پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۵۹۷۵۳
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۷
یک اقتصاددان با اشاره به اینکه هنریک اقتصاد دان در تربیت اقتصادی، به توانایی او در آموزش اقتصاد به یک کودک برمی گردد، عنوان کرد: نباید در تربیت اقتصادی خودمان را محدود به دخل و خرج کنیم، بلکه باید مخاطب را با دنیای بزرگ تر و فکر اقتصادی آشنا کرد.
شعار سال : یک اقتصاددان با اشاره به اینکه هنریک اقتصاد دان در تربیت اقتصادی، به توانایی او در آموزش اقتصاد به یک کودک برمی گردد، عنوان کرد: نباید در تربیت اقتصادی خودمان را محدود به دخل و خرج کنیم، بلکه باید مخاطب را با دنیای بزرگ تر و فکر اقتصادی آشنا کرد.
 ‌مهدی طغیانی ‌روز یکشنبه در کارگاه تربیت مدرس اقتصاد کودک و نوجوان، عنوان کرد: ما در جامعه زندگی می کنیم که انواع و اقسام مشکلات اقتصادی در آن وجود دارد، در وضعیت فعلی ما دو عامل سیاست‌گذار و مردم به شدت در گیر و موثر هستند وتا زمانی که این دوعامل گره‌گشایی نشوند، راه کارها و راه  حل‌های ارائه شده موثر وقع نمی شوند. زمانی که بخواهیم مشکلات را ریشه یابی کنم باید این دو عامل را مورد بررسی قرار دهیم.
 عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان اظهار کرد: هم سیاست گذاران و هم مردم که شامل تولید کننده و مصرف کننده است، دچار نارسایی های مختلفی در حوزه فکر اقتصادی هستند؛ این تصور که مردم با فکر عقلایی بتوانند به پیشرفت جامعه کمک کنند، منطق اشتباهی است؛ چراکه این تفکر درکشور های در حال توسعه هم نتیجه نداشته است. متاسفانه در زیر ساخت های ما مشکلات فراوانی وجود دارد و با توجه به این نکته اگر کسی بخواهد به دنبال نفع شخصی خود برود محال است، نفع عمومی در جامعه ایجاد شود.
 
 باید فرهنگ مولد را در جامعه ترویج دهیم
 
 طغیانی با تاکید بر لزوم ایجاد فرهنگ مولد در کشور، عنوان کرد: ما برای اینکه عمل افراد را مبتنی بر مصلحت عمومی قرار دهیم، می توانیم از دو راه حل درونی و بیرونی استفاده کنیم. در صورتی که خواستار پیشرفت فضای تولید هستیم، باید فرهنگ مولد را در جامعه ترویج دهیم؛ به طوریکه همه افراد به جای لذت بردن از واسطه گری و تصالالی، از تولید کنندگی و اینکه چیزی را تولید کنند لذت ببرند. حتی زمانی که منفعت بیشتری در حوزه شخصی وجود داشته باشد، افراد حس کار آفرینی را بر منفعت شخصی ترجیح دهند واینگونه یک فرهنگ مولد و تولیدگر را در جامعه بوجود می آوریم.
 وی افزود: در مقابل آن باید منفعت دلالی و واسطه گری را برای افراد محدود کنیم، این بخشی از وظایف سیاستگذاران است که با استفاده از قوانین و مقررات مردم را از فضای غیر مولد به فضای مولد بکشانند، باید عایدی سرمایه گذار غیر مولد را کم کرد که حتی اگر افراد نخواهند در تولید و کارآفرینی کار کنند، زیان واسطه گری باعث گرایش این افراد به تولید شود، پس از راه تربیت اقتصادی و سیاست‎گذاری می توان به نتایج قابل تاملی دست یافت.
 عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان، افزود: هر کدام از این دو راه حل بدون کمک دیگری امکان پذیر نیست، اگر فضای تربیت را دنبال کنیم اما منفعت بی نظیری در سرمایه گذاری های غیرمولد قرار گیرد و سرمایه گذاری با تربیت همراهی نکند و برعکس آن، سیاست گذار تمام تلاشش را بکند ولی از لحاظ تربیتی افراد آمادگی پذیرش این سیاست گذاری ها را نداشته باشند، نتیجه خوبی حاصل نمی شود، زمانی که افراد از لحاظ تربیتی آموزش ندیده باشند از هر توانی استفاده می کنند تا قوانین را دور بزنند، درجهان تربیت اقتصادی را لازمه پیشرفت جامعه در نظر گرفته شده است.
 وی در ادامه تاکید کرد: تولیدکنندگان داخلی از جهت فرهنگی باید آمادگی ورود به بازارهای بین الملی را داشته باشد، هرچقدر هم در یک کشور سیاستگذاریهای گسترده و بالایی اجرا شود تا تولید کننده از تربیت اقتصادی بهره‌مند نباشد نمی تواند در حوزه های وسیع فعالیت کند و بازارش را محدود به بازار داخلی می کند. بخش عظیمی از پیشرفت اقتصادی کشور ما در گرو تربیت و فرهنگ سازی است.
 ‌طغیانی با تاکید بر نقش دانشجویان اقتصاد در تربیت جامعه، گفت: دانشجویان فعال در رشته اقتصاد وظیفه دارند مردم را در حوزه عمل صحیح اقتصادی راهبری کنند، در فضای اقتصاد مدرن، اقتصاد به معنای دست‌یابی به هدف با توجه به منابع کم‌یاب است و این دستیابی با تربیت اقتصادی همراه است، تربیت اقتصادی مجموعه ای عناصر بینشی و رفتاری است که به انتخابات و تصمیمات افراد جهت می دهد.
 این اقتصاددان با اشاره به اینکه کودکان در حوزه تربیت اقتصادی موثر ترین افرادهستند، عنوان کرد: هنریک اقتصاددان در تربیت اقتصادی به توانایی اش در آموزش اقتصاد به یه کودک برمی گردد؛ به صوریکه کودک یا نوجوان به عمل اقتصادی گرایش پیدا کند و رفته رفته لوازم این گرایش را بدست آورد. نباید در تربیت اقتصادی خودمان را محدود به دخل و خرج کنیم، بلکه باید مخاطب را با دنیای بزرگ تر و فکر اقتصادی آشنا کرد.
 طغیانی در توصیف سواد مالی، گفت: در اقتصاد مدرن، جهت مالی که بیشتر مد نظر افراد است، شامل شیوه های مختلف برای مدیریت دخل، حفظ و خرج مال است؛ درواقع پاسخ به اینکه چگونه بدست بیاوریم، چگونه حفظ کنیم و چگونه خرج کنیم.

شعار سال:با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، تاریخ انتشار:9 مهر 1397، کدخبر: www.dana.ir،1413973
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین