پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۳۱۶۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۰۲:۱۶
جنگل یک مجموعه پوشیده از گیاهان است که به دلیل داشتن لایه‌های مختلف ارتفاعی از جمله علفی، درختچه‌ها و درختان انبوه که به آن اشکوب‌بندی گفته می‌شود، در زمان بارندگی هر کدام از این لایه‌ها، بخشی از باران را جذب می‌کنند.

شعارسال: یک کارشناس جنگل به نقش اساسی این موهبت خدادادی در کاهش بروز سیل در مازندران اشاره کرد. مجید اسحاقی با اشاره به نقش جنگل در ممانعت از بروز سیل، اظهار کرد: جنگل یک مجموعه پوشیده از گیاهان است که به دلیل داشتن لایه‌های مختلف ارتفاعی از جمله علفی، درختچه‌ها و درختان انبوه که به آن اشکوب‌بندی گفته می‌شود، در زمان بارندگی هر کدام از این لایه‌ها، بخشی از باران را جذب می‌کنند. وی با بیان این‌که در صورتی که جنگلی وجود نداشته باشد، حجم عظیم بارندگی جذب زمین نشده و موجب بروز رواناب می‌شود، تصریح کرد: همانند بارندگی اخیر در چند روز گذشته در یک بازه 24 ساعته حدود 200 میلی‌متر باران بارید و به دلیل شدت فراوان و زمان کم زمین برای جذب آب، رواناب ایجاد شد که این امر موجب بروز سیل شد.

نقش لاش‌برگ‌ها در جذب باران

عضو هیئت علمی گروه جنگل‌داری دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس تصریح کرد: در جنگل علاوه بر این سه لایه‌ای که ذکر شد، یک لایه دیگر به نام لاش‌برگ وجود دارد که شامل بقایای گیاهان، برگ‌ها و شاخه‌های ریز است. این لاش برگ یک محیط اسفنجی ایجاد می‌کند که مقادیر متناوبی از آب و باران را در خود نگه می‌دارد و این آب را به مرور از دست می‌دهد که به مرور جذب لایه‌های زمین می‌شود. اسحاقی با اشاره به این‌که بخشی از بارندگی که به برگ درختان برخورد می‌کند توسط گیاه تبخیر می‌شود و مجدداً جلوی حجم زیاد بارندگی را می‌گیرد، گفت: زمانی که باران با شدت زیاد به درخت برخورد می‌کند، از طریق تنه آرام به ریشه و دیگر قسمت‌های پایین دست سرازیر می‌شود و سپس جذب زمین می‌شود که به این فرایند «استم فلو» گفته می‌شود و این مجموعه می‌تواند تا 90 درصد از ایجاد سیلاب جلوگیری کند. وی با بیان این‌که اشتباهاتی در برداشت از جنگل یا حرکات ماشین‌های آفرود این روند را به‌شدت دچار اختلال می‌کند، ادامه داد: آفرودها و ماشین‌های بزرگ با چرخ‌های پهن و سنگین فشردگی و کوبیدگی خاک را به همراه دارند و این سفتی خاک موجب می‌شود لایه اسفنجی کامل از بین برود و قابلیت جذب آب پایین بیاید و همین مسیر شیار که توسط چرخ ماشین ایجاد می‌شود، رواناب ایجاد می‌کند. عضو هیئت علمی گروه جنگل‌داری دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس درباره این‌که آیا جمع‌آوری چوب و شاخه‌های درختان موجب افزایش تخریب سیل خواهد شد یا خیر، گفت: زمانی که چوب‌آلات و شاخه‌ها از جنگل خارج می‌شود، در حقیقت توان تولیدی آن را کم می‌کنیم؛ بنابراین برگشت سرشاخه‌ها و برگ‌ها می‌تواند در ممانعت از بروز سیل جلوگیری کند و البته باید توجه داشت از تراکم بیش از اندازه آن جلوگیری شود. اسحاقی تصریح کرد: در صورتی که سرشاخه توسط بارش، رانش و باد بیش از ظرفیت اکوسیستم وجود داشته باشد، آن را می‌توان خارج کرد؛ بنابراین برگ و سرشاخه به تنهایی در حالت طبیعی مفید است.

درختان با ریشه‌های عمیق در برابر سیل مقاوم‌ هستند

وی درباره درختانی در مقابل سیل مقاوم‌تر هستند، اظهار کرد: مهم‌ترین رکنی که درختان می‌توانند در مقابل سیل مقاومت کنند، داشتن ریشه‌های عمیق است و هر گونه‌ای که به آب علاقه بیش‌تری داشته باشد، ریشه سطحی دارد. گونه‌ای مانند توسکا که نیاز آبی زیادی دارد، در جایی مستقر می‌شود که سطح آب سفره زیرزمینی بالا باشد؛ بنابراین این گیاه چون نیازی نمی‌بیند که در اعماق زمین رطوبت را جذب کند، ریشه‌اش را به صورت سطحی در سطح خاک پخش می‌کند، بنابراین این گیاه مقاومت کمتری را در برابر سیلاب دارد، اما گونه‌ای مانند راش، بلوط و ممرز چون ریشه عمیق‌تری دارند، می‌توانند در مقابل سیل مقاومت بیش‌تری داشته باشند. وی عنوان کرد: این‌که درخت توسکا ریشه سطحی دارد نافی این امر نیست که نمی‌تواند در مقابل سیل مقاومت کند، بلکه باید گفت که نیاز آبی بالایی دارد، بنابراین حجم عظیمی از آب‌ها را که مانداب شده جذب و از اشباع شدن خاک جلوگیری می‌کند و اجازه می‌دهد در پروسه بعدی که بارندگی اتفاق می‌افتد، رطوبت جذب خاک شود و به‌طور کلی نمی‌توان گفت که در مقابل سیلاب مفید نیست.

نقش مهم طرح‌های آبخیزداری در کنترل سیلاب

عضو هیئت علمی گروه جنگل‌داری دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس به بیان دلیل اصلی سیل در شمال ایران پرداخت و گفت: در مناطق بالادست، بیش‌تر اراضی مراتع یا جنگل‌هایی بودند که به واسطه یک ارزش افزوده کاذب، قیمتشان بالا رفته و مسکونی شدند و اگر نتوان در بالادست آب را مدیریت کرد و طرح‌های آبخیزداری را اجرا کنیم، حجم عظیم بارندگی وارد رودخانه‌ها و سپس به سمت شهرها سرازیر می‌شود. اسحاقی با اشاره به اینکه طی یکی-دو سال اخیر اداره کل منابع طبیعی غرب مازندران کار مفیدی را به نام طرح‌های سیل‌بند و آبخیزداری آغاز کرده و نمونه بارز آن در رودخانه ماشلک و رودخانه گردکل است، اظهار کرد: اداره کل منابع طبیعی در بالادست رودخانه ماشلک سیل‌بندی را اجرا کرد که سرشاخه‌گیر است و درختانی را که بر اثر سیل شکسته شده بودند، قبل از این‌که به اراضی شهری برسد در بالادست پشت سیل گیر باقی گذاشت. وی با بیان این‌که درباره فعالیت دامداری در جنگل موارد متناقضی وجود دارد، افزود: صرف وجود دام در جنگل هیچ تخریبی را به همراه ندارد و نیازمند تعادل بین اکوسیستم و دام است، اما اگر از یک عرصه بیش از توان برداشت شود، این دام‌ها باعث کوبیدگی خاک و خورده‌شدن سرنهال‌ها می‌شود و از طرفی خود دامدار برای این‌که بتواند اراضی سرسبزتری ایجاد کند، کت‌زنی می‌کند و سرشاخه‌ها را می‌زند تا درختان خشک شوند و نور وارد شده تا گیاه به وجود‌آید.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار: 22مهر1397، کدخبر: 55690: www.sabzineh.org


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
0
0
یک سری گیاهان به خصوصی هم هستند که اگر در مسیر سیلاب باشن از خسارات سیل کم میکنن استفاده از ائن ها هم فکر خوبیه
ح.ن76
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین