پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۵۳
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۳
زماني که محور هويت شهر کرمان در انديشه توسعه فولادي و بتني دفن مي شود.

شعار سال: در همين ابتداي مطلب دست و روي همه زحمتکشان اين شهر را مي بوسم و تاکيد مي کنم که اين مطلب هدفش نفي توسعه و پيشرفت نيست بلکه هشداري جدي براي زوال منافع شهروندان کنوني و آتي اين سرزمين به پاي انديشه اي است که با آرزوي توسعه در مسيري پيش مي رود که به نظر من به توسعه پايدار و پيشرفت همه جانبه شهرمان کرمان منتهي نخواهد شد.

در اين نوشته در اندازه حوصله مخاطب به صورت خلاصه به محو شدن بستر هاي بي بديل هويت شهري کرمان در گرد غبار عمليات عمراني و معلول شدن هويت شهري کرمان با زخم هاي ناشي از فولاد و بتن در زمانه ي دنگ دنگ زنگ توسعه اجين با صداي لودر و بولدزر در شهرمان کرمان مي پردازم. براي تسهيل در گفتار و سهولت انتقال مطلب توجه به مثال زير راهگشاست.

از يک ايراني مي خواهند با شنيدن يا ديدن نام يک شهر بلافاصله نام يک ميدان ،خيابان، ساختمان و يا نمادي خاص را بيان کند تهران ، اصفهان ، شيراز ، نيشابور ، مشهد و تبريز و .... آيا پاسخ آن هم وطن چيزي شبيه به موارد زير نخواهد بود؟

تهران:ميدان آزادي، خيابان ولي عصر، برج آزادي يا برج ميلاد و گاخ گلستان اصفهان : ميدان امام خميني، خيابان چهارباغ، مسجد امام يا سي وسه پل شيراز ميدان گاز (آزادي) خيابان کريم خان حافظيه باغ ارم مشهد فلکه 15 خرداد (ضد) فلکه بيت المقدس (آب) خيابان امام رضا (ع) و حرم شريف رضوي - تبريز ...

نه تنها در شهر هاي ايران بلکه شهر هاي کشور هاي دنيا هم مکان ها و معابري وجود دارند که به بخشي از هويت شهري و حتي ملي آنها تبديل شده اند . ميدان تيان آن من پکن ، ميدان سرخ مسکو، خيابان شانزه ليزه پاريس، وال استريت نيويورک، و خيابان آکسفورد لندن و ميادين شهر تورين و ميدان سن مارکو ونيز و....

و اما شهر من و شما کرمان

کرمان شهري است که آن را بيشتر به گنبد جبليه و مسجد جامع و بازار طولاني سرپوشيده و ميدان مشتاقيه مي‌شناسند.

و آنچه خواننده محترم اين مطلب تاييد مي نمايد اين است که مردماني که به کرمان مي آيند يک محور اصلي را در شهر کرمان به خاطر مي سپارند و آن محور فرودگاه تا مسجد صاحب الزمان است زيرا هر آنچه از تاريخ قديم تا نماد هاي عصر جديد بخواهد ببيند بر حاشيه اين محور اساسي قابل دستيابي است.

و حال سوالي تأمل برانگيز ؟؟!

کدام خيابان و ميدان مي تواند به عنوان نماد هويتي شهر کرمان در اذهان مردمان ايران و جهانيان متبادر شود؟ چند کرماني مي توانند براي معرفي شهرشان به يک خيابان و ميدان شهر کرمان مباهات کنند؟

آنچه مسلم است اين است که در دنيا با تعريض برخي خيابان هاي موازي يا ايجاد خيابان هاي جديد و استفاده از مدل ها و متد هاي جديد حمل و نقلي عمومي و ترافيکي ، بهسازي فضاي کالبدي ، ارتقاء سيما و منظر شهري و حتي خلق المان ها و نماد هاي تجسمي براي حفظ و افزودن اعتبار محور ها و خيابان هاي هويت ساز شهري تلاش مي شود.اين در حالي است که در کرمان علاوه بر اينکه در ايجاد نماد هاي هويت ساز و اثرگذار در اذهان بازديدکنندگان از شهرمان در دهه هاي اخير اقدام شاياني روي نداده است اکنون شاهد آن هستيم که حتي برخي از بستر ها نيز در حال از دست رفتن و نابودي مي باشند.

ميدان آزادي ، خيابان شريعتي کرمان و ميدان مشتاق با توجه به نقاط اتصال به بافت جديد و قديم کرمان و ظرفيت هاي تاريخي ،گردشگري،تجاري و اجتماعي بستر بسيار مناسبي براي تبديل شدن به نماد مباهات کرمانيان و محوري هويت بخش به شهر کرمان با قابليت معرفي تاريخ کهن شهر و ظرفيت هاي شهرسازي نوين در شهر کرمان باشد که متاسفانه وصله هاي ناجور و ضمخت بتن و فولاد تقاطع هاي غير همسطح غالبا روگذر در اين محور مهم اين ظرفيت گرانبها و امکان بي بديل را به مسيري با منظره هاي نا مأنوس و آزار دهنده بصري ، صداي ناهنجار بيشتر خودرو ها و دفن ظرفيت اين محور مبدل خواهدکرد. و قابل تامل اينکه با از بين رفتن بستر هاي کنوني اين محور ارزشمند ايجاد محوري با ظرفيت ،کارکرد و عملکرد مشابه آن شايد در قرن هاي آتي نيز ميسر نباشد.

اميد است مسئولين منتخب و منصوب مديريت شهري کرمان با سعه صدر و نگاه دورانديشانه و فارغ از فشار و تعجيل هاي برخواسته از خواستگاه هاي سياسي و جناحي در تجلي ظرفيت عظيم اين محور به عنوان يکي از مصاديق مهم توسعه وپيشرفت شهري کرمان و مايه افتخار آيندگان اقدام نمايند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وبسايت خبرگزاري موج، تاریخ انتشار يكشنبه 25 مرداد 1394، کد مطلب: -: www.mojnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین