پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۳۴۷
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۷
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: توافق نامه همكاری با یك شركت معتبر آلمانی برای ساخت مجتمع پتروشیمی در ایران تا یك ماه آینده امضا می شود.
شعار سال: مرضیه شاهدایی روز دوشنبه در نشست خبری در پاسخ به خبرنگار افزود: همچنین در روزهای پایانی پارسال تفاهم نامه ای با شركت توتال فرانسه برای سرمایه گذاری در صنعت نفت امضا شد.

وی گفت: مذاكرات با شركت های خارجی همچنان ادامه دارد و به مرحله قرارداد نهایی نرسیده است.
مدیرعامل شركت ملی صنایع پتروشیمی اضافه كرد: برای اجرای پروژه در گام نخست باید توافق نامه هایی به امضا برسد تا سپس بر سر مسایل فنی و مالی قرارداد نهایی امضا شود.

شاهدایی اضافه كرد: ایران همچنین در حال مذاكره با سه شركت بزرگ آلمانی برای سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی است.

وی گفت: شركت های اروپایی كه تمایل به سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی ایران دارند خواهان دریافت تعهدهایی از دولت ایران هستند. دولت اكنون در حال فراهم آوردن ساز و كارهایی برای تسهیل سرمایه گذاری خارجی است.

** از تولید بنزین خالص در پتروشیمی بی خبرم

مدیرعامل شركت ملی صنایع پتروشیمی در پاسخ به پرسشی درباره ادعای تولید بنزین یورو4 در مجتمع های پتروشیمی گفت: «اسم آن چیزی كه تولید می شود را بنزین نمی گذاریم؛ آن چیزی كه تحویل داده می شود اكتان افزا برای افزایش كیفیت بنزین است

شاهدایی افزود: همیشه پالایشگاه ها این محصول را برای تولید بنزین از پتروشیمی ها تحول می گرفتند و موضوع جدیدی به شمار نمی رود.

وی با بیان اینكه در جریان تولید بنزین یورو4 در مجتمع های پتروشیمی نیستم، اضافه كرد: محصولات تولیدی همان ریفورمیت هستند كه برای بهبود كیفیت بنزین استفاده می شود.

معاون وزیر نفت ادامه داد: هم اكنون روزانه 800 هزار لیتر ریفورمیت و نه آروماتیك در پالایشگاه بندر امام تولید می شود.


**
بسترسازی دولت برای جذب سرمایه‌گذاری‌های جدید داخلی و خارجی

شاهدایی درباره برنامه‌های توسعه صنعت پتروشیمی نیز گفت: با هدف توسعه بخش پایین دستی، به دنبال تامین نیازهای داخلی و صادرات به بازارهای بین‌المللی هستیم.

وی افزود: تلاش داریم علاوه بر جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی، فناوری‌های جدید را نیز وارد كشور كنیم.
وی با بیان اینكه شركت ملی صنایع پتروشیمی در ساختار جدید به یك شركت حاكمیتی تبدیل شده است، افزود: این شركت باید به سیاستگذاری پرداخته، زیرساخت‌ها را فراهم و برای تامین فاینانس و منابع جدید سرمایه‌گذاری تلاش كند.

معاون وزیر نفت با بیان اینكه توسعه بخش میان و پایین دستی صنعت پتروشیمی در راستای اقتصاد مقاومتی است، اضافه كرد: در پساتحریم تلاش می‌كنیم زمینه انتقال فناوری و منابع مالی به كشور را فراهم كنیم.

**
عربستان فاقد ظرفیت‌های ایران در صنعت پتروشیمی است

مدیرعامل شركت ملی صنایع پتروشیمی در ادامه به تفاوت‌های ایران و عربستان در صنعت پتروشیمی اشاره كرد و گفت: مزیتی‌ كه ایران در تامین خوراك‌های متنوع گازی و مایع دارد، عربستان و هیچ كشوری در منطقه برخوردار نیست. با این حال به دلیل تحریم نتوانستیم از این فرصت به خوبی استفاده كنیم.
شاهدایی افزود: هم اكنون شركت‌های اروپایی و آسیایی برای مذاكره به ایران می‌آیند، به مزیت‌های ایران مانند برخورداری از سواحل گسترده، خوراك فراوان و زیرساخت‌های مناسب آگاه هستند.

وی ادامه داد: هندی‌ها تاكنون چند بار به ایران آمده و مذاكراتی را انجام داده‌اند كه امیدواریم منجر به امضای قرارداد تولید اوره و آمونیاك در منطقه چابهار شویم.

این مقام مسئول اضافه كرد: با توسعه فازهای پارس جنوبی، خوراك مورد نیاز واحدهای پتروشیمی فراهم شده و بنابراین واحدهای جدید به زودی به بهره‌برداری خواهند رسید.

وی با بیان اینكه 55 طرح نیمه كاره در صنعت پتروشیمی وجود دارد، گفت: پیش بینی می‌شود تا پایان امسال 10 واحد جدید به بهره‌برداری رسیده و حدود هفت میلیون تن به ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی افزوده شود.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 23 فروردین 1395، کد مطلب: 82030168، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین