پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۷۴۸۶
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۵
در این مطلب به شما نشان می‌دهیم چگونه در مواقع اضطراری پل‌های شکسته، پیچ‌های گمشده یا خراش‌های آزاردهنده عینک خود را تعمیر کنید.
شعار سال : عینک وسیله‌ای است که در تمام طول روز از آن استفاده می‌کنیم و با توجه به ظرافتی که دارد، پیش می‌آید دچار آسیب شود. از آن‌جایی که گاهی در شرایطی هستیم که دسترسی به عینک‌سازی برای برطرف کردن آسیب‌های وارد شده به عینک میسر نیست و از طرفی نبود عینک یکی از بزرگ‌ترین مشکلات افراد‌ی است که از آن استفاده می‌کنند، در این مطلب به شما نشان می‌دهیم چگونه در مواقع اضطراری پل‌های شکسته، پیچ‌های گمشده یا خراش‌های آزاردهنده عینک خود را تعمیر کنید.

مرور سریع

تعمیر پل شکسته با چسب و کاغذ

تعمیر پل شکسته با دوختن آن

تعمیر پل شکسته با حرارت و دو سوزن

تعویض پیچ گم شده با خلال‌دندان، سیم یا ابزار عینک

رفع خش روی شیشه عینک با کرم اسیدی مخصوص یا یک تمیزکننده‌ی خانگی


تعمیر پل شکسته با چسب و کاغذ

از روش چسب و کاغذ استفاده کنید. برای تعمیر موقت می‌توانید از چسب برای نگه‌داشتن پل عینک، یعنی قسمتی که روی بینی قرار می‌گیرد استفاده کنید.

از تمیز بودن دو قسمتی که باید به‌هم متصل شوند، مطمئن شوید. اگر قبلا از چسب استفاده کرده‌اید، می‌توانید با استفاده از استون یا لاک پاک کن آن را از بین ببرید.

وسایل مورد نیاز را فراهم کنید. برای این کار به چسب قوی، تکه‌ای کاغذ کادو براق همرنگ فریم عینک خود و هم‌چنین قیچی نیاز دارید.

کاغذ کادو را به‌صورت نواری بسیار باریک و به‌اندازه‌ی عرض قسمت بالای فریم عینک ببرید.

کاغذ‌ها را یکی‌یکی به فریم عینک بچسبانید. از یک تکه کاغذ کوچک‌تر به‌عنوان پل بین دو قطعه‌ی شکسته استفاده کرده یا نوار بلندی، مانند باند به دور آن‌ها بپیچانید.

قبل از اضافه کردن هر نوار کاغذی، اجازه بدهید نوار کاغذی قبلی کاملا خشک شود.

در هنگام تعمیر پل شکسته عینک با دوختن آن شیشه‌های عینک را با کاغذ بپوشانید تا روی آن‌ها خش نیفتد.


تعمیر پل شکسته با دوختن آن

وسایل مورد نیاز را تهیه کنید. به نخ، سوزن، دریل، سنباده، چسب قوی، یک تکه چوب، کش لاستیکی، کاغذ مومی، پنبه، الکل یا لاک پاک کن و چاقو، نیاز داریم.

قطعات شکسته را تمیز کرده و سنباده بزنید. از سنباده برای تمیز کردن و صاف کردن قسمت‌هایی که باید چسبانده شوند، استفاده کنید. با پنبه و مقداری الکل یا استون سطوح مورد نظر را تمیز کنید.

دو قطعه را محکم در کنار هم قرار دهید. دو تکه چوب را مثل یک پل و موازی هم، بالا و پایین دو دسته عینک قرار دهید. شیشه‌های عینک را با کاغذ بپوشانید تا روی آن‌ها خش نیفتد، سپس با کش دو سر چوب را به‌طور جداگانه محکم کنید.

مطمئن شوید کش همه چیز را محکم نگه داشته است. اگر نقطه‌ی شکسته صاف نبود، دو قطعه را طوری قرار دهید که بهترین حالت و همپوشانی را داشته باشند.

نقطه‌ی اتصال را با چسب پر کنید؛ به میزانی چسب استفاده کنید که از طرفین بیرون نزند. چسب را به‌آرامی و محکم فشار دهید تا هیچ حبابی وجود نداشته باشد. قبل از خشک شدن، چسب اضافی را با دقت و ظرافت پاک کنید. عینک را برای حداقل یک ساعت کنار بگذارید تا کاملا خشک شود.

حالا دو سوراخ در قسمت میانی پل عینک ایجاد کنید. یک مته‌ی ظریف، کوچک و مناسب ضخامت فریم عینک انتخاب کنید. از چاقو برای ایجاد علامت روی دو طرف قاب استفاده کنید. عینک را روی یک پارچه‌ی نرم و روی سطح سفتی مانند میز قرار دهید و به آرامی سوراخی در دو طرف نقطه‌ی شکسته ایجاد کنید. سوراخ‌ها باید موازی باشند تا بتوان نخ را دور آن‌ها قرار داد.

در این مرحله از یک سوزن و چند سانتی‌متر نخ هم رنگ قاب، برای دوختن دو طرف عینک استفاده کنید. تا جایی که امکان دارد نخ و سوزن را از سوراخ‌ها عبور دهید، اما به آن فشار اضافی وارد نکنید. سوراخ‌ها را نیز با چسب پر کنید، به‌طوری که نخ‌ها به چسب آغشته شوند. چسب اضافه را تمیز کرده و اجازه دهید خشک شود.

اگر می‌خواهید کار را محکم‌تر کنید، می‌توانید به‌جای تمیز کردن اضافه چسب در مرحله‌ی آخر، پس از خشک شدن چسب، نخ اضافی را به دور پل بچرخانید. البته بهتر است این کار را تمیز و باحوصله انجام دهید و دوباره نخ را به چسب آغشته کنید و پس از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه این کار را در جهت مخالف تکرار کنید. قبل از استفاده اجازه بدهید عینک برای ۲۴ ساعت به همان حالت باقی بماند تا همه چیز کاملا خشک شود.


برای تعمیر پل شکسته با حرارت هرگز قاب پلاستیکی عینک را در معرض شعله‌ی مستقیم قرار ندهید.


تعمیر پل شکسته با حرارت و دو سوزن

یک ظرف فلزی را از آب پر کرده و روی شعله‌ی زیاد قرار دهید. به دلیل این‌که قرار است از حرارت استفاده کنیم، قاب عینک باید پلاستیکی باشد.

زمانی که آب به جوش آمد، قطعات شکسته را داخل ظرف بگذارید تا در حد زیادی شل شوند.

یک سوزن در یک طرف پل شکسته فرو کنید و سپس قطعه‌ی بعدی را در سر سوزن دیگر فشار دهید. در نظر داشته باشید تا زمانی که هنوز پلاستیک نرم است، حالت دلخواه خود را ایجاد کنید. هرگز قاب پلاستیکی را در معرض شعله‌ی مستقیم قرار ندهید.


تعویض پیچ گم شده با خلال‌دندان، سیم یا ابزار عینک

جعبه ابزار عینک در داروخانه به فروش می‌رسد و هر آنچه برای تعمیر عینک خود نیاز داشته باشید در آن یافت می‌شود. حتی در نسخه‌های جدیدتر پیچ‌های بلندتری وجود دارد که کار با آن‌ها آسان‌تر است. کافی است پیچ را سرجایش سفت کرده، سپس قسمت اضافی را کوتاه کنید.

اگر نمی‌توانید دسته‌ها را موازی کنید، احتمالا به دلیل این است که مکانیزم داخل لولا از حالت طبیعی خارج شده است؛ برای رفع این مشکل از سیم مفتولی گیره کاغذ استفاده کرده و آن را از یک طرف لولا وارد و از طرف دیگر خارج کنید. برای ثابت نگه داشتن لولا نیز می‌توانید از گیره‌ی کاغذ دیگری کمک بگیرید.
 
پس از موازی شدن دسته‌ها، پیچ را در محل قرار داده و سفت کنید. سپس گیره‌ها را به‌آرامی بیرون بکشید.

از یک خلال دندان کمک بگیرید. زمانی که پیچ لولای دسته‌های عینک شما گم شد، از یک خلال دندان برای نگه‌داشتن موقت دسته‌ها استفاده کنید. دسته را در محل خود نگه داشته و خلال دندان را از بین سوراخ‌های دسته و لولا عبور دهید. قسمت‌های اضافی را جدا کنید.

از سیم استفاده کنید. سیم‌های مخصوص نگه‌داشتن بسته‌بندی‌ها یا قطعات الکترونیکی را جدا کرده و از آن به‌جای پیچ عینک خود استفاده کنید. سیم را تا زمانی که دسته محکم شود بچرخانید و بعد انتهای آن را قطع کنید هم‌چنین می‌توانید از یک سنجاق قفلی کوچک مثل یک سیم برای این کار کمک بگیرید.


برای رفع خش روی شیشه عینک می‌توانید الکل یا آمونیاک حلال را نیز امتحان کنید.


رفع خش روی شیشه عینک با کرم اسیدی مخصوص یا یک تمیزکننده‌ی خانگی

از محصولات مخصوص این کار استفاده کنید. از محصولات رفع خش لنز عینک کمک بگیرید. این محصولات لایه‌ی محافظ و ضد خش شیشه را از بین می‌برند، اما به لنز اصلی صدمه‌ای نمی‌زنند. از این محصولات فقط برای لنز‌های پلاستیکی استفاده کنید و نه شیشه. دیگر محصولات به‌طور موقت خش‌ها را پر می‌کنند، اما دید شما را نیز کاهش می‌دهند.

مراقب باشید با تمیز کردن بیش از حد ضخامت لنز خود را تغییر ندهید. هر نوع فرآیند یا محصولی که ضخامت لنز را تغییر دهد، باعث تغییر نمره و تأثیرگذاری بر عینک شما می‌شود.

از تمیزکننده‌های خانگی استفاده کنید. تمیزکننده‌های خانگی مانند نوشابه و خمیر دندان نیز می‌توانند برای از بین بردن خش استفاده شوند. محصولات مومی مانند پاک کننده‌های واکس می‌توانند خش‌های کوچک را برطرف کنند. هم‌چنین می‌توانید الکل یا آمونیاک حلال را نیز امتحان کنید. پس از رفع مشکل، از پارچه‌ی مخصوص عینک برای تمیز کردن آن استفاده کنید.

از عینک خود محافظت کنید. با شیشه‌ی عینک باید بااحتیاط رفتار کرد تا از ایجاد خش روی آن‌ها جلوگیری شود.

از جعبه‌ی عینک استفاده کنید. یک جعبه‌ی محکم می‌تواند از عینک شما محافظت کند و به شما اجازه خواهد داد آن را با آرامش در جیب یا کیف خود قرار دهید.

عینک خود را هر روز با آب و صابون بشویید و سپس با پارچه‌ی مخصوص پاک کنید.

از محصولات نامناسب استفاده نکنید. برخی محصولات مانند دستمال کاغذی یا صابون‌های آنتی باکتریال برای عینک مضر هستند. در زمان استفاده از اسپری مو، ادکلن یا لاک پاک کن مراقب باشید؛ این مواد لایه محافظ عینک را از بین می‌برند.

شعار سال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از مجله ایرانگان، تاریخ انتشار ۲۵ بهمن ۹۹، کد خبر: irangan.com ، ۱۳۴۵
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین