پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۷۸۰۵
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۹
یک متخصص مرمت بناهای تاریخی گفت: اگرچه راه‌اندازی کمپین برای رسیدگی به وضعیت نگران کننده بازار وکیل اقدامی ارزنده است اما قطعا برای نتیجه بخش بودن چنین حرکت‌هایی نمی‌توان به اعلام نقد و نظر و راه‌اندازی کمپین بسنده کرد، زیرا به تدریج موضوع به فراموشی سپرده می‌شود.مدیر سابق پایگاه شهر تاریخی لار با بیان اینکه در حال حاضر بخش‌هایی از بنای بازار وکیل دارای مشکلاتی است، گفت: بخشی از این مشکلات، اضطراری بوده و رسیدگی فوری را نیاز دارد اما در بخشی دیگر می‌توان اقدامات میان مدت را در دستور و برنامه کاری قرار داد.

شعار سال: خشایار شیبانی با بیان اینکه تمام بناهای تاریخی که بیش از 100 سال از ساخت آنها می‌گذرد نیاز به مانیتورینگ و پایش دارند، گفت: پایش بناهای تاریخی باید به طور مداوم انجام شود تا اگر مصالح قبلی از پویایی و کارآمدی کافی برخوردار نیست، نسبت به مرمت و تعمیر ‌آن اقدام شود.

وی ادامه داد: بنای بازار وکیل از بناهای تاریخی زنده شیراز، فارس و کشور محسوب می‌شود و محل داد و ستد بسیاری از شهروندان شیرازی است، اما این بنا با وجود زنده و پویایی، از قاعده مرمت مداوم مستثنی نیست.

مدیر سابق پایگاه شهر تاریخی لار با بیان اینکه در حال حاضر بخش‌هایی از بنای بازار وکیل دارای مشکلاتی است، گفت: بخشی از این مشکلات، اضطراری بوده و رسیدگی فوری را نیاز دارد اما در بخشی دیگر می‌توان اقدامات میان مدت را در دستور و برنامه کاری قرار داد.

این کارشناس ارشد مرمت بناهای تاریخی، نسبت به وضعیت کنونی بازار وکیل، به عنوان یک اثر شاخص تاریخی و معماری، ابراز نگرانی کرد و گفت: بنای بازار وکیل نه تنها نیازمند مرمت بلکه نیازمند اقدامات اساسی برای ایمن‌سازی هم هست.

شیبانی امکان وقوع آتش‌سوزی به دلیل مشکلات ایمنی را از دیگر مشکلات بازار وکیل عنوان و اضافه کرد: بخشی از تاسیسات موجود در بازار وکیل، نیازمند استانداردسازی و ایمن‌سازی است و تجهیزات کافی برای مهار آتش در این بازار وجود ندارد؛ علاوه بر آن دسترسی به بخش‌هایی از این بنای ارزشمند، درصورت وقوع هرگونه حادثه بسیار دشوار به نظر می‌رسد.

وی با یادآوری اینکه بخش‌هایی از بنای بازار وکیل شیراز دچار فرسایش شده که در اسرع وقت باید بهسازی شود، خاطرنشان کرد: در مقوله بازآفرینی شهری یکی از روش‌های متدوال، روش مشارکتی است تا زمینه مداخله و همراهی مالکین هم در امر مرمت فراهم باشد.

این متخصص مرمت بناهای تاریخی اظهار کرد: اینکه تنها مجموعه‌هایی نظیر شهرداری و میراث فرهنگی با توجه به اعتبارات اندک بتوانند همه مشکلات این بنا را مرتفع کنند، انتظاری منطقی نیست و از عهده متولیان خارج است.

شیبانی با تاکید براینکه برای مطلوبیت و سرعت انجام کار در بنایی نظیر بازار وکیل، نیازمند اقدامات دو و چند سویه و همپوشانی و همراهی و مشارکت گسترده کسبه و متولیان و صاحب نظران هستیم، ‌خواستار ورود سازمان‌های مردم‌نهاد برای مرمت و بازسازی بازار تاریخی وکیل شد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته خبرگزاری دانشجویان ایران تاریخ انتشار 2 دی 97، کدخبر: 97100200847، www.isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین