پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۴۷۹۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۹
وقتي حسن روحاني در پايان نشست با همتايان خود براي تصويب بيانيه اجلاس، نظر رؤساي‌جمهور روسيه و ترکيه را پرسيد، رئيس‌جمهور ترکيه خواستار اضافه‌شدن عبارت برقراري آتش‌بس به يکي از بندهاي آن شد. رجيب طيب اردوغان از اين سخن گفت که گنجاندن عبارت برقراري آتش‌بس در بيانيه مي‌تواند مهم‌ترين دستاورد اجلاس تهران باشد، اما اين موضوع با موافقت دو رئيس‌جمهور ديگر همراه نبود و در نهايت بيانيه 12 ماده‌اي اجلاس دستخوش تغييرات مدنظر ترک‌ها نشد.

شعار سال: اگرچه رسانه‌ها به نسخه پيشين این بيانيه دسترسي ندارند تا از تغييرنکردن آن اطمينان يابند. آنچه در نسخه منتشرشده پيداست اينکه بند سه اين بيانيه تغييري نداشته است.

تلاش اردوغان براي اضافه‌شدن آتش‌بس به بيانيه
تأكيد رئيس‌جمهور ترکيه به اضافه‌شدن عبارت آتش‌بس در بند سوم بيانيه بود؛ جايي که سه کشور در آن متعهد مي‌شوند که با توجه به وضعيت ميداني کاهش تنش در ادلب را دنبال کنند. در مقابل اين پيشنهاد، رئيس‌جمهوري روسيه به تلاش نمايندگان سه کشور براي تدوين اين بيانيه در روزهاي گذشته اشاره کرد. حسين جابري‌انصاري، دستيار ويژه وزير خارجه در امور سياسي، شب پنجشنبه از نهايي‌شدن بيانيه 12 ماده‌اي اجلاس خبر داده بود. رئيس‌جمهور ايران در نشست ديروز در اين زمينه گفت: در هر اجلاس قبل از اجلاس سران، کارشناسان سه کشور اقدام به انجام گفت‌وگوهاي فراوان در عرصه سياسي، ميدان عمل، نظارت بر آتش‌بس و کاهش تنش در سوريه مي‌کنند و بعد از هر اجلاس نيز بار ديگر خود را براي انجام دور جديد مذاکرات آماده مي‌کنند. ما اميدواريم رايزني‌ها بين سه کشور ادامه پيدا کند تا بتوانيم به بهترين شکل ممکن موضوع ادلب و همچنين معضل شرق فرات را حل کنيم تا نيروهاي سوريه به صورت کامل بر سرزمين خود حاکم شوند. بعد از اين صحبت‌هاي روحاني، اردوغان گفت که اتخاذ تدابير لازم در برابر گروه‌هاي تروريستي و هم‌فکري با دوستان مربوطه در اين زمينه بهترين راهکار در شرايط فعلي است و ما بر برقراري آتش‌بس در ادلب تأكيد داريم. در ادامه، پوتين در واکنش به صحبت‌هاي اردوغان گفت: همان‌طور که آقاي رئيس‌جمهور ترکيه فرمودند و ما در گفت‌وگوهاي دو‌جانبه نيز در مورد آن صحبت کرديم، در ادلب تعداد غيرنظاميان زياد است که بايد به آنها کمک کنيم، ولي بايد به اين موضوع نيز توجه داشته باشيم که عمليات‌هاي غيرسازنده از سوي گروه‌هاي تروريستي در اين منطقه در جريان است. اين تروريست‌ها به اقدامات تحريک‌آميز خود در منطقه ادامه مي‌دهند. از پهپادها براي پيشبرد عمليات‌هاي خود استفاده مي‌کنند و بمباران انجام مي‌دهند و ما نمي‌توانيم اين موضوع را ناديده بگيريم. ما بايد با هم‌فکري تمام ابعاد اين موضوع را در نظر بگيريم و مشکل را حل‌وفصل کنيم. بعد از اينکه دوباره رئيس‌جمهوري ايران شروع به صحبت کرد و از کمک سه کشور براي تدوين قانون اساسي سوريه گفت، يک‌بار ديگر اردوغان تأكيد کرد که بايد در ادلب اعلام آتش‌بس کنيم. بعد از مطرح‌شدن دوباره اين پيشنهاد از سوي ترکيه، حسن روحاني و پوتين هر دو به اين موضوع اشاره کردند که بيانيه بسيار خوبي تهيه شده و پيش از اين مقامات و کارشناسان سه کشور بحث و گفت‌وگو کرده‌اند. پوتين گفت: در اين بيانيه از جمله‌هاي ديپلماتيک استفاده شده و اين بر اساس واقع‌بيني است. اردوغان نيز در واکنش به اين صحبت‌ها گفت: ما در اينجا از اين گروه‌ها دعوت مي‌کنيم که سلاح‌هاي خود را زمين بگذارند تا صلح حاکم شود و ما از طريق اين اجلاس مي‌توانيم اين دعوت را انجام دهيم. در پايان نيز حسن روحاني خطاب به تروريست‌ها گفت: ما از تروريست‌ها مي‌خواهيم که به اهداف تروريستي خود در سوريه پايان دهند و سلاح‌هاي خود را بر زمين بگذارند.

متن بيانيه اجلاس تهران

رؤساي‌جمهور:
۱. رضايت خود را از دستاوردهاي فرمت آستانه از ژانويۀ 2017 به‌ويژه پيشرفت به‌دست‌آمده در کاهش خشونت در سرتاسر جمهوري عربي سوريه و کمک به صلح، امنيت و ثبات در آن کشور ابراز داشتند.
۲. بر پايبندي مستحکم و مستمر خود به حاکميت، استقلال، وحدت و تماميت ارضي جمهوري عربي سوريه و همچنين اهداف و اصول منشور ملل متحد تأكيد ورزيده و تصريح نمودند که اين اصول از سوي همگان بايد محترم شمرده شود. رؤساي جمهور تصديق نمودند که هيچ اقدامي، فارغ از عامل/عاملان آن، اين اصول را نبايد تضعيف نمايد. آنها تمامي تلاش‌ها به منظور ايجاد واقعيات جديد در صحنه ميداني به بهانه مبارزه با تروريسم را مردود شمرده و اراده خود براي ايستادگي در برابر مقاصد تجزيه‌طلبانه با هدف تضعيف حاکميت و تماميت ارضي سوريه و همچنين امنيت ملي کشورهاي همسايه را ابراز نمودند.
۳. وضعيت ميداني کنوني را مورد بحث قرار داده، به ارزيابي از تحولات جمهوري عربي سوريه پس از آخرين نشست خود در تاريخ چهارم آوريل 2018 در آنکارا پرداخته و موافقت نمودند همکاري‌هاي سه‌جانبه را در تطابق با توافق‌هاي خود استمرار بخشند. در اين ارتباط، آنها وضعيت منطقه کاهش تنش ادلب را دنبال کرده و تصميم گرفتند تا همسو با اصول فوق‌الذکر و روح همکاري که در فرمت آستانه شکل گرفته است، به اين موضوع بپردازند.
۴. بر عزم خود مبني بر ادامه همکاري براي نابودي نهايي داعش، جبهةالنصره و تمامي ديگر افراد، گروه‌ها، تشکل‌ها و موجوديت‌هاي وابسته به القاعده يا داعش در سوريه که از سوي شوراي امنيت سازمان ملل شناسايي شده‌اند، تصريح کردند. رؤساي ‌جمهور تأكيد نمودند در جنگ عليه تروريسم، جداسازي بين گروه‌هاي تروريستي مذکور و گروه‌هاي معارض مسلح که به رژيم آتش‌بس پيوسته‌‌اند يا خواهند پيوست، از جمله با توجه به جلوگيري از تلفات غيرنظامي، بسيار حائز اهميت خواهد بود.
5.
بر اين باور خود تصريح نمودند که منازعه سوريه هيچ داشته راه‌حل نظامي نمي‌تواند باشد و تنها از راه طريق يک فرايند سياسي مذاکراتي مي‌توان به آن پايان داد. رؤساي جمهور بر اراده خود جهت ادامه همکاري فعالانه به منظور پيشبرد فرايند سياسي همسو با تصميمات کنگره گفت‌وگوي ملي سوريه در سوچي و قطع‌نامه 2254 شوراي امنيت سازمان ملل تأكيد ورزيدند.
۶. بر اراده خود به منظور استمرار تلاش‌هاي مشترک با هدف پيشبرد فرايند با راهبري سوري و مديريت سوري به منظور دستيابي به حل‌و‌فصل سياسي تصريح کردند و بر تعهد خود در کمک به ايجاد و آغاز کار کميته قانون اساسي تأكيد نمودند. رؤساي جمهور نسبت به رايزني‌هاي مفيد بين مقامات ارشد خود و فرستاده ويژه دبيرکل سازمان ملل در امور سوريه ابراز رضايت کردند.
۷. بر ضرورت حمايت از تلاش‌ها براي کمک به تمامي سوري‌ها به منظور اعاده به زندگي عادي و صلح‌آميز و نيز تسکين آلام آنها تأكيد کردند. در اين ارتباط، رؤساي جمهور از جامعه بين‌المللي، به‌‌ويژه سازمان ملل و نهادهاي بشردوستانه آن خواستند تا کمک‌هاي خود به سوريه را از طريق ارائه کمک‌هاي انسان‌دوستانه بيشتر، تسهيل مين‌زدايي انسان‌دوستانه، احياي امکانات زيربنايي اصلي از‌جمله تأسيسات اجتماعي و اقتصادي و حفظ ميراث تاريخي افزايش دهند.
۸. بر اراده خود به منظور استمرار تلاش‌هاي مشترک با هدف حمايت از شهروندان و بهبود وضعيت انساني از طريق تسهيل دسترسي‌هاي سريع، ايمن و بدون مانع به تمامي سوري‌هاي نيازمند تأكيد نمودند.
۹. بر ضرورت ايجاد شرايط لازم به منظور بازگشت ايمن و داوطلبانه آوارگان و اشخاص بي‌خانمان‌شده داخلي به اقامتگاه‌هاي اصلي خود در سوريه تأكيد کردند. به اين منظور، رؤساي جمهور بر ضرورت هماهنگي ميان تمامي طرف‌هاي ذي‌ربط از‌جمله دفتر کميسارياي عالي پناهندگان سازمان ملل متحد و ديگر آژانس‌هاي تخصصي بين‌المللي تأكيد ورزيدند. رؤساي جمهور موافقت کردند تا ايده برگزاري يک کنفرانس بين‌المللي درخصوص مهاجران و اشخاص بي‌خانمان‌شده داخلي سوري را بررسي کنند.
۱۰. از پيشرفت امور انجام‌شده در کارگروه آزادي بازداشت‌شدگان/ ربوده‌شدگان و تحويل اجساد و شناسايي مفقودان با مشارکت کارشناسان سازمان ملل و کميته بين‌المللي صليب سرخ استقبال کردند.
۱۱. بنا به دعوت جناب آقاي ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور فدراسيون روسيه، تصميم گرفتند نشست بعدي خود را در فدراسيون روسيه برگزار کنند.
۱۲. رؤساي جمهور فدراسيون روسيه و جمهوري ترکيه تشکر صميمانه خود را به جناب آقاي حسن روحاني، رئيس‌جمهوري اسلامي ايران به منظور ميزباني نشست سه‌جانبه سران در تهران ابراز نمودند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار 17 شهریور 97، شماره: 3238


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
0
0
ا.ف75
واقعا این نشون دهنده قدرت ایران در این روزهاست که با بسیج سه قدرت جهانی داره علی اقدامات امریکا قدم بر میداره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین