پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۷۰۳۸
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۳
سازمان جهانی «شورای ساختمان‌های بلند و ساکنان شهرها (CTBUH)» تازه‌ترین گزارش بررسی وضعیت آسمان‌خراش‌ها را منتشر کرد. بر اساس یافته‌های این گزارش، بلند‌ترین آسمان‌خراشی که در سال ۲۰۱۸ تکمیل شد ساختمان «برج سیتیک» در پکن است که ارتفاع ۵۲۸ متری دارد. به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد»، این چهارمین سال متوالی است که بلندترین آسمان‌خراش کامل‌شده جهان، در چین واقع است.

شعارسال: سازمان جهانی «شورای ساختمان‌های بلند و ساکنان شهرها (CTBUH)» تازه‌ترین گزارش بررسی وضعیت آسمان‌خراش‌ها را منتشر کرد. بر اساس یافته‌های این گزارش، بلند‌ترین آسمان‌خراشی که در سال ۲۰۱۸ تکمیل شد ساختمان «برج سیتیک» در پکن است که ارتفاع ۵۲۸ متری دارد. به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد»، این چهارمین سال متوالی است که بلندترین آسمان‌خراش کامل‌شده جهان، در چین واقع است.

به گزارش این سازمان، رشد چشمگیر دهه‌های اخیر ساخت‌وساز آسمان‌خراش‌های جهان در سال ۲۰۱۸ نیز ادامه یافت. با این حال تعداد آسمان‌خراش‌های کامل‌شده بالای ۲۰۰ متر در این سال ۱۴۳ ساختمان بود، که نسبت به رکورد ۱۴۷ مورد در سال ۲۰۱۷ پایین‌تر است. تعداد آسمان‌خراش‌های بالای ۲۰۰ متر جهان اکنون ۱۴۷۸ ساختمان است، که نسبت به تعداد ۶۱۴ در سال ۲۰۱۰ افزایشی ۱۴۱ درصدی یافته است. در سال ۲۰۱۸، مجموع ارتفاع‌ آسمان‌خراش‌های کامل شده بیش از ۳۵ هزار ۲۴۶ متر بود؛ این مقدار نیز پایین‌تر از رکورد ۳۵ هزار و ۸۴۹ متری است که در سال ۲۰۱۷ به ثبت رسید.

غول‌های آسمان‌خراش‌ساز

آسیا با ۱۰۹ آسمان‌خراش و سهمی ۷۶ درصدی از کل آسمان‌خراش‌های جهان، در صدر رتبه‌بندی سال ۲۰۱۸ باقی ماند. البته این تعداد نسبت به رکورد ۱۱۳ موردی که در ۲۰۱۷ ثبت شد پایین‌تر است. برای بیست‌وسومین سال متوالی چین توانست جایگاه‌ برتر خود را در زمینه ساخت‌وساز ساختمان‌های بالای ۲۰۰ متر حفظ کند، در سال ۲۰۱۸ تعداد آسمان‌خراش‌های کامل‌شده این کشور، ۸۸ ساختمان بود که حکایت از سهمی ۵/ ۶۱ درصدی از کل آسمان‌خراش‌های کامل شده جهان در این سال دارد. از آنجا که در سال ۲۰۱۷ این سهم چینی‌ها ۴/ ۵۴ درصد بود، ارقام ۲۰۱۸ رکورد جدیدی برای چین محسوب می‌شود. در جایگاه دوم این رتبه‌بندی ایالات متحده با ۱۳ ساختمان تکمیل‌شده بالای ۲۰۰ قرار دارد که نسبت به ۱۰ ساختمان‌ کامل‌شده این کشور در ۲۰۱۷ رشد داشته است. پس از چین و آمریکا به ترتیب کشورهای امارات با ۱۰ ساختمان تکمیل‌شده، مالزی با ۷ ساختمان، اندونزی با ۵ ساختمان، تایلند با ۳ ساختمان و کره‌جنوبی با ۳ ساختمان به ترتیب در رده‌های سوم تا هشتم این رتبه‌بندی جای دارند. یکی دیگر از آمارهای ارائه شده در این گزارش، رتبه‌بندی شهرها در ساخت و تکمیل آسمان‌خراش‌های بالای ۲۰۰ متر است. بر این اساس، شهر شنزن چین با بهبود عملکرد سال گذشته خود، با ۱۴ ساختمان بالای ۲۰۰ متر کامل‌شده در سال ۲۰۱۸ برای سومین سال متوالی در رده‌ نخست این رتبه‌بندی قرار گرفت. این تعداد معادل ۱۰ درصد مجموع جهانی است. پکن و شن‌یانگ نیز از دیگر شهرهای چینی هستند که با ۸ ساختمان تکمیل‌شده به‌طور مشترک با نیویورک در رده‌ سوم جای دارند. در این رتبه‌بندی دبی با ۱۰ ساختمان تکمیل‌شده بالای ۲۰۰ متر در سال ۲۰۱۸ در رده دوم قرار گرفته است. در ۲۰۱۸ در مجموع ۱۹ شهر جهان، بلندترین آسمان‌خراش‌های جدید خود را تکمیل کردند که از میان آنها ۵ شهر آسیایی هستند. بر این اساس رکورد جدیدی که در ارتفاع‌ آسمان‌خراش‌های منطقه آسیای جنوب‌شرقی حاصل شد نشان از بهبود شرایط اقتصادی در کشورهایی نظیر تایلند، کامبوج و ویتنام دارد، کشورهایی که رشد بالایی در تولید کالاهای صنعتی، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، توریسم و سایر بخش‌های اقتصادی تجربه می‌کنند. خاورمیانه نیز نسبت به سال گذشته عملکرد بهتری را در گزارش ۲۰۱۸ به ثبت رساند: تعداد آسمان‌خراش‌های تکمیل‌شده بالای ۲۰۰ متر این منطقه ۱۳ مورد بود، بالاتر از ۹ مورد سال ۲۰۱۷ و معادل ۱/ ۹ درصد مجموع جهانی. یکی از برجسته‌ترین شهرها در این منطقه دبی است که با ۱۰ آسمان‌خراش کامل‌شده در ۲۰۱۸ در رده دوم جهان جای دارد.


با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته ازسایت روزنامه دنیای اقتصاد ، تاریخ انتشار: 25آذر 1397 ، کدخبر:3475239 ،www.donya-e-eqtesad.com

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین