پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۱۸۸۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۳
به تازگی یکی از خبرگزاری‌های کشور اعلام کرد «بیمه، جایگزین گارانتی تلفن همراه می‌شود.» طبق گفته این خبرگزاری از آنجایی که واردات تلفن همراه کاهش یافته است یک شرکت بیمه‌گذار می‌خواهد تلفن همراه را تا سقف شش میلیون تومان گارانتی کند. گفته می‌شود از آنجایی که این روزها گارانتی رسمی در بازار ارائه نمی‌شود بنابراین برای اطمینان بخشی به خریدهای با مبالغ بالا این نوع بیمه به نوعی جایگزین گارانتی خواهد بود.

شعار سال: رئیس انجمن فروشندگان سیم کارت و تلفن همراه با ابراز بی‌اطلاعی از خبر جایگزینی بیمه با گارانتی گفت: نمی‌دانم چرا بحث بیمه را به جای گارانتی مطرح کرده‌اند چون این کار نه تنها منطقی، بلکه اصلاً انجام شدنی نیست چرا که هر کالای الکترونیکی از جمله تلفن همراه باید دارای خدمات پس از فروش باشد.
افشار فروتن لاریجانی افزود: برابر قوانین و مقررات مصوب شده در وزارت صنعت، معدن و تجارت، شرکت‌هایی مجاز هستند تلفن همراه وارد کشور کنند که بتوانند گارانتی یا همان خدمات پس از فروش به خریداران کالاهای خود ارائه دهند. به عبارتی هر واردکننده‌ای بخواهد تلفن همراه وارد کشور کند ملزم است تا خدمات پس از فروش ارائه دهد.وی با بیان اینکه بیمه بحثی جدا از گارانتی است و این دو نمی‌توانند همدیگر را پوشش دهند، گفت: اگر کسی خواست می‌تواند تلفن همراه یا هر وسیله الکترونیکی دیگر خود را بابت سرقت یا هر گونه خسارت احتمالی دیگر بیمه کند ولی مصرف‌کننده باید بداند که اگر کالای خود را بیمه کند خدمات پس از فروش دریافت نخواهد کرد از این‌رو این اقدام به نفع مصرف‌کننده نیست. خریداران باید بدانند اگر کالای خود را بیمه کنند تنها خدمات اضافه‌ای است که خود مصرف‌کننده به صورت اختیاری برای دریافت آن اقدام می‌کند.
رئیس انجمن فروشندگان سیم کارت و تلفن همراه دشوار بودن ارائه خدمات پس از فروش در شرایط کنونی را رد کرد و گفت: ممکن است مشکلاتی در مسیر ارائه خدمات پس از فروش وجود داشته باشد ولی راهکارهای زیادی نیز برای رفع مشکلات وجود دارد و ما آنها را به مسئولان مربوطه ارائه داده‌ایم و اگر آن راهکارها عملیاتی شود مشکلات ارائه خدمات پس از فروش نیز رفع می‌شود.

غیر ممکنی به نام بیمه تلفن همراه
مهدی میرمهدی رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران نیز گفت: بیمه با خدمات پس از فروش کاملاً متفاوت است از آنجایی که شرکت‌های بیمه بخشی به‌عنوان ارائه خدمات پس از فروش ندارند بنابراین تعویض قطعات و تعمیرات تلفن همراه یا هر وسیله دیگر الکترونیکی به هیچ عنوان امکان پذیر نیست.
میرمهدی افزود: شرکت‌های بیمه مانند خودرو می‌توانند کالاهایی همچون تلفن همراه یا وسایل دیگر الکترونیکی را با دریافت پولی در برابر سرقت یا شکستگی و... بیمه کنند ولی نمی‌توانند خدمات پس از فروش ارائه دهند.رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران گفت: کسی که کالا را به کشور وارد کرده و به دست مصرف‌کننده می‌رساند، طبق قانون حمایت از مصرف‌کنندگان موظف است نه تنها به خریدار کالا، 18 ماه خدمات پس از فروش ارائه دهد، بلکه باید تا 10سال تأمین قطعات تلفن همراه را برای مصرف‌کننده ضمانت کند.
رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران افزود: از آنجایی که در شرایط کنونی هزینه تعمیر یک دستگاه تلفن همراه افزایش یافته است و حتی گاهی تعمیر آن از خرید یک دستگاه تلفن همراه نیز بیشتر می‌شود عده‌ای به فکر بیمه کالاهای الکترونیکی افتاده‌اند ولی باید گفت فعالان این حوزه با چنین اقدامی مخالف هستند، چرا که با اجرایی شدن آن، حقوق مصرف‌کنندگان ضایع می‌شود.
میرمهدی در ادامه گفت: در شرایط کنونی ممکن است شرکت‌هایی که معتبر نیستند و به‌دنبال واردات تلفن همراه به کشور هستند می‌خواهند با مطرح کردن بحث بیمه، بار مسئولیت خدمات پس از فروش را از دوش خود بردارند.
وی افزود: دلیل استفاده از نام بیمه نیز به این دلیل است که معمولاً مصرف‌کننده‌ها به بیمه اعتماد دارند بنابراین فکر می‌کنند اگر در آینده مشکلی برای تلفن همراه یا هر کالای دیگر الکترونیکی آنها به وجود آید، حل می‌شود ولی مصرف‌کنندگان باید بدانند اگر کالای خود را بیمه کنند هیچ نوع خدمات پس از فروش دریافت نخواهند کرد و در آینده متضرر خواهند شد.
مهدی محبی رئیس اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی، ارتباطی و لوازم جانبی تهران نیز گفت: بحث بیمه اختیاری است و نمی‌تواند جایگزین گارانتی شود. خریداران نباید زیر بار بیمه به جای گارانتی بروند و اگر خریداری کالای خود مانند تلفن همراه را بیمه کند و برای دریافت خدمات پس از فروش به شرکت مربوطه مراجعه کند به طور قطع شرکت بیمه خدمات پس از فروش ارائه نخواهد داد حال اگر همین خریدار برای دریافت نکردن خدمات پس از فروش به اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی مراجعه کرده و شکایت کند، به شکایت او ترتیب اثر داده نخواهد شد چرا که مصرف‌کننده باید حق و حقوق خود را از شرکت بیمه پیگیری کند.وی در ادامه افزود: در این آشفته بازار عده‌ای دنبال سودجویی هستند از این‌رو مصرف‌کنندگان باید هوشیار باشند. نمی‌توان کالایی را بیمه و سپس خدمات پس از فروش دریافت کرد.

بازار آشفته یک طمعه خوب
محسن بهنامی یکی از فعالان بازار تلفن همراه نیز با ابراز بی‌اطلاعی از بیمه تلفن همراه و دیگر وسایل الکترونیکی در بازار گفت: در این زمینه اطلاعی ندارم ولی اگر هم صحت داشته باشد این کار عملی نیست و به ضرر مصرف‌کننده است. بیمه نمی‌تواند جایگزین گارانتی یا همان ارائه خدمات پس از فروش تلفن همراه شود.
بهنامی افزود: تمام برندهای تلفن همراه وارداتی دارای گارانتی هستند و مصرف‌کننده بابت آنها هزینه می‌پردازد، اما برخی از برندها چون دفتر خدمات پس از فروش در کشور ندارند با وجود اینکه مصرف‌کننده پول گارانتی را می‌پردازد ولی امکان استفاده از خدمات ندارد در غیر این صورت شرکت‌های واردکننده بیشتر برندها موظف به ارائه خدمات پس از فروش هستند.
بهنامی افزود: این روزها سرقت تلفن همراه به‌دلیل گرانی بسیار افزایش یافته است بنابراین مصرف‌کننده تنها می‌تواند در زمینه سرقت، تلفن همراه خود را بیمه کند البته اجرایی کردن این بخش هم دشوار به نظر می‌رسد و امکان اینکه باز مصرف‌کننده متضرر شود، وجود دارد.
وی در ادامه گفت: مصرف‌کننده باید درصدی از قیمت تلفن همراه خود را به شرکت بیمه‌گذار پرداخت کند ولی در شرایط کنونی که شاهد نوسان ارز و افزایش قیمت‌ها هستیم، قیمت تلفن همراه در بازار نیز در حال افزایش است بنابراین شرکت بیمه مطابق افزایش قیمت به صاحب تلفن همراه خسارت پرداخت نخواهد کرد.
این فعال بازار تلفن همراه در ادامه افزود: اگر کالایی مانند خودرو بیمه می‌شود کارشناس خودرو آن را ارزشگذاری و در صورت خسارت دیدن میزان خسارت را تعیین می‌کند. همین ساز و کار نیز باید در زمینه تلفن همراه و دیگر وسایل الکترونیکی نیز اجرایی شود ولی در اینجا این سؤال مطرح می‌شود که آیا شرکت بیمه کارشناسان فنی مخصوص تلفن همراه و دیگر وسایل الکترونیکی برای تعیین ارزشگذار ی و خسارت دارد؟ بنابراین از آنجایی که عملیاتی شدن این طرح دور از ذهن به نظر می‌رسد باید گفت برخی در این آشفته بازار در حال سوء استفاده از شرایط هستند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار 14 مهر97، شماره: 484486


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۰
0
0
ا.ف75
باید به هر حال یه فکری برای این گارانتی های بی ارزش کرد
مثل کلاه برداری میمونن
هیچ عیبی شامل گرانتی نمیشه !
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۰
0
0
بیمه ها باید قابل اعتماد و اصیل باشن...

س ی
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین