهبود بخشيد. اگر چشم ها در جهت ويژه اي ثابت ترند، استفاده از عينك هاي منشوري يا جراحي عضلات چشمي ممكن است وضعيت سر را بهبود بخشيده و بينايي بهتري را ارائه دهند. درمان جراحي نيستاگموس به چند منظور ممکن است انجام شود :

1. اصلاح وضعيت غير طبيعي سر

2. اصلاح انحراف چشم احتمالي همراه

3. کاهش شدت و دامنه نيستاگموس

انواع مختلف روش هاي جراحي براي اين منظور وجود دارد که هيچ کدام از روش ها قادر به از بين بردن کامل نيستاگموس نيستند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت ویسگون، تاریخ 15 شهریور 95، کد مطلب: -: www.drrajabi.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین