پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۷۹۶۹
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۵
گزارش‌های اخیر حاکی از این است که ایران در آستانه امضای قراردادی برای خرید یک ناوگان هوایی سوخوی سوپرجت ۱۰۰ است. چنانکه علی عابدزاده، رئیس سازمان هواپیمایی ایران، به رسانه‌های ایرانی گفته است: «اگر هواپیمایی‌های ایران بخواهند از این هواپیما (سوپرجت ۱۰۰) استفاده کنند و فروشنده هم مایل باشد آن را به ایران بفروشد، سازمان هواپیمایی ایران آماده است، نظر نهایی خود را درباره این هواپیما اعلام کند... ، این هواپیما استانداردهای جهانی را رعایت کرده و درحال‌حاضر مشغول پرواز است، بنابراین دلیلی وجود ندارد که ما آن را رد کنیم».

شعار سال: سوخوی سوپرجت ۱۰۰ یک هواپیمای منطقه‌ای است که نخستین پروازش را در سال ۲۰۰۸ انجام داده است، با ظرفیت ۱۰۸ نفر و حداکثر سرعت ۸۷۰ کیلومتر بر ساعت. موتورش، موتور فرانسوی‌روسی «پاورجت اس‌اِی‌ام۱۴۶» است. اس‌اس‌جِی۱۰۰، طوری طراحی شده که بتواند رقابت خوبی با امثال ایرباس اِی۲۲۰ و ای۱۹۰ امبریر داشته باشد. سوخوی سوپرجت ۱۰۰، از گزینه‌های اصلی جایگزینی خط هوایی کهن‌سال ایران بوده است، اما مذاکرات به‌دلیل نگرانی‌های ایران متوقف شده بود. دغدغه ایران این بود که سوپرجت ۱۰۰، بیش از ۱۰درصد قطعات آمریکایی دارد و از‌این‌رو از تحریم‌های آمریکایی علیه ایران تخطی می‌کند. مهدی سنایی، سفیر ایران در روسیه، این نگرانی را در اوایل ۲۰۱۸ به رسانه‌های روس منتقل کرده بود: «در سه سال گذشته، هواپیمایی‌های ایران درخواست‌هایی درراستای خرید این هواپیماها برای شرکت سازنده اس‌اس‌جی۱۰۰ ارسال کرده بودند. متأسفانه یک مانع بر سر راه این کار است. این شرکت باید از تأمین‌کننده آمریکایی بعضی قطعات اجازه کسب کند».تخفیف در تحریم‌های آمریکا برای فروش قطعات هواپیمایی ایالات متحده به ایران، بسیار بعید است؛ بااین‌حال، تهران همچنان امیدوار است که تولیدکننده، فرایند ساخت سوپرجت ۱۰۰ را طوری دستکاری کند که [درصد قطعات آمریکایی] به پایین‌تر از آستانه تعیین‌شده قضائی از سوی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده برسد. سنایی می‌گوید: «به‌هرحال الان صحبت از پایین‌آوردن اتکا به قطعات آمریکایی است. طرف ایرانی منتظر حل این مسئله است تا بتوانیم به مرحله خرید برویم».حالا به نظر می‌رسد این امیدها به بار نشسته است. سوپرجت ۱۰۰ کارزار برندسازی دوباره‌ای در تابستان ۲۰۱۸ داشت. شرکت هواپیمایی مسافربری سوخوی Sukhoi Civil Aircraft( SCAC) نسخه جدیدی از این هواپیما را معرفی کرده که برچسب «سوخوی» را ندارد و یک «آر» به نامش اضافه شده است: اس‌اس‌جِی۱۰۰آر. براساس صحبت‌های الکساندر روبستوف، مدیر اس‌سی‌اِی‌سی، تنها تفاوت عمده اس‌اس‌جی۱۰۰آر از سلفش، کاهش ۱۰تا۱۵درصدی قطعات خارجی آن است. نکته قابل‌توجه، این بخش از برنامه اس‌سی‌ای‌سی است که به جای موتور اس‌ای‌ام ۱۴۶ از موتور آویادویگاتل پی‌دی۱۴، تماما ساخت روسیه استفاده کند. هواپیمای جدید اس‌اس‌جی۱۰۰آر، نشانه ورود روسیه به بازار روبه‌رشد کشورهایی است که ‌دنبال خرید هواپیماهای مدرن هستند و هم‌زمان به‌دنبال دورزدن تحریم‌های فعلی و احتمالی آینده آمریکایی هستند. ایران هم در اول صف این کشورهاست. طبق صحبت‌های عابدزاده، ایران در پی خرید ۵۰۰ هواپیمای جدید است. مشخص نیست که چه میزان از این سفارش‌های پیش‌رو را اس‌اس‌جی۱۰۰آر تأمین کند و در چه بازه زمانی، اما خبری را که اخیرا روسیه از آماده‌شدن صد فروند از این هواپیماها اعلام کرده، می‌توان نشانه واضحی از قصد آنها دانست، برای تبدیل‌شدن به تأمین‌کننده اصلی ایران. اس‌اس‌جی۱۰۰آر فقط قسمتی از راهبرد روسیه است، برای اینکه در پی چند دوره تحریم‌های آمریکایی در چندین سال گذشته، ایران را به مدار اقتصادی خود بکشد. ماه گذشته، تهران و مسکو یک قرارداد دادوستد پایاپای بستند که در آن ایران معادل صد هزار بشکه در روز به روسیه می‌فرستد، نه به‌ازای دلار، بلکه در مقابل دریافت «فناوری و تجهیزات» روسی.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته روزنامه شرق، تاریخ انتشار 3 دی 97، کد مطلب: 3324


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین