پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۸۶۰۰
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۰
تپه باستانی پریجا قائمشهر که متعلق به دوران هزاره اول قبل از میلاد بوده و در فهرست آثار ملی کشور نیز به ثبت رسیده مورد هجوم بولدوزرها قرار گرفته است.

شعارسال: تپه باستانی پریجا قائمشهر که متعلق به دوران هزاره اول قبل از میلاد بوده و در فهرست آثار ملی کشور نیز به ثبت رسیده مورد هجوم بولدوزرها قرار گرفته است.

«تپه پریجا» در روستا کلاگرمحله قائمشهر قرار دارد و توسط کشاورزان و افراد سودجو مورد تعرض و تخریب قرار گرفته است. پیشروی فعالیت‌های کشاورزی در عرضه تپه، کالبد تپه را تهدید می‌کند، به طوری که در قسمت‌های شرق تپه با بولدوزر خاک برداری شده و دیگر بخش‌ها نیز در معرض پیشروی آب شالیزارها قرار دارد.

تپه پریجا در سال 1393

تپه «پریجا» امروزه شرایط نامناسبی دارد و استفاده از زمین‌های اطراف برای کشت برنج تا دامنه تپه، برپایی دکل برق در ضلع غربی تپه و همچنین تعرض جاده قائمشهر به کیاکلا بخش غربی تپه را برش داده. علاوه بر آن حفاری غیرمجاز در بخش‌های مختلف تپه، ساخت اتاقکی از بلوک در دامنه ضلع غربی تپه از جمله آسیب‌های وارده به این محوطه باستانی است.

 محوطه باستانی « تپه پریجا» در سال 1390 و 1391 توسط باستان‌شناسان کاوش شده بود و متعلق به سه هزار سال قبل بوده و در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد.

گفتنی است، کاووش‌های اولیه در این تپه در سال‌های ۱۳۶۹ و سپس در سال ۱۳۷۹ تکرار و در کاووش‌های بعدی در سال ۹۰ و ۹۱ مجموع یافته‌ها شامل سازه حرارتی کوره، سازه خشتی احتمالا کف بنا، چندین کف پا خورده، سفال، استخوان‌های حیوانی، مهر سنگی و … بود، یکی از یافته‌های با ارزش در کاوش ۱۳۹۰ مهری با نقوش هندی مربوط به عصر آهن بود. این تپه از نظر طبیعی در موقعیت جلگه‌ای واقع شده و ۳۳ متر از سطح آب‌های آزاد بالاتر است و به نسبت زمین‌های اطراف خود شش متر ارتفاع دارد.

این تپه در فاصله 5 کیلومتری شمال غرب شهر قائمشهر و در کنار جاده قائمشهر- سیمرغ، در میان زمین‌های زراعی روستا «کلاگرمحله» قرار دارد.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری اسکان نیوز ، تاریخ انتشار:21 آبان 1397 ، کدخبر: 15463،www.eskannews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین