پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۰۶۰۹
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۷ - ۰۳:۳۳
طبق قانون نصب تابلوی «پارک = پنچری» به غیر روی درب پارکینک جرم است و قانون برای آن مجازات حبس در نظر گرفته است که به نظر جرم با مجازات تناسبی ندارد.

شعارسال: این روزها پیدا کردن جای پارک در کلان شهری مانند تهران به یک رویا برای صاحبان خودرو تبدیل شده است.


هر روز صبح هزاران خودروی شخصی وارد خیابان های شهر می شوند و بعد از رسیدن به مقصد به دنبال جایی برای پارک می گردند و یا شاید برای شما هم پیش آمده باشد که برای چند لحظه جایی کار داشته باشید و مجبور به پارک کردن خودرو شخصی کنار ساختمانی باشید که با تابلوی«پارک = پنچری» مواجه می شوید و یا حتی شما هم برای رهایی از شر خودرو های مزاحم جلوی درب منزل خود اقدام به نصب این تابلو کرده اید.آیا تاکنون از خود پرسیده اید که نصب این گونه تابلو ها جلوی درب منازل و خیابان ها قانونی است یا خیر؟

*تا چه محدوده ای از منزل می توانیم از پارک خودروها ممانعت کنیم؟

شاید تا به حال این سئوال برای شما ایجاد شده باشد که بعد از درب حیاط و ورود به خیابان تا کجا متعلق به صاحب ملک است؟

از قدیم هم گفته‌اند چهاردیواری اختیاری است. منظور این جمله، دیواری است که دور زمین خانه‌تان کشیده شده است، شما نسبت به این فضا حق تصرف دارید و مالک آن هستید و کسی نمی‌تواند به این حقوق تجاوز کند اما وسعت این محدوده همانجایی است که دیوار تمام می‌شود ومالک نسبت به فاصله بین دیوار منزل و خیابان حقی ندارد.

یعنی هیچ‌کس حق ندارد دیگری را از پارک کردن خودرو در خیابانی که پلیس راهور آن را ممنوع نکرده است منع کند، جز مقابل درب پارکینگ که باعث مشکل برای ورود وخروج خودروی صاحب ملک می شود.

به عبارت دیگر همه مردم می‌توانند ماشین خود را در تمام کوچه‌های شهر پارک کنند اما از نظر قانون، پارک کردن خودرو مقابل پارکینگ هر جایی چه خانه باشد و چه مغازه ممنوع است. البته یک استثنا در این باره وجود دارد که درباره کوچه‌های بن‌بست است به این ترتیب اگر فردی در کوچه بن‌بست ساکن باشد، تمام فضای داخل کوچه حق او و همسایه‌هاست؛ به این ترتیب پارک کردن در کوچه‌های بن بست از نظر قانونی مشکل دارد. البته ساکنان کوچه باید نامه‌ای تنظیم و با ارائه آن به شهرداری دیگران را ملزم کنند خودروشان را داخل کوچه پارک نکنند.

اگرچه قانون، حقوقی در این باره برای مالکان پیش‌بینی کرده است که مردم حق ندارند خودروهای خود را مقابل پارکینگ یا داخل کوچه‌های بن بست پارک کنند اما از طرف دیگر به صاحب ملک این حق را نداده‌اند که مردم را تهدید یا اقدام به تخریب خودرو و پنچری آنها کنند.

*
آیا نصب تابلوی«پارک = پنچری» جرم است؟

حتما تا کنون یک بار با تابلوی«پارک = پنچری» مواجه شده اید و یا قصد نصب آن را جلوی درب منزل خود را داشته اید باید بدانید که ماده 669 قانون مجازات اسلامی می‌گوید: «هر گاه کسی دیگری را به هر نحو تهدید مالی کند، اعم از اینکه به این واسطه تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را نموده یا ننموده باشد به مجازات شلاق تا 74 ضربه یا زندان از دو ماه تا دو سال محکوم خواهد شدهمچنین «طبق ماده 24 قانون مدنی هیچ کس نمی تواند کوچه و خیابان هایی که بن بست یا مسدود نیست را تحت تملک قرار دهد. بنابراین نصب هر گونه تابلو پارک ممنوع، یا تهدید به پنچری خودروها در کوچه و خیابان های شهر جرم محسوب می شود و می توان از متخلفین در دادسرا شکایت کرد.» و این تابلو فقط باید روی در پارکینگ و اگر جای دیگر از دیوار خانه بزنید و پارک کردن در آن محل را نیز برای مردم ممنوع کنید اگر شهرداری یا نهادهای مربوط دیگر باخبر شوند با متخلف برخورد می‌کنند.

*با خودرو های مزاحم جلوی منزل چه کنیم؟

اگر شخصی مدام خودرو را طوری پارک می کند که شما نمی توانید از رمپ وارد شدن به پارکینگ استفاده کنید، باید از آن عکس بگیرید در ساعت های مختلف و با عنوان ایجاد «مزاحمت و ممانعت از حق» در دادسرا شکایت کیفری کنید. اگر هم ماشین غریبه ای جلوی پارکینگ پارک کرد، می توانید با شماره 110تماس بگیرید.از نظرپلیس چه پنج دقیقه چه یک ساعت، فرقی نمی‌کند تخلف، تخلف است. براساس قانون پارک کردن خودرو مقابل درب منازل شهروندان مصداق توقف در محل ممنوع بوده و تخلف محسوب می‌شود و جریمه هم دارد.

*مجازات برابر با جرم

ماده 6901 قانون مجازات اسلامی که مربوط به مزاحمت و ممانعت از حق است و مجازات آن یک ماه تا یک سال حبس است و برای این مورد خاص تدوین نشده است ودارای نواقصی است زیرا اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم این مجازات متناسب با جرم اتفاق افتاده نیست و نیاز به بازنگری در قوانین را نشان می دهد .

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان ، تاریخ انتشار: 18 اردیبهشت 1395، کد خبر: 5596091 ، www.yjc.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین