پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۳۲۲۰
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۳:۱۱
در این مقاله نکات لازم برای انتخاب یک عینک آفتابی مناسب را که از چشم های شما در برابر اثرات مضر نور آفتاب مخافظت کند، بیان می کنیم.

شعارسال: عینک آفتابی وسیله ای ضروری برای حفاظت از سلامت چشمان شما و بافت های اطراف آن است.

در اینجا آنچه را که لازم است درباره یک عینک آفتابی مناسب و چگونگی انتخاب و خرید آن بدانید، برای شما بیان می کنیم.

چشم و خطرات اشعه ماورای بنفش نور خورشید

اشعه ماورای بنفش نور خورشید به پوست آسیب می زند. همچنین برای عدسی و قرنیه چشم مضراست.

اشعه ماورای بنفش (UV) احتمال ابتلا به بیماری آب مروارید (کاتاراکت) چشم را افزایش می دهد. این بیماری، عدسی چشم را کدر می کند و قدرت بینایی را کاهش می دهد.

همچنین اشعه ماورای بنفش باعث تخریب ماکولا (لکه زرد) می شود. ماکولا بخشی از شبکیه چشم است که برای وضوح بینایی لازم است.

ناخنک در چشم

سایر مشکلات چشمی وابسته به اشعه ماورای بنفش شامل ناخنک چشم و پیش ناخنک چشم است.

ناخنک چشم زمانی رخ می دهد که ملتحمه چشم (لایه شفاف روی سفیدی چشم) به سمت قرنیه کشیده شود. پیش ناخنک، یک برآمدگی مایل به زرد روی سفیدی چشم است.

انعکاس نور خورشید از روی سطوحی مانند برف، آب، شن و ماسه و کف خیابان و تابش آن به چشم خیلی خطرناک است.

فتوکراتیت شامل آفتاب سوختگی قرنیه است که به نام "برف کوری" نیز خوانده می شود. لذا اسکی بازان در معرض خطر ابتلا به این عارضه دردناک موقتی، ولی حاد (ناگهانی) هستند.

استفاده از عینک آفتابی در کودکان نیز مهم است، زیرا چشمان آنها در حال رشد و آسیب پذیرتر است.

در فتوکراتیت، تاول های کوچکی روی سطح قرنیه ایجاد می شود. این مشکل با مراقبت پزشکی مناسب خودبخود برطرف می شود، ولی برف بازی شما را خراب می کند.

عینک آفتابی نقش مهمی در محافظت از پوست اطراف چشم دارد. این پوست شامل پلک چشم است که خیلی نازک است و مستعد ابتلا به سرطان پوست است.

عینک آفتابی از بروز چین و چروک و زمخت و بد شکل شدن پوست اطراف چشم در اثر اشعه ماورای بنفش نیز جلوگیری می کند.

خودتان را به استفاده از عینک آفتابی عادت دهید

همانند استفاده از کرم ضدآفتاب، باید هر موقع که از منزل خارج می شوید و در هوای آزاد قرار می گیرید، به چشمان خود عینک آفتابی بزنید.

احتمال آسیب چشم در اثر اشعه ماورای بنفش وجود دارد. لذا باید به استفاده از عینک آفتابی عادت کنید و فکر نکنید که این نوع عینک، وسیله ای برای پزدادن و خوش‌تیپی است، بلکه وسیله ای ضروری برای محافظت از چشمان شما در برابر آسیب های نور خورشید است.

6 توصیه برای خرید عینک افتابی

در اینجا توصیه های چشم پزشکان و کارشناسان بینایی سنجی را در مورد انتخاب و خرید یک عینک آفتابی مناسب بیان می کنیم.

1- دنبال یک عینک آفتابی بگردید که به طور کامل جلوی عبور اشعه ماورای بنفش نوع A وB را بگیرد.

یک عینک آفتابی بخرید که به طور کامل مانع عبور اشعه ماورای بنفش گردد. برچسب این عینک آفتابی باید دارای یکی و یا بیشتر از موارد زیر باشد:

* لنز (شیشه) عینک تا 99 درصد و یا 100 درصد جلوی عبور اشعه ماورای بنفش نوع A وB را می گیرد

* محافظت 400 UV، یعنی اینکه این عینک جلوی عبور اشعه های نور خورشید تا 400 نانومتر را می گیرد و نشان می دهد کوچک ترین اشعه ی ماورای بنفش هم به چشم نمی رسد.

2- عینک آفتابی با رنگ درست بخرید.

شیشه عینک که جلوی عبور اشعه ماورای بنفش را می گیرد شفاف است، ولی شیشه تیره تر لزوما بهتر از شیشه روشن تر نیست. اما رنگ شیشه عینک آفتابی نقش مهمی در تشخیص رنگ ها دارد.

شیشه های با رنگ زرد و یا ته رنگ سرخ باعث می شوند تغییرات رنگ ها و نورها را به سختی تشخیص دهید.

ولی شیشه های دودی، سبز و قهوه ای باعث می شوند در تشخیص رنگ ها کمتر دچار اشتباه شوید و برای رانندگی بهتر هستند.

3- کیفیت شیشه عینک آفتابی را در نظر بگیرید.

چشم پزشکان معتقدند قیمت عینک آفتابی نشان دهنده میزان حفاظت آن در برابر اشعه ماورای بنفش نیست، ولی این را هم باید گفت که عینک آفتابی های خیلی ارزان هم به دلیل استاندارد نبودن، اثرات بدی روی بینایی شخص دارند.

برای آزمایش کیفیت عینک آفتابی، باید بعد از زدن آن به چشم روی یک خط یا لبه عمودی تمرکز کنید. سپس سر خود را به عقب و جلو ببرید تا چشمان شما در همه طرف شیشه عینک حرکت کنند. اگر بعد از این کار هر گونه حرکتی در خط عمودی دیده شد، نشان می دهد که این عینک کیفیت مناسب را ندارد و باید عینک دیگری را انتخاب کنید.

از خرید عینک های ارزان قیمت از دستفروش ها و یا مغازه های غیر مرتبط خودداری کنید، زیرا با این کار شاید در پول خود صرفه جویی کرده باشید، ولی در عوض سلامتی چشم های خود را به خطر انداخته اید.

4- عینک آفتابی بزرگ‌تر، بهتر است.

عینک آفتابی که دارای قاب بزرگ تر است بهتر از چشم ها حفاظت می کند، زیرا جلوی اشعه هایی را که از اطراف عینک به چشم می رسند، بیشتر می گیرد.

بهتر است قاب عینک از دو طرف کمی دیواره داشته باشد.

شیشه های بزرگ تر سطح بیشتری از پوست اطراف چشم را در برمی گیرند. لذا عینک آفتابی که تا روی گونه ها را می پوشاند انتخاب مناسبی است.

5- اگر مدت زیادی روی آب هستید، عینک آفتابی با شیشه پلاریزه بخرید.

شیشه های پلاریزه، درخشش انعکاس نور خورشید از روی سطوح مانند آب و کف خیابان را کاهش می دهند. این عینک ها برای افراد قایق‌ران یا کسانی که در کشتی کار می کنند و یا اسکی روی آب، گزینه مناسبی هستند.

عینک های پلاریزه، درخشش بیش از حد نور خورشید از روی سطوح صافی مثل کف جاده یا کاپوت ماشین را کاهش می دهند. لذا برای رانندگی در جاده نیز مناسب هستند. ولی باید بدانید خواندن اعداد و نوشته های موبایل، دستگاه جی پی اس، صفحه نمایش جلوی ماشین (اطلاعات مقدار بنزین و...) با عینک های پلاریزه سخت است.

در ضمن باید بدانید که ویژگی پلاریزه عینک آفتابی ربطی به جلوگیری از اشعه ماورای بنفش آن ندارد. لذا موقع خرید عینک آفتابی پلاریزه، به برچسب ضداشعه ماورای بنفش بودن آن نیز دقت کنید.

6- عینک، قالب مناسبی داشته باشد.

قاب عینک آفتابی باید به راحتی روی چشم ها و بینی قرار بگیرد و هیچ نوع سایشی روی پوست ایجاد نکند.

برای جلوگیری از عبور نور از قسمت بالای عینک، باید قاب عینک از سمت بالا بسته باشد، ولی نه خیلی زیاد که به مژه ها آسیب برساند.

نکته پایانی

در هر صورت برای خرید یک عینک آفتابی مناسب و استاندارد بایستی به مغازه های معتبر فروش عینک های طبی مراجعه کنید و حتما موقع خرید عینک به فروشنده بگویید که با دستگاه UV سنج میزان حفاظت آن در برابر اشعه ماورای بنفش را اندازه بگیرد.

از خرید عینک های ارزان قیمت از دستفروش ها و یا مغازه های دیگر خودداری کنید، زیرا با این کار شاید در پول خود صرفه جویی کرده باشید، ولی در عوض سلامتی چشم های خود را به خطر انداخته اید و همگی می دانید که ارزش سلامتی خیلی خیلی بیشتر از پول است.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار:23اردیبهشت1392 ، کدخبر: 4379079: www.yjc.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین