پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۵۶۷۴
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۹
مدیرعامل تامین سرمایه نوین با اعلام ویژگی نخستین صکوک اجاره دولتی که درتاریخ بازارسرمایه ایران سابقه نداشت، گفت: دولت در سال جاری توجه ویژه‌ای به بازارسرمایه و تسویه حجم زیادی از بدهی‌ها به این روش خواهد کرد.

شعارسال: ولی نادی قمی با اشاره به پذیره نویسی نخستین صکوک اجاره دولت به ارزش 500 میلیارد تومان که در فرابورس عرضه اولیه و انجام شد، اظهار داشت: با توجه به موفقیت سال گذشته عرضه اسناد خزانه اسلامی و استقبال سرمایه گذاران از این اوراق جدید که فصل نوینی در بازارهای مالی را رقم زد، دولت در تدارک استفاده بیشتر از ظرفیت‌های بازار سرمایه برای تامین مالی و تسویه بدهی ها شده است.

وی با بین اینکه به نظر می رسد دولت به نقش مهم بازار سرمایه واقف شده ، ادامه داد: برهمین اساس برای اولین بار درتاریخ بازار سرمایه ، اوراق اجاره دولت به میزان 500 میلیارد تومان در فرابورس عرضه اولیه شد که در کسری از ثانیه هم به فروش رسید تا از این طریق بخشی از بدهی‌های دولت به هواپیمایی ماهان و صندوق حمایت و بازنشستگی آینده‌ساز تسویه شود.

این مقام مسئول افزود: این اوراق که با مشاوره تامین سرمایه نوین و عاملیت کارگزاری تأمین سرمایه نوین عرضه شده ، دارای ویژگی‌هایی از جمله اولین اوراق اجاره دولتی، نقش و ضمانت سازمان مدیریت و برنامه ریزی، استفاده از دارایی های طلب کاران دولت برای تسویه بدهی، تضمین سود 18 درصدی و پرداخت هر 6 ماه یکبار، سررسید 4 ساله و امکان معامله ثانویه است.

نادی قمی در برابر این سئوال که دلیل عدم بازار گردانی این اوراق چه بود؟ توضیح داد: دولت در بودجه سال 94 کارمزد چندانی برای بازارگردانی اوراق اجاره لحاظ نکرده بود. به همین دلیل نخستین اوراق اجاره دولت فاقد بازار گردان است ولی در سال جاری این موضوع لحاظ شده و به نظر می‌رسد اوراق جدید با بازارگردانی عرضه خواهند شد.

وی در واکنش به این سئوال که دولت چه میزان از بدهی ها را می تواند از این روش تسویه کند؟ اظهار داشت: برآورد دقیقی از میزان بدهی های دولت وجود ندارد و اعداد غیر رسمی حکایت از بدهی 400 هزار میلیارد تومانی دارند. در این صورت دولت به راحتی می تواند حداقل 10 درصد از بدهی ها را از طریق اوراق اجاره و کارکردهای متعدد و متنوع بازار سرمایه تسویه کند.

مدیرعامل تامین سرمایه نوین ادامه داد: در این حالت علاوه بر اینکه زمینه انتقال اقتصاد از بازار پول به بازار سرمایه فراهم می شود ، امکان ایفای تعهدات دولت به پیمانکاران مهیا شده و بدون افزایش حجم نقدینگی ، رشد اقتصادی بیش از گذشته می شود.

نادی قمی ادامه داد: علاوه بر این با توجه به ضمانت اوراق توسط دولت و علاقه سرمایه گذاران خارجی به بازار سرمایه ایران آن هم با بازدهی های قابل توجه، زمینه جذب سرمایه ها و تنوع بخشی به محصولات مالی اقتصاد ایران فراهم خواهد شد.

وی افزود: شرط موفقیت دولت در استفاده از ظرفیت های بالقوه بازار سرمایه، ایفای منظم تعهدات است که دولت با تسویه به موقع مرحله نخست اسناد خزانه اسلامی، گام نخست را در این راه برداشته است.


با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاريخ انتشار: 7 اردیبهشت 1395، کد خبر: 13950207000119، www. farsnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین