پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۸۶۶
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۴
رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: اگر عدالت اجتماعی حاکم شود می‌توان ادعا کرد که نیمی از اهداف امام (ره) محقق شده است.

شعارسال: حجت‌الاسلام والمسلمین یوسفی‌مقدم ،با بیان این‌که «تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی دو جریان سوسیالیسم و کاپیتالیزم بر کل کره زمین حاکمیت داشته‌اند و بخشی از دنیا را کشورهای سرمایه داری حاکمیت می‌کردند و بخشی دیگر هم تحت حاکمیت نظام سوسیالیست و کمونیسم بود» اظهار کرد: فلسفه وجودی نظام سوسیالیست برابری بود و قیام‌های کارگری همواره علیه نظام سرمایه داری شکل می‌گرفت که در این قیام‌ها افراد به دنبال این بودند که هر کسی به اندازه توان خود کار کند و به اندازه نیازش برداشت کند و از این طریق می‌خواستند با نظام سرمایه داری مبارزه کنند و خیالشان این بود که می‌توانند از این طریق زمینه عدالت اجتماعی را در جهان فراهم کنند تا انسان‌ها به سعادت برسند.

وی در ادامه با بیان این‌که «عملا هر دو نظام سرمایه‌داری و کمونیست به نوعی عرصه را برای زندگی انسان‌ها تنگ کرده بودند» خاطرنشان کرد: آن‌ها آزادی انسان‌ها را سلب کردند و آرمان‌های عدالت بشری را پایمال کردند. عملا بشر در بین دو جریان که هر کدام به نوعی به استعمار و استثمار و فشار بر مردم حکومت می‌کردند گرفتار شده بودند و راهی برای نجات در بین انسان‌ها دیده نمی‌شد. قیام‌های زیادی در جوامع بشری صورت می‌گرفت اما هر کدام از آن‌ها به نوعی سرکوب می‌شد.

رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: کشورهای کمونیستی و سرمایه داری قیام‌های آزادی خواهانه را سرکوب می‌کردند و کشورهای غیر متعهد هر کدام جریانی بودند که اسم آن‌ها غیر متعهد بود ولی عملا به سایر کشورها وابسته بودند و کاری در جهت عدالت اجتماعی و ایجاد جامعه‌ای بر اساس عدل و قسط انجام نمی‌دادند. این‌ها تمام بی عدالتی‌هایی بود که در سراسر جهان وجود داشت و در برابر این ظلم‌های بشری عملا کاری از دست کسی ساخته نبود و سازمان‌های بین‌المللی هم مثل سازمان ملل عملا در دست قدرت‌های استکباری و استعماری بود و هر حرکتی در این سازمان‌ها به نفع مردم صورت می‌گرفت از جانب بلوک شرق و غرب با آن مقابله می‌شد و آن‌ها نمی‌گذاشتند که فریادهای مظلومانه ملت‌ها به جایی برسد.

یوسفی‌مقدم در ادامه با بیان این‌که «در این تاریکی‌ها و ظلمتی که بشر قرار داشت بالاخره آرام آرام جریانی به وجود آمد که توانست همگان را تحت تاثیر قرار بدهد» گفت:‌ این جریان، انقلاب اسلامی ایران بود که به نوعی انسان‌ها را از زیر بار قدرت‌های شرق و غرب رها ساخت و یک جریان جدیدی را در کل دنیا به وجود آورد این انقلاب بر مبنای عدالت اجتماعی و آزادی خواهی استوار بود و اصولش بر ارزش‌های والای بشری که خداوند بر پیامبر خاتم الانبیاء وحی کرده بود استوار شد و کمتر کسی در جهان آن روز بر دکترین اسلامی و ارزش‌های دینی استوار بود. این جریان به واسطه رهبری امام خمینی(ره) به راه افتاد و توانست از نظر فکری و عملی سازمان‌ها و نظام‌های مختلف را تحت تاثیر قرار بدهد.

وی عنوان کرد: اندیشه ولایت فقیه یک اندیشه‌ای است که در دوران غیبت جزء والاترین اندیشه‌ها به حساب می‌آید و این اندیشه چیزی است که می‌تواند انسان‌ها را برای دوران ظهور مهیا کند. ما انتظار داریم که حضرت مهدی (عج) با ظهورش در برابر تمام ظلم‌ها و ظالمان بایستد، در مرتبه مقدماتی این ظهور قیام امام (ره) اندیشه و فکر ایشان در مسیر راه قرار می‌گیرد و همان آرمان‌های زمان ظهور را دنبال می‌کند. در مقام اندیشه این قیام توانست بر مبنای ولایت فقیه استوار باشد و در برابر تمام جریان‌هایی که از شرق و غرب سرچشمه می‌گیرد، بایستد.

رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ادامه داد: در برابر این اندیشه‌های ناب و قدرتمند امام (ره) هیچ جریانی تاب قدرت و مقاومت نداشت. سرچشمه اندیشه ولایت فقیه ما از منابع الهی و قرآنی تامین می‌شود و این اندیشه می‌تواند یک پشتوانه قوی برای حکومت باشد. اگر اندیشه انسان‌ها مبنای قرآنی و ولایی داشته باشد می‌تواند در برابر هر جریانی مقاومت داشته باشد. بیش از 35 سال است که تمام قدرت‌های استعماری دنیا و اندیشه ورزان مخالف نظام ولایت فقیه می‌خواهند این نهال نوپا و تازه به دوران رسیده را سرکوب کنند اما نمی‌توانند، علت آن این است که درک درست و صحیح از ریشه‌های این جریان ندارند و به همین دلیل نمی‌توانند با این جریان عظیم و گسترده مقابله داشته باشند.

یوسفی‌مقدم یادآور شد:‌ کار مهم امام (ره) این بود که جریان اجتماعی را بر اساس ولایت فقیه ایجاد کرد یعنی یک جامعه اسلامی و الهی را بنا نهادند. اکنون در قوای سه گانه می‌بینیم که اندیشه ولایت فقیه ساری و جاری است و دلیل آن ساختار فکری است که توانسته جای خود را در چارچوب‌های اجتماعی پیدا کند. حالا این چارچوب‌ها چه آرمان‌ها و چه ارزش‌هایی را پیدا می‌کنند جای بحث و بررسی دارد.

وی ادامه داد: آن ارزش‌هایی که امام (ره) در پی آن بود عبارتند از:‌ عدالت اجتماعی، قانونگرایی، سعادت بشر، کرامت انسان‌ها و امثال این موارد. ارزش‌ها و آرمان‌های امام (ره) در پی این بود که ایران به همه این‌ها برسد و جامعه ما یک نمونه و مثل برای کل جوامع بشری باشد. انسان‌ها در چارچوب اندیشه ولایت فقیه همه می‌توانند به کرامت و ارزش برسند چون ولی فقیه نائب امام زمان (عج) است.

وی یادآور شد:‌ فلسفه ظهور امام زمان (عج) به عزت رساندن انسان‌هاست و این موضوع جزء آرمان‌های بزرگ کرامت انسانی در ایران است. یعنی با ولایت فقیه ما می‌توانیم از عزت ملت ایران صیانت کنیم و در دنیا برای ملت ایران عزت و سربلندی را به ارمغان بیاوریم و باعث به وجود آمدن آزادی خواهی که از آرمان‌های بزرگ امام (ره) بود برسیم.

وی گفت: یکی از توصیه‌های امام (ره) این بود که مجلس از اهمیت بسیار مهمی برخوردار است و در رأس امور قرار دارد دلیل این بود که ایشان می‌خواست ملت ایران آزاد باشند و خودشان در جریان تصمیم گیری قرار گیرند و این موضوع تبلور آزادی در جامعه ایران است که نمایندگان مجلس، ریاست جمهوری و هم‌چنین اعضای خبرگان را خود ملت مشخص می‌کنند.

رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم یادآور شد:‌ عدالت اجتماعی یکی دیگر از آرمان‌های بزرگ امام بود این آرمان امام (ره) از مفاهیم قرآن و اهل بیت (ع) سرچشمه می‌گیرد و جزء نهاد و فطرت انسان‌هاست عدالت اجتماعی یک موضوع بسیار مهمی است که ما همواره باید به این سمت حرکت کنیم. اگر عدالت اجتماعی حاکم شود می‌توانیم ادعا کنیم که نیمی از اهداف امام (ره) محقق شده است.

وی ادامه داد: اما حقیقت این است که هنوز نتوانسته‌ایم عدالت اجتماعی که مدنظر امام (ره) بوده را در جامعه محقق کنیم. امام (ره) همواره بر مبارزه با مفاسد اقتصادی و اجتماعی تکیه و تاکید داشتند به این جهت که فلسفه وجودی امام (ره) و آرمان‌های ایشان تحقق عدالت اجتماعی بوده است.

یوسفی مقدم یادآور شد:‌ مقام معظم رهبری و امام (ره) همواره بر این امر تاکید داشته‌اند و امیدواریم هر چه بهتر، جامع‌تر و کامل‌تر بتوانیم در این مسیر حرکت کنیم و به دستورات امام و اسلام جامه عمل بپوشانیم. ارزش‌ها از زمان امام (ره) تاکنون هیچ تغییری نداشته است عدالت اجتماعی‌، آزادی خواهی و ... همه این‌ها جزء ارزش‌هایی هستند که در تمام زمان‌ها همگان آن را قبول دارند و آن را می‌پسندند. ممکن است روش‌های دستیابی به آزادی و عدالت اجتماعی تغییر کند اما اصل موضوع هیچ تغییری نمی‌کند.

وی ادامه داد: خداوند متعال در قرآن کریم در موضوعی مثل عدالت اجتماعی می‌فرماید پیامبران همگی برای عدالت اجتماعی آمده‌اند پیامبران با همه عظمت و بزرگی آمده‌اند که عدالت را برقرار کنند ما هم باید بر اساس همین دستورات حرکت کنیم.

وی گفت: وقتی بحث عدالت اجتماعی مطرح می‌شود مردم باید خودشان به دنبال اقامه قسط خود باشند و پشتوانه عدالت اجتماعی خود مردم هستند، کما اینکه مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و سایر دستگاه‌ها هرکدام به دنبال مطالبه عدالت اجتماعی هستند. اما مردم وظیفه دارند که افرادی را انتخاب کنند که آن‌ها هم در پی برپایی عدالت اجتماعی در جامعه باشند.

رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تاکید کرد: آنچه که وظیفه مردم، دانشگاهیان، نخبگان و حوزویان است این مطلب است که همگان باید در پی اجرای عدالت اجتماعی باشند و زمانی این امر محقق می‌شود که مردم یک انتخاب درست داشته باشند وقتی می‌خواهند نماینده‌ای را انتخاب کنند باید فردی را انتخاب کنند که در پی عدالت اجتماعی باشد نه اینکه فقط پول خرج کند و با افراد سرمایه دار نشست و برخاست کند مردم با رأیی که می‌دهند می‌توانند به آن عدالت اجتماعی برسند و این وظیفه و تکلیفی است که بر دوش مردم قرار دارد. اگر تمام انبیاء الهی جمع شوند و همه فقهای بزرگ حاضر شوند، تا وقتی که مردم انتخاب درستی نداشته باشند عدالت اجتماعی در جامعه محقق و پیاده نمی‌شود.

وی ادامه داد: مردم باید برای عدالت اجتماعی به پا خیزند و برای آن باید به تکلیفی که بر دوششان است درست عمل کنند وقتی به نماینده‌ای که در پی تحقق عدالت اجتماعی نیست رأی می‌دهند نباید انتظار برپایی عدالت اجتماعی را در جامعه داشته باشند. زمینه وقتی فراهم می‌شود که بین دو تا 10 کاندید فردی انتخاب شود که به دنبال احقاق حقوق مردم است و وقتی آرمان‌های امام (ره) در جامعه پیاده می‌شود که خود مردم بخواهند و آرمان‌ها را در وجود فردی که پیرو امام (ره) است پیدا کنند این موضوع در تمام عرصه‌های کشور بسیار مهم و قابل توجه است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 14خرداد1395، کدخبر: 95031408420: www.isna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین