پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۷۱۵۸
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۵
گردشگری، از ظرفیت های مهم هرمزگان است، به گونه ای که مسوولان در هر نشست، سخنرانی و مصاحبه بارها از آن یاد کرده و به همان میزان بر لزوم توجه بیشتر به آن تاکید کرده اند.اگر گردشگری با صرف هزینه هشت دلار در کشور خود یا در یک کشور اروپایی می تواند خوراک مرغ را در یک رستوران عادی میل کند اکنون با نصف همین هزینه می تواند یکی از بهترین غذاهای رستوران درجه یک در بندرعباس استفاده کند.گردشگران خارجی با توجه به شرایط ارزی کنونی که هزینه هایشان را در ایران به شدت کاهش داده از چنین تورهایی استقبال خواهند کرد.

شعار سال: بر اساس برخی آمارهای منتشر شده از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، به ازای ورود هر 6 گردشگر خارجی یک شغل و به ازای هر 25 گردشگر داخلی یک شغل ایجاد می شود.

همچنین بر اساس گفته های مسوولان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با ورود هر گردشگر ۶۸۰ دلار به صورت مستقیم و یک هزار و 340 دلار به صورت غیرمستقیم وارد کشور می شود.

یکشنبه 6 آبان امسال 280 هزار بشکه نفت خام در بورس به نرخ بشکه ای 74 دلار و 85 سنت فروخته شد، یعنی درآمدی معادل 20 میلیون و 958 هزار دلار، در صورتی که با جذب 15 هزار و 640 گردشگر می توان چنین درآمدی بدست آورد.

بدین ترتیب می توان گفت جذب هر گردشگر خارجی درآمدی معادل 18 بشکه نفت برای هرمزگان خواهد داشت درآمدی که سریع تر از پول نفت وارد زندگی و معیشت مردم می شود.

همچنین بر اساس گزارش سازمان تجارت جهانی یک شغل از هر 11 شغل به صنعت سفر و گردشگری اختصاص دارد و این را هم باید در نظر داشت که صنعت گردشگری از اشتغال سایر بخش ها هم حمایت می کند.

اکنون وضعیت اقتصادی کشور به گونه ای رقم خورده که نرخ برابری ریال با دلار و یورو هزینه های سفر گردشگران خارجی به ایران را به یک چهارم و بیشتر کاهش داده و ایران را برای آنان بسیار ارزان و مقرون به صرفه کرده است.

اگر گردشگر در گذشته برای یک شب اقامت در هتل سه ستاره باید 100 دلار هزینه می کرد اکنون با نرخ های کنونی برای استفاده از هتل پنج ستاره در بندرعباس تنها حدود 25 دلار پرداخت می کند و بدین گونه زمینه اشتغال حداقل هشت نفر فراهم می شود.

البته علاوه بر رونق صنعت هتلداری، افراد بیشتری به صورت غیر مستقیم از این رونق گیری منتفع می شوند و این جدای از رونق گرفتن بوم گردی ها و مشاغلی همچون راهنمایان گردشگری است.

اگر گردشگری با صرف هزینه هشت دلار در کشور خود یا در یک کشور اروپایی می تواند خوراک مرغ را در یک رستوران عادی میل کند اکنون با نصف همین هزینه می تواند یکی از بهترین غذاهای رستوران درجه یک در بندرعباس استفاده کند.

هرچه قیمت غذا ارزان تر باشد گردشگر تمایل بیشتری برای استفاده بیشتر از رستوران ها و سفارش افزون تر غذا در آنها خواهد داشت که این می تواند تعداد کارکنان رستوران ها را افزایش دهد.

هزینه بلیت اتوبوس بین فرودگاه تا شهر لندن در کشور پادشاهی انگلیس 15 یورو است که با توجه به نرخ برابری ارز و ریال، گردشگر با همین مبلغ می تواند از هواپیما برای سفر بین بندرعباس و تهران استفاده کند.

البته دفترهای خدمات مسافرتی و راهنمایان گردشگری هم در زمینه جذب گردشگر خارجی و داخلی به هرمزگان موثر هستند.

این گروه ها می توانند ارتباط های خود با همکاران شان در سایر شهرهای کشور همچون شیراز، اصفهان، تبریز و مشهد را افزایش داده و نسبت به برگزاری تورهای مشترک برای گردشگران خارجی اقدام کنند.

گردشگران خارجی با توجه به شرایط ارزی کنونی که هزینه هایشان را در ایران به شدت کاهش داده از چنین تورهایی استقبال خواهند کرد.

اکنون که ایران برای گردشگران خارجی جذابیت اقتصادی بیشتری پیدا کرده، مسوولان هرمزگان می توانند با بکارگیری ابزارهای تبلیغاتی اَعَم از بسترهای شبکه های اجتماعی، رسانه های ارتباط جمعی درون و برون مرزی و سایر روش ها برای معرفی جاذبه های گردشگری استان و عملیاتی کردن گفته های خود اقدام کنند.

ساخت کلیپ و انیمیشن های جذاب و پخش آنها از طریق رسانه ها و شبکه های اجتماعی تنها یکی از شیوه های تبلیغاتی است.

همه شناورهای مسافری فعال در هرمزگان و اتوبوس های بین شهری دارای تلویزیون هستند که می توان جاذبه های گردشگری استان را در طول سفر به مسافران معرفی کرد.

از سوی دیگر هرمزگان به واسطه داشتن بندر شهید رجایی در طول سال شاهد ورود عده زیادی از تجار و بازرگانان خارجی است که می توان جاذبه های گردشگری استان را به آنان معرفی کرد.

تاثیر رونق این صنعت بر سایر بخش ها حتی کشاورزی و فعالیت های خدماتی دیگر کم نیست و بر افزایش تولید و درآمد کشاورزان، کارگران، فروشندگان مواد غذایی، صنعتگران صنایع دستی و غیره اثر مثبت دارد.

باید بپذیریم هرمزگان حتی در زمینه معرفی جاذبه های گردشگری خود به هموطنان ضعیف عمل کرده و بسیاری این استان را تنها با نام بازارهای خرید قشم و کیش می شناسند و یک قلعه پرتقالی ها.

هموطنان با توجه به آب و هوای مناسب هرمزگان در فصل زمستان برای خرید به این استان سفر می کنند و مسوولان گردشگری استان به پخش بروشور، کتابچه گردشگری، نقشه و در این اواخر برگزاری جشنواره های نوروزی بسنده کرده اند.

اگر در جشنواره و یا نمایشگاه گردشگری هم شرکت می کنند به واسطه دستور سازمان مرکزی است و کمتر خبری از ابتکارهای مسوولان حوزه گردشگری هرمزگان شنیده می شود.

همچنین باید این را هم اضافه کرد که بخشی از گردشگران داخلی و خارجی برای حضور در هرمزگان از مسیرهای زمینی و ریلی و بخش دیگر از مسیر هوایی و محدودی هم از راه دریایی وارد استان می شوند.

بنابراین بهبود دسترسی ها به هرمزگان دارای اهمیت فراوانی است، احداث آزادراه ها و برقی کردن مسیر ریلی بندرعباس - تهران که از نکته های مورد توجه استاندار هرمزگان محسوب می شود باید هرچه سریع تر اجرایی شود.

امید می رود مسوولان با اقدام های خود و کاستن از سخنرانی های شان زمینه رونق گردشگری استان هرمزگان را فراهم کنند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی تاریخ انتشار 12 آبان 97، کدمطلب: 83087409، www.irna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین