پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۱۱۷۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۷ - ۰۲:۲۶
رئیس صنعت، معدن و تجارت استان فارس با اشاره به صادرات 26 میلیون دلاری فرش از پرداخت 220 میلیارد ریال تسهیلات اشتغال پایدار روستایی خبر داد.

شعارسال: علی همتی با بیان این‌که فرش دستباف همواره در صادرات غیرنفتی کشور رقم قابل‌توجهی را به خود اختصاص می‌دهد، اظهار داشت: بررسی روند تولید فرش دستباف بیانگر این واقعیت است که این کالای باارزش با اتکای کامل به منابع داخلی- امکانات و خلاقیت تولیدکنندگان داخلی و کالای کاملاً ایرانی و بدون ارزبری، سهم قابل‌توجهی در ایجاد اشتغال و تحصیل درآمد کشور و توسعه صادرات دارد.

وی افزود: فرش و دست بافته‌های فارس دارای قدمت چند هزارساله متعلق به ادوار ایران باستان و به‌ویژه دوره هخامنشی است و بیش از دو هزار نقش فرش طی چند هزار سال گذشته در فارس نسل به نسل بافته‌شده است.

رئیس صنعت، معدن و تجارت استان فارس گفت: هنر صنعت فرش قادر بوده تا با ایفای نقش مکمل برای بخش کشاورزی در مناطق روستایی، موجبات ایجاد و حفظ اشتغال در روستاها و مناطق عشایری و افزایش درآمد در روستا و عشایر را فراهم آورده و انگیزه باقی ماندن در روستاها را نیز افزایش داده و از مهاجرت بی‌رویه به شهر جلوگیری کند.

همتی تصریح کرد: در راستای حمایت از تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف استان و به‌منظور ارتقاء کمی و کیفی تولید، تسهیلات بانکی در قالب مشاغل خانگی و تسهیلات روستایی اعطاء می‌شود.

وی ادامه داد: بافندگان تک‌باف که در منازل خود اقدام به تولید و بافت فرش دستباف می‌کنند و تولیدکنندگان دارای پروانه تولید فرش دستباف متمرکز و غیرمتمرکز ازجمله دریافت‌کنندگان تسهیلات مشاغل خانگی و اشتغال پایدار روستایی هستند.

این مقام مسؤول مطرح کرد: 101 پرونده به مبلغ 220 میلیارد ریال تسهیلات در قالب تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و 1200 متقاضی به مبلغ هر نفر 100 میلیون ریال در قالب مشاغل خانگی به تولیدکنندگان فرش دستباف تسهیلات اعطاء شده است.

همتی در خصوص بیمه قالیبافان افزود: بیش از 27000 نفر تحت پوشش بیمه قالی‌بافی در استان فارس هستند که شهرستان شیراز با بیش از 7000 نفر دارای بیشترین تعداد بیمه‌شده در سطح استان است.

وی عنوان کرد: بیشترین صادرات فرش دستباف استان فارس طی شش ماه نخست سال جاری به کشورهای چین، پاکستان، گرجستان، آذربایجان، آلمان، استرالیا، انگلستان، اندونزی، ایتالیا، ترکیه، یونان و... به ارزش بیش از 26 میلیون دلار و وزن 2866 تن بوده است که ازجمله استان‌های برتر درزمینه‌ی صادرات فرش دستباف هستیم.

رئیس صنعت، معدن و تجارت استان فارس با اشاره به ایجاد تعاونی‌ها و اتحادیه صنف فروشندگان فرش دستباف، اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف، انجمن طراحان و نقاشان، خاطرنشان کرد: اتحادیه صنف فرش دستباف شهرستان‌ها به دلیل عدم وجود شرایط منحل و اتحادیه صنف فرش دستباف استان فارس در شرف تأسیس است.

همتی گفت: اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف به‌منظور بازاریابی، صادرات و تعاملات تولیدکنندگان استانی با دنیای خارج و هماهنگی و نظارت بر عرضه فرش دستباف در فروشگاه‌های شهر شیراز و برنامه‌ریزی برای برگزاری نمایشگاه‌های فرش دستباف و مشارکت در نمایشگاه‌های سایر استان‌ها در مرکز استان ایجادشده است.

وی از اهداف دیگر ایجاد اتحادیه صادرکنندگان فرش در مرکز استان را ایجاد هماهنگی بین عرضه‌کنندگان، به نمایش گذاشتن پیشینه فرش دستباف و سایر دست‌بافت‌ها، ساماندهی طرح و نقش فرش دستباف و حمایت از هنرمندان طراح و نقاش در هنر و صنعت فرش دستباف و ثبت شرکت‌ها در استان را عنوان کرد.

این مقام مسؤول تصریح کرد: به‌منظور رشد و توسعه کیفی هنر طراحی فرش که یکی از بارزترین هنرهای سنتی در زمره مفاخر ملی ایران اسلامی است، انجمن طراحان و نقاشان فرش دستباف باشخصیت حقوقی مستقل و غیرانتفاعی و غیردولتی در آموزش و پژوهش و ارتقای آموزشگاه‌ها فعالیت دارند.

همتی افزود: به‌منظور ارتقاء سطح کیفی و کمی تولیدکنندگان فرش دستباف اداره فرش اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی و بازآموزی برای بافندگان می‌کند که برگزاری این دوره‌ها معمولاً توسط اداره فرش برنامه‌ریزی و توسط تشکل‌های صنفی و تعاونی برگزار می‌شود.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 28آبان1397 ، کدخبر: 13970828000749: www.fars.farsnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۶
0
0
صنعت فرش جایگاه خودش رو از دست داده پدر من رفوکار فرش دستبافت بود ولی چون هیچ امکانات و مزیت خاصی براشون قائل نبودن دیگه این کارو ادامه نداد در صورتی که بافت فرش خیلی کار زمان بر و خاصی هستش
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین