پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۷۷۲۸
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۸
صنف سازندگان و فروشندگان عینک در حالی فروش عینک را حق خود می‌داند که مطب‌ها نیز به فروش عینک مبادرت کرده اند. این در حالی است که فروشندگان معتقدند چشم پزشکان حق ندارند به فروش عینک بپردازند.
شعار سال: مطب‌های چشم‌پزشکی همچنان، عینک می‌فروشند. به نظر اهالی صنف سازندگان و فروشندگان این دخالت علنی و قدیمی، جفا در حق آنهاست و باید به این وضعیت پایان داد. برای بررسی بیشتر این موضوع و چند موضوع مهم دیگر با رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان عینک کرج به گفتگو نشستیم.
چرخه اشتباه عینک فروشی در مطب‌ها
 
مطب ها همچنان عینک می فروشند
عبدالله ابراهیمی اظهارکرد: «فروش عینک در مطلب‌ها شایع است. بار‌ها شکایت و پیگیری کرده‌ایم، اما نتیجه نگرفتیم. نه تنها به نتیجه نرسیدیم بلکه معاونت درمان کرج از یکی از همکاران شکایت کرده بود. در دادگاه انقلاب گفته شد که باید مراجع بالادست در این باره تصمیم‌گیری کنند. طبق نظر دیوان عدالت اداری هم، معاونت درمان یا وزارت بهداشت صلاحیت تصمیم‌گیری ندارد و به مصوبه مجلس نیاز است. البته مطلب‌ها همچنان شیطنت‌های خود را ادامه می‌دهند. چشم‌پزشکان، باید به تشخیص و درمان بپردازند و بینایی سنج‌ها، عیوب انکساری را تشخیص دهند. نسخه عینک، در نهایت باید به عینک‌ساز داده شود. روشن است که ساخت عینک وظیفه عینک‌ساز است، اما چشم‌پزشکان و بینایی سنج‌ها همچنان به عینک‌سازی اصرار دارند. آن‌ها هم‌زمان می‌خواهند مجری، قیمت‌گذار، فروشنده و سازنده باشند. باید به این چرخه اشتباه پایان داد، و همه به جایگاه قانونی خود برگردند».

تنها تولیدکننده را زمین‌گیر کردند
تمام عینک‌های آفتابی که دست‌فروشان در سطح شهر می‌فروشند قاچاق و زیان‌بار هستند. رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان عینک کرج ضمن بیان این موضوع اظهارکرد: «در کشورمان، تولید خاصی نداریم. تولید به یک‌سری از عدسی‌ها، محدود می‌شود که وارداتی است. عدسی خام از کشور‌های دیگر وارد می‌شود. نمی‌توان گفت که فناوری ساخت فریم و عدسی چندان پیچیده است. به نظر می‌رسد دست‌هایی در کار است که جلوی تولید را می‌گیرند. متاسفانه کار به جایی رسیده که قیمت بعضی انواع عدسی بیشتر از ۱۰ بشکه نفت است. یکی دو کارخانه، عدسی تولید می‌کنند، ولی تولید فریم نداریم. تنها شخصی که کارخانه تولید فریم دایر کرد را زمین‌گیر کردند».

یک ممنوعیت سلیقه‌ای
واردات عینک‌های آفتابی جدیداً ممنوع شد. عبدالله ابراهیمی در این رابطه به خبرنگار گسترش‌نیوز گفت: «متاسفانه در بحث ممنوعیت عینک‌های آفتابی، سلیقه‌ای عمل شده است، چون واردات آن هیچ هزینه‌ای برای دولت ندارد و تولید داخل هم نداریم. تصمیم‌گیری‌ها مقطعی است و به سرعت تغییر می‌کند. این ممنوعیت هیچ توجیه منطقی ندارد. عینک‌ها را با ارز آزاد وارد می‌کنند و تعرفه گمرکی هم پرداخت می‌شود».

بازاری که کساد است
برای راه‌اندازی یک عینک‌فروشی (صرف‌نظر از رهن و اجاره مغازه) به حداقل ۵۰۰ میلیون سرمایه نیاز است. رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان ضمن بیان این مطلب گفت: «درحال‌حاضر وضعیت بازار عینک‌فروشان خوب نیست. بخشی از رکود بازار به کرونا مربوط می‌شود. وقتی پزشک به خود حق می‌دهد از بیمار بخواهد عینک خود را در مطلب بسازد؛ بازار سازندگان و فروشندگان عینک راکد می‌شود. پزشک به بیمار می‌گوید اگر عینک خود را خارج از مطلب تهیه کنی، کیفیت آن را تایید نمی‌کنم. به‌این‌ترتیب بیمار می‌ترسد. باید به این معضل پایان داد. فروشنده خوشنامی که ۵۰ سال تجربه دارد ممکن است روزی بیشتر از دو عینک نفروشد، اما یک مطب چشم‌پزشکی روزانه ۵۰ عینک می‌فروشد».
وی در ادامه گفت: «لازم است که رشته عینک‌سازی به نظام دانشگاهی وارد شود تا مثلث چشم‌پزشک، بینایی‌سنج و عینک‌ساز، تشکیل شود و هرکسی کار خود را به نحو احسن انجام دهد. البته این رشته قبلاً در دانشگاه علمی کاربردی وجود داشت و در مقطع فوق‌دیپلم به دانشجویان مدرک داده می‌شد، اما همان دست‌های پنهان، جلوی ادامه کار را گرفتند. باید این رشته را بازگرداند و از دانش اساتید برجسته این رشته استفاده کرد».

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از گسترش نیوز، تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۹۹، کد خبر: ۱۱۹۵۷۱، www.gostaresh.news
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین