پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۲۹۲۸
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۷
ماجرایی که از جانب خانواده دانش‌آموز قزوینی تنبیه فرزند آنها توسط مدیر عنوان می‌شود مدت‌هاست سوژه رسانه‌ها و خوراک فضای مجازی شده، ماجرایی که معلوم نیست چرا توسط مسئولان آموزش و پرورش استان و مدیر و معلم مدرسه تکذیب یا تایید نهایی نمی‌شود.

شعار سال: همه‌چیز از یک صبح پاییزی شروع و در یک بعدازظهر زمستانی فراگیر شد، اتفاقی که پس از انتشار یک تصویر از آن در فضای مجازی دامنه حواشی‌اش بیشتر از اصل ماجرا خودنمایی کرده و تاکنون ادامه دارد.

عصر روز چهارم دی‌ماه خبری مبنی بر تنبیه دانش‌آموزی در قزوین در یکی از کانال‌های خبری منتشر شد که پس‌از آن دامنه حواشی و شایعات گستردگی بیشتر پیدا کرد تا علت اصلی ماجرا و همچنین جنبه‌های مختلف آن مطرح شود.

محمدامین دانش‌آموز پایه پنجم مدرسه‌ای غیردولتی همان پسری است که تصویرش در فضای مجازی مدام‌دست به دست می‌شود.

پس از پیگیری‌های متعددی که صورت گرفت موفق به مصاحبه با محمدامین و پدر و مادر وی شدیم اما تلاش‌ها جهت ارتباط و مصاحبه با مدیر و معلم مدرسه و حتی مدیرکل آموزش و پرورش استان به دلیل عدم پاسخگویی آنها بی‌نتیجه می‌ماند.

محمدامین ‌درباره‌ای ماجرایی که خود تجربه کرده این‌گونه می‌گوید: بعدازاینکه زنگ ‌خورد با دوستم به بیرون کلاس رفتیم دوستم یکی از بچه‌ها را نشانم داد و گفت او فحش ناموسی داده است برو او را بزن.

وی ادامه می‌دهد: من به سمت او رفتم و یک لگد به او زدم که البته لگد من باعث خنده او شد ولی همان موقع آقای ناظم مرا دید و به‌طرف دفتر مدرسه برد.

محمدامین می‌گوید: وقتی به دفتر رسیدم آقای مدیر گفت: این چندمین بار است و بعد هم با پشت دست به صورتم زد و از شدت بالای ضربه انگشترهایش کف راهرو افتاد و بعد هم یک لگد به پایم زد.

وی اضافه می‌کند: این اولین بار نبود که آقای مدیر مرا می‌زد یک‌بار در حیاط، یک‌بار در راهرو و یک‌بار هم در کلاس مرا زده بود و تهدید کرده بود که به والدینم چیزی نگویم.

اگرچه در جامعه امروز دانش آموزان خصوصاً پسرها از هیجانات زیادی برخوردار هستند و گاه هیجانات خود را به روش‌های نامناسبی تخلیه می‌کنند اما بازهم توجیهی برای تنبیه بدنی وجود ندارد.

مصاحبه نکنید

پدر محمدامین می‌گوید: در جلسه‌ای که پیرامون بررسی کتک خوردن محمدامین برگزار شد از ما خواستند تا زمان مشخص شدن نتیجه مصاحبه نکنیم.

وی ماجرا را این‌گونه مطرح می‌کند: محمدامین به منزل آمد و گفت مدیرشان او را زده است و مادر او از صورتش عکس گرفت.

پدر محمدامین مدعی می‌شود: معلم و همکلاسی‌های فرزندم شاهد هستند که مدیر او را زده است و البته از آموزش‌وپرورش نیز در مدرسه تحقیقات کردند و متوجه شدند که مدیر او را زده است.

وی یادآور می‌شود: ما وقتی به مدرسه رفتیم قرآن بردیم تا مدیر قسم بخورد که پسرم را تنبیه نکرده اما اوقسم نخورد.

مدیر معلم را تهدید به اخراج کرده بود

پدر محمدامین می‌گوید: مدیر خانم معلم را تهدید کرده بود که اگر بگوید او فرزندم را کتک زده اخراجش می‌کند.

وی ادعا می‌کند: مدیر از ما خواهش کرد که گذشت کنیم اما اکنون زیر صحبت‌هایش زده و عنوان می‌کند که پسرم را تنبیه نکرده است.

پدر محمدامین مدعی می‌شود: دفعه اول مدیر تماس گرفت و خواست تا ما برویم و موضوع را حل کنیم اگر کسی کاری نکرده باشد چرا تماس می‌گیرد و می‌خواهد موضوع را حل کنیم؟

وی ادامه می‌دهد: مدیر از ما خواست تا بی‌خیال موضوع شویم و گفت بیاید بچه‌ها را تربیت کنیم که من هم گفتم آیا با کتک زدن بچه تربیت می‌شود؟

پدر محمدامین اظهار می‌کند: بعد از دو ساعت بحث و صحبت مدیر از ما خواست تا موضوع را از مغزمان حذف کنیم و به فراموشی بسپاریم و بعد از گفت‌وگو ما هم قبول کردیم.

به پدرت بگویی این‌طرف صورتت هم مثل آن‌طرف می‌شود

پدر محمدامین می‌گوید: فردای صحبت‌های ما با مدیر، آقای مدیر پسرم را صدا می‌کند و می‌گوید اگر دفعه بعد به پدرت بگویی جوری می‌زنم که این‌طرف صورتت هم مثل آن‌طرف شود.

وی ادعا می‌کند: طی شواهدی که از جانب معلم وجود دارد مدیر عنوان کرده که باید چیزی از پرونده محمدامین دربیاوریم تا اخراج شود.

ربیعی می‌گوید: به گفته ناظم و دیگر دانش آموزان پسرم روز حادثه با بچه‌ها شوخی می‌کرده و مثل همه بچه‌ها شیطنت می‌کردند که البته اقتضای سن آن‌هاست.

می‌خواهند برای فرزندم حاشیه درست کنند

پدر محمدامین با اشاره به اینکه برخی به دنبال آن هستند تا به طرق مختلف برای فرزندم حاشیه درست کنند، می‌گوید: اصل موضوع ثابت‌شده بنابراین کسانی که می‌خواهند برای پسرم حرف دربیاورند نتیجه نخواهند گرفت.

وی اضافه می‌کند: خیلی‌ها با من تماس گرفتند و مرا تهدید کردند اما تنبیه محمدامین ثابت‌ شده است.

پدر محمدامین ادعا می‌کند: مدیر عنوان کرد که کمک به مدرسه نکردید، من هم ۱۰۰ هزار تومان به او دادم و گفتم پول را بگیر ولی فرزندم را نزن.

در دادگستری شکایت نکن

پدر محمدامین ادامه می‌دهد: جلسه‌ای برگزار و در آن عنوان شد که آموزش‌وپرورش پیگیر موضوع است لذا شما در دادگستری شکایت نکنید.

وی مدعی می‌شود: به ما گفتند به قضیه دامن نزنید و با رسانه‌ها مصاحبه نکنید.

پدر محمدامین می‌گوید: در حادثه بخاری زاهدان بعد از مرگ دانش آموزان از تعویض بخاری مدرسه خبر دادند آیا تعویض بخاری، داغ پدر و مادرهایی که فرزندشان را از دست دادند التیام می‌بخشد؟

وی تصریح می‌کند: اگر من الآن داد می‌زنم به خاطر آن است که می‌خواهم فرزندم آرامش و امنیت داشته باشد وگرنه هیچ پدرکشتگی با مدیر ندارم.

وی ادعا می‌کند: معلم محمدامین خواست از او حمایت کند که البته به خاطر فشارها استعفا داد و از این مدرسه رفت.

ربیعی می‌گوید: ما خواستار آن هستیم تا حق به‌ حق دار برسد چراکه چنین آدمی استحقاق مدیریت ندارد، پنج نفر از دانش‌آموزان به دلیل مشکلاتی که مدیر دارد پرونده‌هایشان را از مدرسه گرفته‌ و رفته‌اند.

پدر محمدامین می‌گوید: در فضای مجازی و برخی پیام‌ها عنوان کردند که پدر دانش‌آموز غیرت ندارد اگر غیرت داشت مدیر را آتش می‌زد.

وی می‌گوید: فرزندم چندین بار کتک خورده است اما به خاطر ترس از مدیر به ما عنوان نکرده است.

دفعه قبل بدتر زده بود

مادر محمدامین نیز مدعی می‌شود: مدیر چندین بار فرزندم را زده بود اما محمدامین به ما نگفته بود و می‌گفت با بچه‌ها دعوا کرده است.

وی ادامه می‌دهد: دفعه قبل خیلی بدتر از این بود اما عکس نگرفتم چون تصور می‌کردم با بچه‌ها دعوا کرده است.

مادر محمدامین می‌گوید: ۱۰ آذر این اتفاق افتاد و ما یازدهم به مدرسه رفتیم که آقای مدیر صحبت و توجیه کرد و البته نگفت که فرزندم را تنبیه کرده است.

وی ادعا می‌کند: مدیر از ناظم و معلمان درخواست کرده بود که از او طرفداری کنند در غیر این صورت آنها را اخراج می‌کند و ما هم شاهدی نداشتیم.

مادر محمدامین مدعی می‌شود: معلم فرزندم نیز در این مورد با مدیر بحث کرده و به ما گفت زمانی که مدیر محمدامین را زده دیده و حاضر است هر جا که باشد شهادت دهد.

وی عنوان می‌کند: زمانی که فرزندم به منزل آمد گفت دفعه گذشته هم آقای مدیر او را زده و تهدید کرده که به ما چیزی نگوید.

مادر محمدامین تأکید می‌کند: زمانی که به مدرسه رفتیم آقای مدیر اعلام کرد من محمدامین را تنبیه نکردم او با دانش‌آموزان درگیر شده است.

آبروی آموزش‌وپرورش می‌رود

مادر محمدامین ادعا می‌کند که پس از اعلام موضوع به آموزش و پرورش و اعلام اینکه به دادسرا شکایت می‌کنیم آنها گفته‌اند این کار را نکنید این کار باعث می‌شود آبروی ما برود.

معلم استعفا داده است

مادر محمدامین درباره استعفای معلم محمدامین مدعی می‌شود: به گفته معلم محمدامین مدیر از او خواسته تا شهادت دروغ بدهد و معلم هم گفته نمی‌توانم مدام شهادت دروغ بدهم، بچه‌ها را نزن، آنها سر همین موضوع با هم درگیر شدند و معلم استعفا داده و از این مدرسه رفته است.

وی می‌گوید: در نظر داشتیم تا محمدامین را از مدرسه دربیاوریم اما آموزش‌وپرورش از ما خواست این کار را نکنیم و خودشان موضوع را پیگیری خواهند کرد.

اگر مدیر اخراج نشود پسرم را از مدرسه درمیاورم

مادر محمدامین می‌گوید: اگر مدیر اخراج نشود حاضر نیستم فرزندم در آن مدرسه درس بخواند بلکه او را از آن مدرسه خارج می‌کنم.

وی ادعا می‌کند: مدیر عنوان کرده بود به دنبال آن هستم تا کاری کنم که محمدامین از مدرسه اخراج شود.

از آنجا که احساس کردیم گزارش ما به دلیل عدم پاسخگویی مسئولان مربوطه نیاز به شواهدی دارد و همچنین از آنجا که از قدیم گفته‌اند حرف راست را از بچه بپرس، جهت بررسی بیشتر ماجرا به مدرسه رفتیم و منتظر ماندیم زنگ آخر بخورد؛ بچه‌ها با سروصدا از مدرسه خارج شدند، با پرس‌وجو از بچه‌ها همکلاسی‌های محمدامین را پیدا کردیم؛ از دانش‌آموزان جویای ماجرا شدیم؛

یکی از دانش آموزان می‌گوید: مدیر من را هم چندین بار زده است اما بعدازاین ماجرا کمتر می‌زند.
دانش‌آموز دیگری می‌پرد وسط حرف دوستش و می‌گوید: چند باری پس‌گردنی زده است و سر صف هم لگد می‌زند.
دانش‌آموز دیگری هم کتک زدن مدیر را تائید می‌کند و مدعی می‌شود: زمانی که مدیر محمدامین را زده من آنجا بودم.
این دانش‌آموز ادامه می‌دهد: من کنار دفتر ایستاده بودم، دیدم مدیر کنار معلم‌مان زد زیر گوش محمدامین، جای انگشتانش هنوز مانده است.
از او می پرسیم محمدامین الان مدرسه است؟
می گویند: آنجاست و با دست اشاره می کند آن طرف کوچه و داد می زند: محمدامین...
محمدامین هم می‌آید کنار ما می‌ایستد و می‌گوید: بعد از آن قضیه دیگر من را نزده اما بچه‌های دیگر را می‌زند.

چقدر خوب بود اگر مسئولان با شفاف‌سازی اجازه نمی‌دانند به این‌طور مسایل دامن زده شود و خاطر بسیاری از پدران و مادران این سرزمین را مکدر کند، والدینی که با وجود مشکلات بسیار فرزندانشان را به هزار امید برای کسب علم و دانش و تربیت راهی مدرسه می‌کنند.

اگرچه جهت ارتباط با آموزش‌وپرورش، مدیر و معلم بسیار تلاش کردیم تا جنبه‌های مختلف ماجرا را از آن‌ها نیز جویا شویم اما متأسفانه از جانب آنها پاسخی دریافت‌ نکردیم و تلاش‌ها بی‌نتیجه ماند.

تنبیه بدنی ازجمله مسائلی است که باید از مراجع مربوطه پیگیری جدی شود چراکه ممکن است خسارات جبران‌ناپذیری ازجمله آسیب‌های روحی و روانی به دنبال داشته باشد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ 25 دی 97، کد مطلب: 97102513500:www.isna.ir



اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین