پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۷۶۷
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۴
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: متاسفانه هنوز برخي بانك هاي اروپايي در مورد اينكه شايد ممكن است از طرف آمريكا بازخواست بشوند در روابط با ايران نگران هستند.

شعارسال: محمدجواد ظريف وزير امور خارجه كشورمان در نشست خبري مشترك با وزير خارجه فنلاند در پاسخ به ادعاي خبرنگاری كه گفت اقليت های كرد، ترك و عرب در ايران تحت فشار هستند و دموكراسي در مورد آنها اجرا نمي شود، گفت: شما صرفا نظر خودتان را گفتيد و سوال نپرسيديد.

وي افزود: براي اينكه وضعيت در ايران را ببينيد به اروميه و مهاباد برويد و ببينيد امروز چگونه رييس جمهور ايران با مردم كرد و آذري بود و آنها هم چطور از او استقبال كردند. اگر اين واقعيت ها را مشاهده كنيد سپس در جمله اي كه گفتيد تجديدنظر خواهيد كرد.

ظريف در ادامه در پاسخ به سوال ديگري درخصوص چالش هاي موجود در روابط بانك هاي اروپايي و روابط اقتصادي با ايران در دوران پسابرجام، تاكيد كرد: تنها مانعي كه امروز بر سر راه ارتباطات اقتصادي با اروپا وجود دارد، امور بانكي است. در حالي كه علاقه زيادي براي همكاري اقتصادي با ايران وجود دارد.

وزير امور خارجه كشورمان تصريح كرد: امروز كشورهايي مانند كره جنوبي و ژاپن و كشورهاي اروپايي قراردادهاي مختلفي با ايران دارند و بانك هايي هم هستند كه اين قراردادها را جلو مي‌برند و به جريان مي‌اندازند.

وي خاطر نشان كرد: متاسفانه هنوز برخي بانك هاي اروپايي در مورد اينكه شايد ممكن است از طرف آمريكا بازخواست بشوند در روابط با ايران نگران هستند.

وزير امور خارجه كشورمان گفت: آمريكا بايد براي بانكهاي اروپايي اطمينان ايحاد كند كه در رابطه با ايران مورد مواخذه قرار نمي‌گيرند.

وي تاكيد کرد: اعتمادسازي ها در چارجوب برجام وجود دارد. در جلسه اي كه در اتحاديه اروپا بوده است و كري و موگريني و وزراي ۱+۵ حضور داشتند همكاري با ايران بصورت واضح مورد تشويق قرار گرفت اما هنوز مانع رواني بر سر اين راه وجود دارد و آمريكا بايد موانع رواني را برطرف كند.

وزیر امور خارجه کشورمان در بخش دیگری از این نشست خبری اظهار داشت: امروز فرصتی داشتیم تا احتمال دیدارهای بعدی را بررسی کنیم؛ همچنین امکان همکاری با کشور فنلاند در بسیاری از زمینه ها شامل کشاورزی، معادن، ارتباطات و سایر زمینه ها برای توانمند سازی تجار و بازرگانان دو طرف برای همکاری بهتر با یکدیگر مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

ظریف گفت: دو دولت می توانند از طریق گشایش اعتبارات، تجارت را شکوفا کنند. ما امکان این را داشتیم که تمامی این مسائل را بحث کنیم. ما چالشهای تمامی مناطق و همچنین این منطقه را درک می کنیم و اهمیت جهانی بنیادگرایی و افراط گرایی، مواد مخدر و ارتباط بین این پدیده ها را برای یافتن زمینه های همکاری گسترده تر می‌شناسیم؛ مشکلات بیگانه هراسی و نفرت از فرهنگهای دیگر، مسائل آموزشی و پرورشی در آموزش ایدئولوژی افراط گرایی برای یافتن رویکردی که بتواند ما را به یک نگاه مشترک در اروپا برساند نیز بحث شد.

وی خاطرنشان کرد: ما نیازمند این بحثها برای یافتن راه حلها برای تمامی این مسائل هستیم؛ امروز گفتگوهای شفافی در مورد برخورد با این چالش‌ها داشتیم و به هنگام دیدار شما از تهران من بر این باورم که این گفتگوهای صمیمی در این مسائل ادامه خواهد یافت تا به یک درک مشترک برسیم. همچنین از مهمان نوازی دولت لهستان کمال تشکر را دارم.


با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاريخ انتشار: 11خرداد 1395، کد خبر: 3673675، www. mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین