پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۵۸۶۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۸
طی هفته‌های گذشته اخباری مبنی بر توافق عربستان و روسیه بر سر افزایش تولید و صادرات نفت در رسانه‌های مختلف منتشر شده است، اما تا امروز مسئولان این دو کشور اظهارنظری در این باره نکرده‌اند. همواره با نزدیک‌شدن به نشست‌های اوپک گمانه‌زنی‌ها درباره رفتار کشورها، به‌ویژه عربستان افزایش می‌یابد. این‌بار نیز دیدار بن‌سلمان و پوتین باعث شده است برخی کارشناسان و رسانه‌ها پیش از آنکه مقام‌های این کشورها اعلام موضوع رسمی کنند، از توافق آنها می‌گویند.
شعارسال: نشست اوپک یکم تیر با حضور 14 کشور عضو اوپک و 11 کشور غیرعضو اوپک در وین برگزار می‌شود. در نشست 172 و 173 این کشورها به توافقی تاریخی، یعنی اجرای طرح فریز نفتی و کاهش عرضه دست یافتند و تا به امروز به موفقیت این طرح را ادامه دادند. تا این لحظه از سوی دبیرخانه اوپک یا مقام‌های ارشد این سازمان خبری بر لغو مصوبه فریز نفتی منتشر نشده است. متاسفانه گاهی فضاسازی‌های رسانه‌ای معادلات را بر هم می‌ریزد.

کشورهایی نظیر عربستان و روسیه نمی‌توانند به‌راحتی تعهدات خود را زیر پا بگذارند، زیرا چنین اقدامی به معنای بی‌اثرکردن تصمیمات اوپک است و در عمل ادامه فعالیت این سازمان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. تشکیل اوپک‌پلاس و غیره هم حاشیه‌هایی هستند که همواره وجود داشته‌اند. عربستان و روسیه بیرون از اوپک می‌توانند صدها قرارداد امضا کنند و سازمان‌های مختلفی تشکیل دهند، اما مشروط بر آنکه خللی در همکاری آنها با اوپک ایجاد نکند و اکنون نیز به‌نظر نمی‌رسد تشکیل اوپک‌پلاس حضور آنها در اوپک را تحت‌تاثیر قرار دهد.

به هر حال در این زمینه جای نگرانی وجود ندارد و فضاسازی‌ها در مورد عربستان و روسیه شتابزده است. بعید است در جلسه آتی اوپک اتفاق جدیدی رخ دهد و کشورهای عضو اوپک، حتی عربستان، پای تعهد کاهش تولید و فریز نفتی نایستند. افزایش تولید نفت از سوی روسیه هم هنوز تاثیر خود را نشان نداده است. کشورهای عضو اوپک متعهد شده‌اند که تا پایان ۲۰۱۸ به تعهد کاهش تولید پایبند بمانند. همچنین درخواست آمریکا مبنی بر افزایش تولید برخی اعضای اوپک بازار نفت را تهدید نمی‌کند، تقاضا در بازارهای جهانی نفت افزایش یافته است و اگر افزایش تولیدی صورت بگیرد به این تقاضا پاسخ می‌‌دهد و این موضوع حداقل تا پایان سال ۲۰۱۸ روی صادرات نفت ایران تاثیر نمی‌گذارد.

برای صادرات نفت پیش‌فروش‌هایی صورت گرفته و توافق‌هایی انجام شده است. کشورهای خریدار به ایران ضمانت‌نامه داده‌اند و باید پای تعهد خود بایستند، مگر اینکه وقایعی در اجلاس آینده اوپک رخ بدهد که آن هم بعید است. آمریکا اکنون نمی‌تواند یک‌تنه تمام قراردادهای ایران را لغو کند. چین، هند، اروپا و ... مشتریان ثابت نفت ایران هستند و همچنان به همکاری خود با ایران ادامه می‌دهند. آمریکا هم در فرصت 90روزه به همکاران نفتی ایران داده است تا درباره آینده همکاری‌های خود تصمیم بگیرند و به‌نظر نمی‌رسد که آنها از خرید نفت ایران منصرف شوند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری پانا ، تاریخ انتشار: 29 خرداد 1397 ، کدخبر: 830545 ، www.pana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
0
0
اتحاد و انسجام کافی در اپک دیده نمی شود
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
0
0
خب خداروشکر...پس نمیشه گفت که برجام برای ما هیچ بوده...از این به بعد میگیم تقریبا هیچ بوده:)
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۱
0
0
افزایش تولید نفت به نفع هیچ کشوری نیست ؛ باید قیمت هارا به نظر من بالا نگه داشت
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین