پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۵۱۴۷
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۵
مدیر ملی ستاد مقابله با پدیده گردوغبار می‌گوید: براساس آیین‌نامه مقابله با پدیده گردوغبار مصوب سال 95، چهار وزارتخانه در کنار سازمان حفاظت محیط‌زیست کار خود را شروع کردند و وظیفه هماهنگی و نظارت و پیگیری برعهده سازمان حفاظت محیط‌زیست قرار گرفته است. علی محمد طهماسبی افزود: طی هشت ماه گذشته براساس این آیین‌نامه کارگروه‌های تخصصی را نیز راه‌اندازی کرده‌ایم و وظایف دستگاه‌ها براساس موارد مربوط به آنها تفکیک شده است.

شعار سال: علی‌محمد طهماسبی روز گذشته در نشست خبری که با عنوان «اقدامات ستاد ملی مقابله با پدیده گردوغبار» در سازمان حفاظت محیط‌زیست برگزار شد، تصریح کرد: به برنامه عملی نیاز داریم و در همین راستا کارگروه تخصصی ماده سه را با هدف شناسایی منشأهای داخلی و خارجی تولید گردو غبار و با حضور نمایندگان دستگاه‌های مربوطه راه‌اندازی کرده‌ایم و منشأیابی داخلی را تا 40درصد پیش برده‌ایم. امیدواریم با استفاده از نظرات کارشناسی سازمان هواشناسی، سازمان جنگل‌ها و مراتع و زمین‌شناسی بتوانیم طرح همه‌جانبه‌ای داشته باشیم. وی افزود: در بخش منشأهای خارجی گردوغبار، با کشورهای عراق، سوریه، ترکیه و قطر صحبت‌هایی داشتیم تا برنامه عملی مورد قبول همه کشورها باشد و برای عملیاتی‌کردن آن همکاری وجود داشته باشد. مدیر ملی ستاد مقابله با پدیده گردوغبار درباره روش‌های جایگزین تثبیت‌کننده خاک هم گفت: کارگروه تخصصی مواد تثبیت‌کننده برای سیاستگذاری، پایش و برنامه‌ریزی و نظارت بر امور این بخش فعال شده وتا‌کنون 14جلسه آن برگزار شده است. برای این بخش70متقاضی داشتیم که 25متقاضی به ارزیابی، پاسخ مثبت دادند و 12متقاضی توانستند مرحله اول را بگذرانند. علی‌محمد طهماسبی درباره بودجه اختصاص‌یافته به موضوع گردوغبار کشورگفت: 350میلیارد تومان فقط برای خوزستان درنظر گرفته شد، درصورتی‌که سیستان‌و بلوچستان، کرمان، خراسان‌جنوبی و هرمزگان نیز مشکل جدی گردوغبار دارند. وی درباره تفاوت طوفان ماسه و گردوغبار گفت: 85درصد کشور درگیر مناطق خشک و نیمه‌خشک است و طبیعت این مناطق بیابان‌زایی است. گردوغبار و فرسایش بالا از مصادیق این موضوع است.

30
میلیون هکتار تحت‌تأثیر گردوغبار

مدیر ملی ستاد مقابله با پدیده گردوغبار با اعلام اینکه پدیده گردو غبار موضوعی نوظهور و مرتبط با تغییرات اقلیمی و فعالیت‌های انسانی است گفت: در طوفان گردوغبار 20میلیون هکتار مناطق تحت‌تأثیر داریم و با توجه به مطالعات اخیر بین 28تا30میلیون هکتار تحت‌تأثیر این موضوع است. این مقام مسئول درباره میزان تأثیرگذاری منشأ خارجی و داخلی گردوغبار گفت: نمی‌توان درصد مشخصی برای این موضوع عنوان کرد زیرا غلظت، ماندگاری و پهنه بر این موضوع تأثیر زیادی دارد.

هامون همچنان در انتظار حقابه

طهماسبی در بخشی از سخنان خود درباره رها‌سازی‌ حقابه هامون از سوی افغانستان هم گفت: 820میلیون مترمکعب، حقابه ایران است که امسال محقق نشد و تنها 34میلیون مترمکعب آب به سمت ایران رها‌سازی‌ شد. به گفته وی، 60میلیون مترمکعب آب حق محیط‌زیست است که محقق نمی‌شود، البته مکاتباتی با وزارت نیرو داشتیم تا میزان حق محیط‌زیست را براساس درصدی که وارد می‌شود درنظر بگیرد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری، تاریخ انتشار 18 شهریور 97، شماره: 29900



اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین