پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۱۰۵۴
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۱
سوختگي‌هاي شيميايي چشم جز مهم‌ترين فوريت‌هاي چشمي‌اند و اغلب منجر به افت شديد حدت بينايي (VA) يا آسيب ظاهري چشم مي‌شود. هدف از این مقاله ارائه اطلاعات لازم باليني به پزشك عمومي براي برخورد (تشخيص و درمان) درست با بيمار مبتلا به سوختگي شيميايي حاد قبل از دسترسي به متخصص چشم مي‌باشد تا به ميزان زيادي از عوارض عادي و مشكلات آن بكاهد.

شعار سال:

عنوان مقاله: سوختگي هاي شيميايي چشم

نویسندگان: شيرزاده ابراهيم*

* دانشكده علوم پزشكي سبزوار

چکیده:

سوختگي‌هاي شيميايي چشم جز مهم‌ترين فوريت‌هاي چشمي‌اند و اغلب منجر به افت شديد حدت بينايي (VA) يا آسيب ظاهري چشم مي‌شود. مواد قليايي به علت قدرت صابوني كردن چربي‌ها باعث از بين بردن غشاهاي سلولي مي‌شود اين مساله به مواد قليايي امكان مي‌دهد كه به سرعت به بافت‌هاي زيرين نفوذ نمايند و باعث آسيب بيشتر بافت‌هاي چشمي شوند. بيشترين آسيب ناشي از مواد قليايي در Ph>11 رخ مي‌دهند اما اسيدها با پروتئين‌هاي استروماي قرينه كمپلكسي را تشكيل مي‌دهند كه اين مساله نفوذ بيشتر مواد اسيدي به بافت‌هاي زيرين را به تاخير مي‌اندازد. در كل، مواد قليايي بيش از اسيدها براي چشم مضرند. سوختگي‌هاي ضعيف ناشي از مواد قليايي و اسيدي ضعيف، نماي باليني مشابهي دارند. آسيب ناحيه پريليمبال مهم‌ترين عامل تعيين وسعت آسيب بر پيش‌آگهي در بهبودي است. قرينه فاقد اپيتليوم در برابر كلاژنوليز مقاومت كمتري دارد، لذا هرگونه تاخير در تشكيل دوباره اپيتليوم، قرينه را مستعد آسيب بيشتر مي‌كند. اولين اقدام براي هر سوختگي شيميايي، شستشوي سريع با آب است كه شستشو بايستي حداقل مدت 30 دقيقه ادامه يابد. بلافاصله بعد از آن آنتي‌بيوتيك موضعي ضروري است. بجز موارد بسيار جزئي، سيكلوپلژيك‌ها براي تمام سوختگي‌هاي چشم ضروري هستند. كورتيكواستروئيدها در هفته اول مفيدند چون مشكلات حاد چشم جز شايع‌ترين علل مراجعه به پزشكان عمومي است و به دليل فقدان تجربه كافي و نبود امكانات لازم تشخيصي دقيق، هدف ما ارائه اطلاعات لازم باليني به پزشك عمومي براي برخورد (تشخيص و درمان) درست با بيمار مبتلا به سوختگي شيميايي حاد قبل از دسترسي به متخصص چشم مي‌باشد تا به ميزان زيادي از عوارض عادي و مشكلات آن بكاهد.

كليد واژه: چشم، عوارض، سوختگي شيميايي

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از سایت اس آی دی، تاریخ انتشار 30 مرداد 97، کد مطلب: 15386، www.sid.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین