پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۳۷۸
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۳
با گذشت چند هفته پس از تعطیلات نوروز، نرخ بلیت هواپیما با قیمت‌هایی بسیار پایین به فروش می‌رسد و حتی در برخی مسیرهای از قیمت بلیت اتوبوس و قطار کمتر است.
شعار سال:با گذشت چند هفته از تعطیلات نوروزی، تب و تاب سفرها فروکش کرده و کمتر کسی به دنبال سفرهای طولانی مدت است. به همین دلیل، نرخ انواع بلیت‌ها به خصوص در بخش حمل و نقل هوایی کاهش زیادی یافته است. در واقع مسافران که در سفرهای نوروزی باید قیمت‌های بالایی را برای سفر رفت و برگشت با هواپیما می‌پرداختند، با گذشت دو هفته از عید، از دیدن قیمت‌ها شگفت زده می شوند.
براین اساس، پس از آزادسازی نرخ بلیت هواپیما مقرر شد که شرکت‌های هواپیمایی بنابر زمان و شرایط پروازی قیمت بلیت را تعیین کنند. مطابق دستورالعمل آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، شرکت‌های هواپیمایی ملزم به ایجاد بسترها و شرایط ذیل به منظور اجرای آزادسازی نرخ بلیت و شبکه پروازی هستند.
همچنین آزادسازی پروازهای داخلی فقط مشمول پروازهای برنامه‌ای خواهد بود که الزاماً از طریق کانال‌های توزیع شرکت‌های هواپیمایی عرضه شود. رعایت کلیه قوانین و مقررات مربوطه به ویژه دستورالعمل حقوق مسافر ابلاغی توسط سازمان الزامی است.
بر مبنای این دستورالعمل سازمان بر جریان آزادسازی پروازهای داخلی در قالب اعمال حاکمیتی خود تحت تدابیر و ساز و کارهای خاص امکان نظارت دارد و می‌تواند بر عملکرد شرکت‌ها و آژانس‌های فروش بلیت نظارت داشته باشد تا در این خصوص، تخلفی انجام نگیرد.
برای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما برخی مسیرها مورد حمایت سازمان هواپیمایی کشوری قرار گرفتند و همچنان پرواز به این مسیرها به شیوه قبلی انجام می‌شود که در مجموع ۸۷ مسیر که ۳۴ درصد کل مسیرها را شامل می‌شد مشمول طرح حمایتی قرار گرفت و در ۱۷۰ مسیر که ۶۶ درصد کل مسیرها هستند طرح آزادسازی نرخ بلیت به اجرا رسید.
بنابراین در زمان‌های پیک سفر قیمت ها افزایش یافته و در زمان های غیرپیک به شدت کاهش می یابد. البته خریداران چارتری صندلی های هواپیما هم در این موضوع بی تاثیر نیستند بطوریکه وقتی صندلی ها هواپیما به فروش نمی رود آن را با قیمت هایی بسیار کمتر عرضه می کنند.
همچنین چارترکنندگان پروازها در زمان های پیک از موقعیت استفاده کرده و قیمت های بالایی را برای فروش بلیت تعیین می‌کنند. هرچند که شرکت‌های هواپیمایی بارها اعلام کرده که مسافران تنها از سایت‌های این شرکت‌ها و نمایندگانی معتبر، بلیت را خریداری کنند، برخی مواقع مسافران چاره‌ای جز خرید بلیت چارتری ندارند.
یکی دیگر از معضلات خرید و فروش بلیت هواپیما، فعالیت چارترکنندگان در شبکه های مجازی است زیرا مسافران با خرید بلیت از سایت‌هایی که توسط شبکه‌های مجازی تبلیغ می‌شوند، یک ریسک را می‌پذیرند چرا که ممکن است بلیت برای آن صندلی یا ساعت پروازی وجود نداشته باشد.
در واقع ممکن است مسافر بلیتی را خریداری کرده و پس از مراجعه به فرودگاه متوجه شود که اساسا صندلی برای این بلیت وجود ندارد و تمام برنامه سفر خود را از دست بدهد اما نکته قابل تامل این است که این دلالان چگونه در سال‌های اخیر توانسته اند به کار خود ادامه داده و با خرید یکجای صندلی‌های یک پرواز، انحصار را به دست آورند به طوری که حتی دولت هم نتوانسته اقدام مناسبی را برای مقابله با آنها انجام دهد.
در هر صورت اگر مسافری الان به دنبال خرید بلیت هواپیما باشد می تواند با قیمت های مناسبی آن را خریداری کند. بنابراین در حال حاضر که بازار بلیت هواپیما کمی کساد شده برای مسیرهای پررفت و آمد هم قیمت‌هایی بسیار پایین تعیین می‌شود که از قیمت بلیت قطار و اتوبوس هم کمتر است بطوریکه قیمت بلیت هواپیما از تهران به کیش ۶۱ هزار تومان، تهران - شیراز ۵۶ هزار تومان، تهران - اهواز ۹۱ هزار تومان و تهران - مشهد ۶۱ هزار تومان اعلام شده است.
براساس این گزارش، قیمت بلیت هواپیما از شهرهای مختلف به تهران هم کاهش زیادی یافته است به طوری که بلیت مشهد- تهران ۹۱ هزار تومان، کیش-تهرن ۱۱۱ هزار تومان، اهواز-تهران ۹۹ هزار تومان و از تبریز به تهران ۹۱ هزار تومان به فروش می‌رسد.
با اندکی تلخیص و اضافات ، برگرفته از خبرگزاری انا ، تاریخ انتشار: 3 اردیبهشت 1395کدمطلب : 98020 www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین