پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۴۸۵۱
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۴
دستگیری مدیر ارشد مالی و دختر بنیان‌گذار هوآوی هرچند با عناوین حقوقی دور زدن تحریم‌های ایران اعلام شده اما به وضوح بر دلایل تکنولوژیک و رقابت‌های اقتصادی دو کشور چین و آمریکا در این حوزه استوار است. شرکت‌های چینی چون هوآوی، ZTE، شیائومی، علی‌بابا و دی‌جی‌آی (DJI) طی سال‌های اخیر از نقش دنبال‌کننده به رقیب اصلی برندهای آمریکایی تغییر کرده‌اند.

شعار سال: دستگیری مدیر ارشد مالی و دختر بنیان‌گذار هوآوی هرچند با عناوین حقوقی دور زدن تحریم‌های ایران اعلام شده اما به وضوح بر دلایل تکنولوژیک و رقابت‌های اقتصادی دو کشور چین و آمریکا در این حوزه استوار است. شرکت‌های چینی چون هوآوی، ZTE، شیائومی، علی‌بابا، دی‌جی‌آی (DJI) طی سال‌های اخیر از نقش دنبال‌کننده به رقیب اصلی برندهای آمریکایی تغییر کرده‌اند. برخی از آن ها سهم اصلی بازار را در اختیار گرفته‌اند و دورنمای رشد بقیه نیز رقبای غربی را به چالش گرفته است. با این حال ترکیب اقتصاد دو کشور در این سال‌ها تغییر در این بازی را بسیار دشوار کرده است. مذاکره رهبران دو کشور در اجلاس G۲۰ در بوئنوس آیرس و مسکوت گذاشتن طرح افزایش تعرفه‌ها نشان داد آمریکایی‌ها مایل به ادامه دادن جنگ تعرفه‌ها نیستند. تاثیر منفی جنگ تعرفه‌ها بر سهام شرکت‌های تکنولوژی حتی باعث شد اپل و آمازون که همین امسال در میان سروصدا و افتخار، نخستین شرکت‌هایی شده بودند که به ارزش بیش از یک تریلیون دلار در بورس آمریکا رسیده‌اند در سقوطی سریع به ارزش کمتر از ۸۰۰ میلیارد دلار عقب‌نشینی کنند. اینکه همزمان با توافق در تعرفه‌ها جبهه جدیدی در جنگ اقتصادی با چین گشوده شده است را باید در راستای اتخاذ استراتژی جدید آمریکا دربرابر رشد غول‌های تکنولوژی چین در نظر گرفت. شرکت‌های چینی حالا قابل نادیده گرفتن نیستند. این شرکت‌ها به سرعت در حال نفوذ در بازارهای سراسر جهان‌اند و طی دو دهه از شرکت‌های کپی‌کار و با کیفیت پایین به رقبایی تبدیل شده‌اند که خود بازار آمریکا را هم در اختیار می‌گیرند.

هوآوی ازجمله شرکت‌های اصلی چینی است که موفقیت‌های بسیار خوبی در بازار تلفن همراه دارد. این شرکت امسال توانست از نظر میزان فروش شرکت اپل را پشت سر بگذارد و به جایگاه دوم پرفروش‌ترین برند موبایل برسد و حالا رقیب اصلی سامسونگ به حساب می‌آید. درآمد امسال هوآوی ۱۰۲ میلیارد دلار شده که از بوئینگ هم بیشتر است. هوآوی علاوه بر تلفن همراه دارای سهم قابل توجهی از بازار تجهیزات شبکه تلفن همراه هم است و از طرف دیگر این شرکت حتی وارد عرصه پیچیده ساخت پردازنده هم شده که برای سال‌ها بازاری صرفا در اختیار شرکت‌های آمریکایی بوده است. هوآوی علاوه بر این خیز بلندی برای محصولات نسل پنجم تلفن همراه برداشته است، تکنولوژی‌ای که پیش‌بینی می‌شود توسعه ارتباطات حداقل برای یک دهه آینده روی آن متمرکز خواهد بود. چنین جایگاهی می‌تواند آمریکایی‌ها را ناگزیر به برخورد با این شرکت یا شرکت‌هایی از این دست کند چنان‌که گراهام وبستر، نویسنده دیجی‌چاینا به وال‌استریت ژورنال گفته آن چیزی که هوآوی را مهم می‌کند این است که پیشرو بودن در بسیاری از تکنولوژی‌ها چین را به آمریکا یا اروپا کمتر وابسته خواهد کرد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار 17 آذر 97، کد مطلب: 3472315، www.donya-e-eqtesad.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین