پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۹۶۴۲
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۸
معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفته بود که سفرهای قسطی در کشور بلافاصله پس از نوروز آغاز می‌شود و آژانس‌های گردشگری هزینه صفر تا صد سفر گردشگران داخلی را پرداخت می‌کنند و گردشگران می‌توانند بدون سود، اقساط وام سفر را به آژانس‌ها یا بانک‌های عامل پرداخت کنند.

شعار سال: حالا با گذشت حدود دو ‌ماه از آن اظهارات، تفاهمنامه ارائه وام و تسهیلات سفر با سود 18درصدی بازپرداخت این وام‌ها بین سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با بانک عامل گردشگری کشور عصر روز پنجشنبه به امضا رسید و 850میلیارد تومان فقط از سوی یک بانک به موضوع تسهیل سفر در کشور و سفرهای قسطی اختصاص یافت.
علی‌اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری که خود در امضای این تفاهمنامه در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی گردشگری حضور داشت اما سود بازپرداخت این وام‌ها را بالا خواند و از مسئولان بانک عامل خواست تا لااقل سود وام سفر را برای مناطق کمتر برخوردار از گردشگری و کمتر شناخته شده به 16درصد تقلیل دهند تا بدین‌ترتیب مسئولیت اجتماعی خود را در قبال این مناطق ایفا کنند.
او همچنین به استان‌های غرب و جنوب کشور اشاره کرد که در تمام این سال‌ها از چرخه اقتصاد گردشگری کشور محروم مانده‌اند و درخواست کرد در ارائه وام‌های سفر لااقل برای سفر به استان‌های ایلام، کردستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، سیستان و بلوچستان و هرمزگان تسهیلات 16درصدی سفر اختصاص یابد.
این درخواست و پیشنهاد اما در آن جلسه نشنیده گرفته شد و بدین‌ترتیب تفاهمنامه سفرهای قسطی کشور با حجم 850میلیارد تومان و سود 18درصد به امضای دو طرف رسید. با امضای این تفاهمنامه، گردشگران داخلی می‌توانند پس از نوروز98 به شرکت‌های خدمات مسافرتی حاضر در طرح سفرهای قسطی یا شعب بانک گردشگری مراجعه کنند و درخواست سفر قسطی را مطرح و پس از آن هزینه سفر خود را به‌صورت اقساط ماهانه، پس از انجام سفر و دریافت خدمات گردشگری، به بانک عامل و آژانس گردشگری مسئول بازگردانند.

درخواست کاهش نرخ سود 21درصدی برای خرید 250ون گردشگری
اعتراض دوم مونسان، به بالا بودن نرخ سود تسهیلات بانکی برای ورود 250ون توریستی به چرخه گردشگری کشور از سوی شرکت سرمایه‌گذاری میراث‌فرهنگی (سمگا) بود که برای ارائه این تسهیلات سود 21درصدی درنظر گرفته است.
مونسان خطاب به مسئولان سمگا گفت که بعید می‌داند با سود 21درصد شرکت‌های خدمات گردشگری ترغیب به خرید این ون‌ها شوند و باید نرخ این سود به 18درصد و حتی کمتر برسد. او گفت: حتی با سود 18درصدی هم شرکت‌های خدمات گردشگری و آژانس‌ها علاقه‌ای به خرید ون‌ها نخواهند داشت و بهتر است بانک عامل که خود نام گردشگری را یدک می‌کشد نرخ سود تسهیلات ارائه شده در این بخش را به 14درصد کاهش دهد. این چانه‌زنی رئیس سازمان میراث‌فرهنگی نیز از سوی بانک عامل و سمگا مورد توجه قرار نگرفت و در نهایت تفاهمنامه خرید ون‌های گردشگری با سمگا با همان سود 21درصد به امضا رسید. براساس آنچه مسئولان بانکی برای ارائه تسهیلات سفرهای قسطی اعلام کرده‌اند، از مبلغ 850میلیارد تومانی که برای سفرهای قسطی درنظر گرفته شده است، 550میلیارد تومان آن به اشخاص حقیقی، سازمان‌ها ، ادارات و وزارتخانه‌ها اختصاص می‌یابد تا آنها کارکنان و خانواده‌هایشان را به سفر قسطی در قالب تور گردشگری اعزام کنند.
40
میلیارد تومان از این مبلغ نیز پیش‌تر و در طرح آزمایشی سفرهای اقساطی به خانواده شهدا که قصد عزیمت به عتبات عالیات را داشتند، اعطا شده است.


طرح‌های شکست خوردهبه سفر اقساطی منتج شد
سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از یک دهه پیش موضوع سفرهای اقساطی را مطرح کرده بود که هیچ‌یک از آنها به نتیجه نرسید. از طرح سفر کارت که ماهانه مبلغی برای سفر به حساب دارندگان این کارت‌ها واریز می‌شد و هیچ‌یک به سفر ختم نشده بود، تا طرح اختصاص بنزین سفر، همگی با شکست مواجه شده بود. حالا در حدود یک ماه مانده به پایان سال97 و آغاز تعطیلات نوروزی تفاهمنامه‌ای به امضای سازمان میراث‌فرهنگی و بانک‌ها و سمگا رسیده تا بلافاصله پس از تعطیلات نوروزی طرح سفرهای قسطی در کشور کلید بخورد و گردشگران بتوانند وام سفر با سود 18درصد دریافت کنند. در این طرح که تنها مختص سفرهای داخلی آن هم با تورهای گردشگری است، اگر یک گردشگر قصد سفر به هر نقطه از کشور را داشته باشد می‌تواند بسته صفر تا 100 خدمات سفر خود را بدون پرداخت حتی یک ریال از آژانس گردشگری دریافت کرده و پس از سفر اقساط ماهانه خود را پرداخت کند. آنطور که مقامات مسئول اجرای این طرح در سازمان میراث‌فرهنگی گفته‌اند، هدف از آغاز سفرهای اقساطی توزیع عادلانه سفر به مناطق کمتر شناخته شده و کمتر برخوردار از اقتصاد گردشگری کشور و پایان دادن به هجوم گردشگران تنها به چند مقصد سفر در ایران است که خسارات زیادی برجای گذاشته است. آنها پیش‌بینی کرده‌اند که این طرح موجب رونق گردشگری در کشور و تسهیل سفرهای داخلی برای گردشگران شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشری، تاریخ انتشار 27 بهمن 97، شماره: 47889


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین