پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۶۹۵۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۳
شرکت پالایش نفت امام خمینی شازند با تولید ۱۶.۵ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ یکی از مهمترین پالایشگاه های نفت کشور است.

شعارسال: صنعت پالایشی کشور همانند سایر بخش های صنعت نفت پس از پیروزی انقلاب اسلامی روندی رو به رشد داشته به طوری که علاوه بر راه اندازی طرح های پالایشی جدید و افزایش ظرفیت پالایشگاه های قدیم، تولید فرآورده اصلی چندین برابر شده است.

برای نمونه مقایسه تولیدات پالایشگاهی ایران از زمان آغاز به کار پالایشگاه نفت آبادان نشان می دهد که تولید بنزین پالایشگاهی در طی ۴۰ سال دوران پس از انقلاب اسلامی و تا سال ۱۳۹۷، نسبت به قبل از انقلاب تقریبا ۷ برابر شده و از ۱۴.۴۳ میلیون لیتر در روز به ۱۰۰ میلیون لیتر در روز افزایش یافته است.

تولید ۱۶.۵ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ در پالایشگاه شازند

در این بین شرکت پالایش نفت امام خمینی شازند با تولید ۱۶.۵ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ یکی از مهمترین پالایشگاه های نفت کشور است.

پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند یکی از شرکت های فرعی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران است که به عنوان بزرگترین پالایشگاه تک واحدی ایران در سال ۱۳۷۲ با ظرفیت اسمی ۱۵۰ هزار بشکه در روز راه اندازی گردید.

همچنین نخستین پالایشگاهی است که کار مطالعه و عملیات اجرای آن بعد از انقلاب اسلامی و در نخستین سال بعد از جنگ تحمیلی آغاز شد. پس از مدتی با تلاش و کوشش نیروهای متعهد و متخصص داخلی ظرفیت تولید پالایشگاه به ۱۷۰ هزار بشکه در روز رسید.

تغییر الگوی مصرف محصولات نفتی کشور از محصولات میان تقطیر به بنزین و همچنین ارتقاء کیفیت محصولات تولیدی مطابق با الزامات زیست محیطی و استانداردهای بین المللی مسئولان را بر آن داشت که طرح افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت فرآورده های پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند را تصویب و ابلاغ نمایند.

با اجرای این طرح ظرفیت تولید پالایشگاه از ۱۷۰ هزار بشکه در روز به ۲۵۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است. همچنین تولید بنزین به میزان ۱۲ میلیون لیتر در روز در ازاء کاهش تولید نفت کوره افزایش یافته است. درحالی که خوراک پالایشگاه از ۱۰۰ درصد نفت خام شیرین و سبک به مخلوط ۵۵ درصد سبک و ۴۵ درصد نفت خام سنگین تغییر یافته است.

در جدول ذیل میزان و نوع فرآورده های تولید شده توسط این پالایشگاه را مشاهده می کنید.

ردیف

نام فرآورده

ظرفیت تولید (متر مکعب در روز)

۱

پروپیلن

۱۲۳۰

۲

گاز مایع

۳۵۶۵

۳

بنزین یورو ۴

۱۶۴۶۴

۴

نفت سفید

۶۳۹۱

۵

نفت گاز

۹۳۱۷

۶

نفت کوره سبک

۲۴۱۰

۷

وکیوم باتوم

۹۵۴

۸

گوگرد گرانول (تن در روز)

۶۰۰

معمولا تاسیسات پالایشگاهی، پتروشیمی و نیروگاهی پس از چند سال فعالیت مداوم در شبکه دچار اختلالات و یا شکست و خرابی می شوند. برای جلوگیری از خرابی، شکستگی و یا سوراخ شدن این قطعات نیاز به بروزرسانی و تعمیر آن ها می باشد. به این تعمیرات اساسی اورهال گفته می شود. برای این منظور و جلوگیری از خطرات احتمالی باید از نیروهای متخصص مکانیک، الکتریک، الکترونیک و صنایع استفاده کرد.

اولین اورهال تاسیسات پالایشگاهی پس از انقلاب توسط متخصصان داخلی

تا سال ها برای اورهال تجهیزات پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند از مهندسان و متخصصان خارجی استفاده می شد. اما به لطف دانش و تخصص جوانان ایرانی و اعتماد مدیران به نیروهای داخلی این عملیات در سال ۱۳۹۷ برای اولین بار توسط نیروهای متخصص ایرانی انجام شد.

در این مرحله از اورهال که ۱۶۰۰ نیروی کار ماهر و متخصص انجام آن را بر عهده داشتند، واحد‌های تولیدی شامل تقطیر، سی سی آر، گاز مایع، غلظت شکن و تصفیه نفت سفید تعمیر شدند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت دیار آفتاب، تاریخ انتشار:13بهمن1397 ، کدخبر: 50592: www.diyareaftab.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
0
0
همه دنیا تو این 40سال رشدکرده انگار فقط ما رشد داشتیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین