پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۲۵۲۳
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۵
سفته یا فته طلب سندی است که به موجب آن امضا کننده تعهد می کند مبلغی در موعد معین و یا هر وقت که حامل یا شخصی که سفته را در اختیار دارد، پولش را طلب کند بپردازد.

شعار سال: سفته سندی است تجاری که جهت تعهد پرداخت وجه ، توسط متعهد در اختیار طرف مقبال که طلبکار است قرارداد داده می شود . در حال حاضر برای تعهد برای تعهد پرداخت وجه در آینده بیشتر مردم از چک استفاده می کنند و دلیل آن هم این است که وصول چک نسبت به سفته در مراجع قضایی راحت تر می باشد به همین دلیل طلبکار ترجیح می دهد که بابت طلب خود چک بگیرد .

مواردی که در هنگام تنظیم سفته باید رعایت گردد :

زمانی می توان یک سفته را به معنای واقعی سند تجاری قبول کنیم که در تکمیل متن سفته مواردی را رعایت کنیم . مهمترین رکن که در تنظیم سفته باید رعایت شود مشخصات ظاهری آن می باشد در غیر این صورت سفته ای که امضا شده باشد ولیکن مشخصات ظاهری آن رعایت نشده باشد مشمول مقررات نمی شود.

مشخصات ظاهری که باید رعایت شود عبارتند از :

الف مبلغ سفته : قسمت به حروف مبلغ حتما باید پر شود .

ب- رعایت مبلغ اسمی سفته : مبلغی که در سفته نوشته می شود نباید از مبلغ اسمی سفته بیشتر باشد توضیح اینکه هر برگ سفته یک مبلغ اسمی دارد که در کنار سمت چپ سفته مشخص شده است و مبلغی که در سفته تعهد پرداخت می شود نباید بیشتر از آن مبلغ قید گردد . مثلا در سفته ای تا سقف 200 میلیون ریال ارزش اسمی آن است نباید مبلغ 250 میلیون ریال نوشته و تعهد پرداخت شود . پس مبلغ هر سفته ای میزان سقفی است که برای تعهد در آن سفته پیش بینی شده است .

ج نام گیرنده وجه باید مشخص باشد به عبارت دیگر سفته می تواند هم در وجه شخص باشد و هم در وجه حامل و یا به حواله کرد باشد.

د تاریخ برداشت وجه سفته باید مشخص باشد و چنانچه سفته ای فاقد تاریخ باشد این سفته از حالت سند تجاری خارج شده و به عنوان یک سند عادی تلقی می شود و دارنده چنین سفته ای جهت وصول وجه آن می بایستی با توجه به قانون مدنی و تبعیت از قانون آئین دادرسی مدنی با تقدیم دادخواست نسبت به وصول آن اقدام نماید . البته باید توجه داشت چنانچه سفته ای فاقد تاریخ باشد به منزله عندالمطالبه بوده و موید این مطلب است که تاریخ مهم نبوده بلکه وجه تعهد شده در سفته ملاک بوده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت وکیل سلام، تاریخ -، کد مطلب: -:www.vakilsalam.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین