پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۳۰۳۸
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۳:۳۴
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت پیشنهادی را مطرح کرده مبنی بر اینکه از صادرکنندگان فرش یک تا دو درصد عوارض صادراتی دریافت شود و معادل آن نیز در لایحه بودجه دولت تدارک دیده شود تا بتوان منابع مالی را برای تبلیغات فرش فراهم کرد.

شعارسال: مجتبی خسروتاج در دیدار با اعضای اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف گفت: امروز بیش از هر زمان دیگری باید به موضوع بازاریابی و تبلیغات فرش دستباف پرداخت؛ چراکه بازار ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلاری فرش دستباف در آمریکا که پیش روی ایران باز بوده است، اکنون متوقف شده و باید حضور در بازارهای دیگر را جایگزین کرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: نباید اجازه داد که تولید و صادرات فرش دستباف ایرانی دچار وقفه شود و باید بازاریابی در مناطق جدید را در دستور کار قرار داد؛ البته ذی‌نفعان اصلی نیز باید در نحوه اجرا و تهیه محتوای مناسب برای فرش دستباف ایرانی مشارکت کنند. وی تصریح کرد: اگر قرار است که کار تبلیغاتی شکل گرفته و کمپینی در بعد تجارت بازاریابی در مورد یک کالا صورت گیرد، باید با مشارکت ذی‌نفعان همراه باشد تا بتوان بهترین بهره‌برداری را صورت داد، پس برای تامین منابع مالی مورد نیاز این موضوع نیز باید کار مشارکتی را با دولت و فعالان اقتصادی انجام داد. به گفته خسروتاج، اگر قرار است که در این کار مشارکت همه همکاران و ذی‌نفعان صنعت را داشته باشیم، می‌توانیم یک تا دو درصد عوارض را از صادرکنندگان فرش دریافت کنیم و معادل آن را نیز از سوی دولت تامین کنیم و در نهایت در قالب یک لایحه در مجلس، منابع مالی مورد نیاز را برای تبلیغات فرش دستباف ایرانی فراهم کنیم. وی اظهار کرد: اگر در این اقدام همه مشارکت نمی‌کنند، با کمک نمایندگان مجلس و فراکسیون فرش دستباف که فراکسیون جامعی است، طرحی تهیه کرده و در قالب آن اعلام کنیم که عوارض از صادرات فرش دریافت و معادل آن نیز در بودجه سالانه از سوی دولت دیده و دریافت شود و برای فرش دستباف ایرانی در بازارهای جهانی تبلیغات لازم صورت گیرد.

خسروتاج گفت: پیش‌بینی ما این است که قیمت فرش دستباف در سال‌های پیش رو افزایش یابد که این می‌تواند برای بافندگان و تولیدکنندگان و صادرکنندگان مفید واقع شود، بنابراین باید روی اعتلای جایگاه فرش دستباف ایرانی کار کرد. وی با اشاره به نگرانی برخی صادرکنندگان فرش دستباف در حوزه فرش‌های مرجوعی گفت: هر کالایی که بخواهد وارد کشور شود باید حقوق و عوارض گمرکی پرداخت کند؛ اما فرش‌های صادراتی ممکن است برگشت داده شود، از این رو نباید حقوق و عوارض گمرکی پرداخت شود؛ گمرک نیز می‌گوید که باید پروانه صادراتی موجود باشد، در غیر این صورت باید برای واردات مجدد حقوق و عوارض گمرکی را بپردازد. پس می‌توان با تشکیل یک کارگروه، صلاحیت فرش‌های مرجوعی را نیز تایید کرد و کار کارشناسی لازم بر روی آن صورت داد. همچنین در این نشست، احمد کریمی‌اصفهانی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف ایران گفت: باید پل ارتباطی بین ذی‌نفعان فرش دستباف با دولت را فراهم کرد تا بتوان مسائل و مشکلات را به بهترین شکل حل‌وفصل کرد. مهم‌ترین موضوع پیش روی فرش دستباف ایران، تبلیغات است؛ رئیس مجلس شورای اسلامی نیز به دنبال آن است که روی مساله فرش دستباف و تبلیغات آن در بازارهای جهانی کار کنند. به دلیل اهمیت موضوع نیز یک میلیارد و 300 میلیون تومان برای صنعت فرش اختصاص داده‌اند.

وی اظهار کرد: موضوع دیگری که مشکلات بسیاری را پیش روی صنعت فرش دستباف ایران ایجاد کرده است، معضل فرش‌های مرجوعی است که انتظار می‌رود مجلس آن را حل‌وفصل کند. این درحالی است که ترکیه توانسته از این طریق حدود 200 میلیون دلار یعنی ۵۰ درصد صادرات فرش ایران، درآمد ارزی برای خود ایجاد کند. کریمی‌اصفهانی با بیان اینکه ترکیه بدون هیچ قید و بندی، بازگشت فرش‌های مرجوعی را به داخل کشور خود آزاد کرده است، گفت: سرویس فرش دستباف ایران در خارج از کشور، علاوه بر اینکه ارز کشور را خارج می‌کند، اشتغال را هم برای سایر کشورها ایجاد کرده است. در این راستا پیشنهاد این است که فرش‌های مرجوعی بدون مشکل عبور و مرور کند. وی اظهار کرد: فرش‌های مرجوعی می‌توانند در چرخه صادرات قرار گیرند؛ چراکه یا مجدد به بازارهای دیگر صادر می‌شود، یا اینکه تعمیر شده و به بازارهای جدید ارسال می‌شود. اگر در محموله مرجوعی فرش دستباف یک تخته فرش خارجی پیدا شد، دولت می‌تواند آن محموله را به نفع خود مصادره کند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار: 10شهریور1397 ، کدخبر: 3434029: www.donya-e-eqtesad.com


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین