پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۲۷
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۷
سرپرست ايراني گروه كاوش محوطه تل آجري گفت :4 كتيبه متعلق به دوره هخامنشيان در محوطه تل آجري کشف شد که در اين كتيبه ها به زبان بابلي كلماتي چون شاه و دروازه حك شده است .

شعار سال: به گزارش دريافتي از روابط عمومي اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري فارس پنجمين فصل از کاوش هاي باستان ‌شناسي و برنامه مطالعات تل آجري در حريم شهر پارسه، با حضور هيات مشترکي از باستان شناسان ايراني و ايتاليايي در منطقه تاريخي تل آجري واقع در شمال غربي تخت گاه تخت جمشيد، آغاز شده است.

در اين رابطه دكتر عليرضا عسكري چاوردي سرپرست ايراني گروه کاوش تل آجري گفت: در اين فصل كاوش، نقشه و ساختار بناي تل آجري بر اساس بخش هاي مشخص شده و همچنين نتايج به دست آمده از بررسي ژئوفيزيك، ژئو مغناطيسي و الكتريسيته بازسازي شد كه بر اساس اطلاعات مقدماتي به دست آمده، پلان يك ساختمان چهارگوش كشف شد.

عسكري به کشفيات کاوش هاي فصول گذشته اين محوطه اشاره کرد و گفت: بدنه بيروني و راهروي بزرگ بناي دروازه به آجرهاي لعابدار رنگين مزين بوده است و در ساختار اين دروازه، هزاران قطعه آجر به ابعاد 33 در 33 سانتي و ضخامت 11 سانتي متر به كار رفته است.

اين عضو هيات امناي تحت جمشيداضافه كرد: در حال حاضر 12 بناي باستاني دوره هخامنشيان در حريم تخت جمشيد شناسايي شده كه به دليل وجود شباهت زياد بين آجرهاي لعابدار كشف شده دروازه ها با نقوش اسطوره هاي بين النهرين، به نظر مي رسد شهر پارسه در دوره كوروش هخامنشي نيز وجود داشته است.

وي همچنين گفت: بناهايي كه در اين محوطه كشف شده به احتمال زياد پيش از بناي تختگاه تخت جمشيد ساخته شده و در واقع كشفيات اخير، خلاء هاي تاريخي شهر پارسه به ويژه در دوره حكومت كوروش و كمبوجيه و پيش از به قدرت رسيدن داريوش هخامنشي در سال 521 پيش از ميلاد را پر مي كند.

عسكري با بيان اين كه آجرهاي لعاب دار و منقوش مكشوفه در اين محل قابليت بازسازي دارند به طوري كه حيوانات و نقوشي كه در اين آجرها ديده مي شود جزو مهم ترين و بي سابقه ترين نقوش در ايران هستند.

وي افزود: اين نقوش بيشتر گاوهاي بالداري هستند كه در نقوش برجسته شوش و تخت جمشيد ديده مي شوند اما نقش حيوانات تركيبي نيز در اين محوطه كشف شده كه تا كنون در هيچ منطقه اي ديده نشده است.

سرپرست ايراني گروه كاوش محوطه تل آجري ادامه داد: اين نقوش حيوانات تركيبي هستند كه نقشي از مار، عقاب و پنجه شير دارند كه براي نخستين بار در اين محوطه كشف شده اند.

وي مهم ترين كشفيات اين محل كاوش را كتيبه هايي دانست كه به زبان بابلي كلمه دروازه بر روي آنها حك شده است.

عسكري همچنين افزود: با توجه به اين كشفيات بي شك تل آجري دروازه ورودي شهر پارسه بوده كه به كاخ بزرگ و پرديس هاي اطراف آن معطوف مي شده است.

عضو هيات امناي مجموعه جهاني تخت جمشيد افزود: ابعاد اين دروازه 30 در 40 متر مربع بوده و ارتفاع آن به 15 متر مي رسيده كه طبق شواهد موجود اين بنا به آجرهاي لعابدار مزين شده بوده است.

عسكري همچنين گفت: اين بنا در دوره هخامنشيان و زمان حكومت كورش و يا كمبوجيه ساخته شده است و كاوش هاي باستان شناسي در اين محوطه مي تواند به کشف حلقه گمشده تاريخ كشور در اين منطقه كمك كند.وي با بيان اين كه طي 5 سال اخير 13 گمانه در محوطه تل آجري زده شده است افزود: اين محوطه تاريخي يكي از مهم ترين محوطه هاي باستان شناسي است كه قابليت تبديل به يك سايت موزه تخصصي را دارد و مي تواند به يكي از جاذبه ها براي گردشگران ورودي به استان تبديل شود.

در ادامه اين گفت و گو پروفسور «پيرو فرانچسکو کاليري» سرپرست تيم ايتاليايي کاوش تل آجريبه تشريح نتايج به‌ دست آمده و مطالعات انجام ‌شده در فصل‌ هاي گذشته‌ کاوش و گمانه ‌زني ‌هاي مرتبط با محوطه‌ تاريخي تل آجري، پرداخت و گفت:عمليات كاوش اين محوطه تاريخي تا 12 آبان ماه ادامه خواهد داشت و از بعد اهداف باستان شناسي در اين محل كاوش رسيدن به پرسش هايي است كه قبل از عمليات كاوش طرح كرده ايم.

وي به وجود سكوهايي در كنار ديوارهاي دروازه (تل آجري) اشاره کرد و گفت : اين سكوها در واقع استراحتگاهي براي اجراي مراسم رسمي ورود افراد به شهر بوده است.

وي همچنين گفت: تل آجري در واقع دروازه شهر هخامنشي پارسه بوده كه در زمان كورش اما با فكر و معماري و فرهنگ بابلي ها ساخته شده است. وي ادامه داد: اين دروازه تزئينات مختلفي داشته و بسيار زيبا طراحي و ساخته شده است كه هم اكنون بسياري از نقوش و آجرهاي لعابدار و كتيبه هاي مكتوب در اين محل به موزه تخت جمشيد منتقل شده است تا مورد بررسي بيشتر و مرمت و حفاظت قرار گيرد.

سال گذشته با کشف بخش هايي از پي دروازه، آجرهاي لعابدار و منقوشي از اين محوطه تاريخيبه دست آمد که به گنجينه موزه تخت جمشيد منتقل شد. در حال حاضر تعداد بناهاي کشف شده در شهر پارسه تخت جمشيد تا کنون به عدد 20 رسيده است. در فصل هاي گذشته، عمليات باستان شناسي در منطقهتل آجري، چندين اثر و بناهاي تاريخي، داراي آجرهاي لعاب دار با تصاويري از اسطوره هاي ايران که قابل مقايسه با بين النهرين و شوش است، کشف شد. محوطه تاريخي تل‌ آجري در نزديکيتخت‌ جمشيد قرار دارد و يکي از بناهاي متعلق به دوران هخامنشيان است که به ثبت ملي رسيده و به‌ لحاظ ارزش ‌هاي تاريخي و هويت محتوايي، ميراثي ارزشمند است.

بناهايي كه در اين محوطه كشف شده به احتمال زياد پيش از بناي تختگاه تخت جمشيد ساخته شده و در واقع كشفيات اخير، خلاء هاي تاريخي شهر پارسه به ويژه در دوره حكومت كوروش و كمبوجيه و پيش از به قدرت رسيدن داريوش هخامنشي در سال 521 پيش از ميلاد را پر مي كند.

با اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاري آريا، تاریخ انتشار دوشنبه 4 آبان 1394، كد مطلب: -: www. aryanews.com



اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین