پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۴۳۸
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۱
سرپرست چهارمین فصل كاوش های باستان ‌شناسی تپه طالبخان2(یلدا) درسیستان گفت:كشف كوره پخت سفال نشان می دهد كه اهالی این منطقه حدود 5هزار سال پیش علاوه بر تامین نیاز سفال، تولیداتشان را به دیگر مناطق نیز صادر می كردند.

شعار سال: حسینعلی كاوش عنوان كرد : چهارمین فصل كاوش این محوطه به كشف كوره پخت سفال ، 5فضای معماری ،پیت باستان شناسی (زباله دانی )پیكرك های انسانی و حیوانی منحصر به فرد، مهر های مسطح، اثر حصیر ، اشیاءشمارشی منجر شد .

وی اظهار داشت :این فصل از حفاری به مدت 35 روز و با حضور 25 نفر از دانشجویان كارشناسی رشته باستان شناسی دانشگاه زابل در تپه طالبخان2 در دشت جنوبی سیستان انجام شد.

او افزود : در این فصل از كاوش یك گمانه با هدف لایه‌نگاری و آگاهی از توالی استقراری در این تپه باز شد كه با ادامه حفاری شناخت نسبی از لایه‌های فرهنگی و دوره های استقراری تپه به دست آمد.

او با اشاره به كشف یك كوره پخت سفال در این گمانه تصریح كرد :این كوره بیانگر تولید سفال در محوطه است كه نشان می دهد اهالی این منطقه علاوه بر تامین نیاز اولیه خود می توانستند تولیداتشان را به دیگر مناطق نیز صادر كنند .

استادیار گروه باستان شناسی دانشگاه زابل، هدف اصلی از حفاری در این محوطه را آموزش نیرو های جوان باستان شناسی اعلام كرد كه در آینده وارد بازار كار خواهند شد .

وی افزود : هدف بعدی گروه باستان شناسی فعالیت های پژوهشی و كسب اطلاعات جامع از زندگی انسانها وشیوه معیشت ساكنان دشت جنوبی سیستان در ادوار باستانی بود.

كاوش با اشاره به كشف یك پیت (زباله دانی) باستانی كه نهشت های فرهنگی زیادی از قبیل زغال و خاكستر را در خود جای داده بود تصریح كرد :حجم زیادی از این مواد برای شناورسازی و یافتن گونه های گیاهی و حیوانی برداشت شد.

او خاطر نشان ساخت كه با مطالعه بر روی این مواد از نوع رژیم غذایی ساكنان و شیوه معیشت آنها اطلاع خواهیم یافت .
كاوش با اشاره به حساسیت كار باستان شناسی ، زمان بر و دقیق بودن آن افزود: كاوش این فصل در 37 متر مربع صورت گرفت و با نهایت دقت وظرافت كار در زباله دانی باستانی ادامه پیدا كرد .

او تصریح كرد: این چاله باستانی به قطر دو و نیم متر (30/2) و به عمق 3 متر ادامه داشت كه نهایتاً به خاك بكر رسید .

**كشف پیكرك های منحصر به فرد

این باستان شناس از جمله آثار مكشوفه از چاله باستانی تپه یلدا سیستان را پیكرك های انسانی و حیوانی اعلام كرد كه نمونه هایی از پیكرك های انسانی آن منحصربفرد بوده است .

كاوش با بیان اینكه برای شناسایی و معرفی پیكرك ها نیاز به مطالعه بیشتر است افزود: دو نمونه از پیكرك های انسانی یاد شده دارای گردنبند و پلاك دكمه ای شكل بوده و در پشت یكی از پیكرك ها چیزی شبیه شنل تا پائین بدنه ادامه دارد .

وی از دیگر آثار یافت شده در این پیت باستانی را پیكرك های حیوانی اعلام كرد كه معروفترین و بیشترین آنها مربوط به پیكرك های گاو كوهاندار سیستانی در ابعاد و اندازه های مختلف است .

او گفت :مهرهای مسطح ، اثر مهر ، اثر حصیر، سفال ، استخوان ، اشیاء شمارشی از دیگر یافته های چاله باستانی كشف شده دراین محوطه تاریخی است .

سرپرست حفاری تپه طالبخان2 گفت: در این فصل از حفاری، 5 فضای معماری به طول 5 متر و عرض 30 سانتی متر به دست آمد كه احتمالاً كار برد انباری داشته و در داخل آنها پهن حیوانی و سفال یافت شده است.

**راه اندازی موزه در دانشگاه زابل

كاوش با اشاره به برگزاری یك كاوش در هر سال توسط دانشگاه زابل تصریح كرد : این كاوش ها كه در محوطه های در اختیار دانشگاه انجام می گیرد به كشف اشیاء زیادی از حفاری ها منجر می شود .

او با اشاره به ارزش معنوی ، علمی و آزمایشگاهی این اشیاء پیشنهاد كرد كه با همكاری دانشگاه زابل و سازمان میراث فرهنگی كشور در محل دانشگاه یك موزه راه اندازی شود تا این اشیاء به صورت امانی برای مدت خاصی در اختیار دانشگاه قرار گیرد.

وی تشكیل یك موزه در هر دانشگاهی كه رشته های باستان شناسی و مرمت در آنها تدریس می شود را ایده خوبی دانست و گفت : این آثار هویت اصلی ما را تشكیل می دهد .

او تصریح كرد : با توجه به اینكه در دنیای امروز افراد در تلاش اند از ساده ترین راه به مقصد برسند دسترسی مستقیم به موزه كه در نزدیكی محل تحصیل دانشجویان باشد باعث می شود آنها از نزدیك با افتخارات گذشتگان خویش مواجه و به مطالعه آنها بپردازند و احساس هویت و سرزندگی كنند .

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، كاوش های صورت گرفته در 3فصل گذشته بیانگر استقرار در این محوطه باستانی در دوره های دوم ، سوم و چهارم شهر سوخته یعنی از سال 2900قبل از میلاد به بعد است .

تپه یلدا محوطه ای با وسعت كم در فاصله 67كیلومتری زابل و در حدود 11كیلومتری شهر سوخته واقع شده كه برای نخستین بار توسط حسین علی كاوش در سال 1389كشف شده است .

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی، تاریخ انتشار 24 فروردین 1395، کد مطلب: 82031511: آدرس سایت: www.irna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین