پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۶۷۳۳
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۵
با شروع 40سالگی بتدریج چشم‌ها نمی‌توانند مثل سال‌های قبل برای اشیای نزدیک کانونی شوند و اصطلاحا فرد پیرچشم می‌شود. اولین راه اصلاح بینایی به نظر برخی افراد تهیه یک عینک آماده است. آیا استفاده از این عینک‌های آماده درست است و برای چشم‌ها آسیبی به همراه ندارند؟

شعار سال: با شروع 40سالگی بتدریج چشم‌ها نمی‌توانند مثل سال‌های قبل برای اشیای نزدیک کانونی شوند و اصطلاحا فرد پیرچشم می‌شود. اولین راه اصلاح بینایی به نظر برخی افراد تهیه یک عینک آماده است. آیا استفاده از این عینک‌های آماده درست است و برای چشم‌ها آسیبی به همراه ندارند؟

تصویر عینک مطالعه آماده

برای پاسخ به این گونه سوالات باید گفت، بهترین راه اصلاح پیر چشمی مراجعه به اپتومتریست است. افرادی که دارای نمره عینک دور هستند، نمی‌توانند از عینک مطالعه آماده استفاده کنند، زیرا دارای میزانی عیب انکساری در فاصله دور هستند و نمره چشم آنها برای نزدیک با عینک مطالعه آماده متفاوت است.

کسانی که نمره لازم در دو چشم آنها با هم برابر نباشد، نمی‌توانند از عینک آماده استفاده کنند. استفاده از عینک مطالعه آماده برای بیماران مبتلا به آستیگماتیسم نیز به هیچ عنوان صحیح نیست و نباید مبادرت به تهیه این گونه عینک‌ها کنند. بنابر این هر گونه عیب انکساری در فاصله دور، استفاده از عینک مطالعه آماده را محدود می‌کند.

افرادی که در فاصله دور، بینایی خوبی دارند با استفاده از عینک مطالعه آماده ممکن است به سلامت بینایی خود آسیب بزنند. هنگاهی که فرد بدون ارزیابی و معاینه تخصصی و با مراجعه مستقیم، این گونه عینک‌ها را تهیه و استفاده می‌کند،ممکن است به دلیل ندانستن نمره دقیق عینک خود، عینکی را با آزمون و خطا انتخاب کند و در وهله اول تصور کند که مناسب است ولی این نمره انتخابی ممکن است کمتر یا بیشتر از نمره واقعی چشم وی باشد که برای فرد مشکل‌ساز می‌شود.

در انتخاب بدون نسخه عینک، اغلب فرد نمره بیشتری را از نمره واقعی چشم خود تهیه می‌کند و موجب پیشرفت شدیدتر پیر چشمی خواهد شد و نه‌تنها در کوتاه مدت با این گونه عینک‌ها زود خسته می‌شود و قابلیت مناسب برای مطالعه ندارد بلکه در درازمدت با تأثیر روی عملکرد عضلات داخل چشمی، موجب بدتر شدن دید نزدیک و عوارض سوء دیگر می‌شود.

این عینک‌ها از مواد اولیه با کیفیت تهیه نشده‌اند و در مدت زمان کوتاهی جنس عدسی آنها رو به زوال می‌رود و قابلیت اولیه را ندارد. از آنجا که این عینک‌ها به طور سری و نه برای فرد خاص تدارک دیده شده‌اند، لذا کیفیت طبی و اپتیکی کاملی ندارند. همچنین براساس فواصل کانونی یکسان ساخته شده‌اند در صورتی که فواصل کانونی چشم‌های هر فرد به طور اختصاصی در ساخت عینک طبی فرد لحاظ می‌شود.

به خاطر داشته باشید، عینک‌های آماده برای استفاده ضروری و اورژانسی و در مدت زمان کوتاه کاربرد دارند تا اگر شخصی در اضطرار بدون عینک باشد، بتواند از آن بهره‌مند شود.

وجود این عینک‌ها برای این است که اگر کسی عینک اصلی اش مفقود شده یا در جایی جا مانده، به طور موقت مشکل خود را با تهیه این عینک‌ها حل کند ولی متاسفانه خیلی از مردم ما به غلط تصور می‌کنند این عینک‌ها را حتی می‌توانند برای سوغات افراد مسن فامیل تهیه کنند. بهتر است با احترام به دیدگان خود و برای حفظ بینایی‌مان به طور دقیق، طبق اندازه‌گیری اصولی و علمی یک اپتومتریست، یک عینک مطالعه شخصی‌سازی شده آن هم در یک موسسه عینک طبی معتبر با نظارت یک مسئول فنی دارای مجوز رسمی از وزارت بهداشت تهیه کنیم.

دکتر علی میرزاجانی

دانشیار گروه اپتومتری دانشگاه علوم پزشکی ایران

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری جام جم آنلاین، تاریخ انتشار 28 مرداد 95، کد مطلب: - ، www.jamejamonline.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین