پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۹۷۶۶
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۶:۵۱
یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: در یک سیاست خارجی متوازن باید بهترین و بهینه‌ترین استفاده را برای تامین حداکثر امتیازات ممکن به نفع کشور از طرق مختلف و مشخص آن به عمل آورد.

شعار سال: مهدی مطهرنیا کارشناس مسائل بین‌الملل در خصوص اهمیت دیپلماسی متوازن در راستای پیشبرد اهداف سیاست خارجی کشور، اظهار داشت: در دنیای امروز بیش از گذشته شاهد نزدیکتر شدن ملت‌ها به یکدیگر هستیم که این به واسطه پیشرفت تکنولوژی است، اما با همه این نزدیکی‌ها هم نمی‌توان بین همه کشورهای جهان نسبت برابر و یکسانی قائل شویم، این نکته را مد نظر داشته باشیم که وقتی از کلمه توازن نام می بریم این کلمه به معنای برابری مطلق و صرف نیست.

وی گفت: بنابراین توازن به معنای تناسب است نه به معنای برابری و یکسان دیدن همه کشورها؛ در اندازه گیری قدرت کشورها با یکدیگر تفاوت وجود دارد، هر کشوری در حوزه ارتباطات سیاسی باید از طریق مذاکرات و گفتگوهای سیاسی متناسب با قدرت درونی و مطابق با قدرت رقیب امتیازات قابل توجهی را برای کشور متبوع خود بدست آورد. از این جهت در یک سیاست خارجی متوازن باید بهترین و بهینه ترین استفاده را برای تامین حداکثر امتیازات ممکن به نفع کشور از طرق مختلف و مشخص آن به عمل آورد.

مطهرنیا افزود: ما نمی توانیم کشورهایی چون سودان، سومالی، ارتیره و بورکینافاسو را با کشورهایی چون چین، روسیه و آمریکا یکسان و برابر ببینیم چرا که از اساس قدرت ملی این کشورها تفاوت زیادی با یکدیگر دارند و وزن اینها در عرصه بین المللی بسیار متفاوت است. لذا با این تفسیر ایران هم دارای تعریف، وزن و نظم خاصی در عرصه بین المللی است که متناسب با این موضوع باید بهترین سیاست ممکن در جهت کسب بالاترین میزان ممکن منافع ملی تنظیم شود.

کارشناس مسائل بین الملل در خصوص دیپلماسی غیر رسمی تصریح کرد: ما انواع دیپلماسی را در دنیای امروز داریم، دیپلماسی عمومی، فرهنگی، نظامی، علمی و غیره که اینها هم در این قالب قابل تفسیر است که استفاده از دیپلماسی و روش های گوناگون دیپلماتیک برای برقراری ارتباط با ملت ها و دولت های دیگر نیازمند فاکتورهای مختلفی است که می توان با رعایت آنها گام مثبتی در جهت دست یابی به اهداف سیاست خارجی برداشت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دیپلماسی چه در قالب رسمی و چه غیر رسمی نیازمند قبول ویژگی هایی از جمله احترام متقابل به اصول و ارزش های دیگران و امثال آن است و تا زمانی که این مختصات قبول نشود و به عنوان یک اصل مورد پذیرش قرار نگیرد، ایجاد ارتباط فرهنگی، اقتصادی و علمی در حوزه دیپلماسی غیر رسمی با چالش های بسیار جدی روبرو خواهد شد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار 22مرداد 97، کدمطلب: 4366911، www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین